Mark van de Crommert over Mediasynced en Cross Media
16-05-2013 12:07:44 Door: Nico Scherphuis | Hits: 12211 | Tags:

Het Nederlands MediaNetwerk interviewt de genomineerden voor de Cross Media Awards. Mediasynced is genomineerd voor Cross Media Exploitant van het Jaar. We spreken Mark van de Crommert, CEO van Mediasynced.

 

Dag Mark, hoe gaat het met jou?

"Prima, zeker na het mooie nieuws dat we zijn genomineerd. Ons gehele team is natuurlijk trots dat we tussen zulke vooraanstaande partijen staan."

 

Kun jij Mediasynced introduceren?

"Mediasynced is het eerste bedrijf ter wereld dat TV en radio content herkent en daar met online campagnes op inspeelt. Ons eerste product herkent TV- of radiocommercials en start realtime een bijbehorende online campagne die we heel kort, heel intensief boosten over het gehele internet. Juist door het simultaan gebruik van devices door consumenten is dat is heel logisch; het versterkt de merkboodschap van de TV commercial, vergroot het unieke bereik met zo'n 200.000 unieke gebruikers per TV spot en vergroot tot slot de performance van de online campagne."

 

Hoe onderscheidt Mediasynced zich op cross media gebied van andere exploitanten?

"We zijn uniek omdat we realtime inspelen op gebeurtenissen op TV, ook als die niet exact voorspelbaar zijn. Dit in tegenstelling tot een geplande crossmedia actie. We herkennen dus realtime wat er gebeurt op TV en radio en haken daar direct op in met de online campagne. 

Verder hebben we een sterke focus op parallelle product- en marktonwikkeling en doen we vooral heel veel niet. Deze focus zorgt er voor dat we sneller dan anderen onze innovaties succesvol in de markt zetten. Een bewijs daar van is dat we na de eerste 6 maanden nog altijd uniek zijn met ons eerste product “ TV commercial sync’, terwijl onze volgende producten zoals Contextual sync en Radio sync nu alweer zijn gelanceerd."

 

Wat is jouw visie op cross media en de ontwikkeling van cross media?

"Met het risico dat ik open deuren in trap; alle media wordt digitaal,  interactief, crossmediaal en persoonlijk. Dat gaat een andere benadering vragen in de planning van media en advertenties. Want als alle media digitaal wordt,  dus ook TV, radio, print en outdoor, kunnen we straks veel nauwkeuriger crossmediaal plannen op uniek bereik. Dan komt dus de juiste boodschap, in de juiste frequentie en op het juiste moment over. Juist het verhogen van deze relevantie zal de acceptatie en effectiviteit van de merkboodschap vergroten. Dat is nu nog een kans, maar wordt daarna al snel een voorwaarde om überhaupt bestaansrecht te hebben als exploitant of bureau."

 

Op welke cross media case van Mediasynced ben jij trots?

"Dat moet Arke zijn. Arke was onze eerste klant en heeft inmiddels haar 4e campagne met ons lopen. Ik kan geen details delen, maar het mag duidelijk zijn dat Arke erg tevreden is met de behaalde merkeffecten en conversieresultaten van onze campagnes. Bovendien blijft Arke op dit punt voorop lopen, door nu ook als eerste naast 'TV commercial sync' ook onze 'Contextual sync' in te zetten. Dat houdt in dat juist als een populaire bestemming op TV live wordt genoemd, we voor Arke meteen een online campagne starten voor dezelfde bestemming.  Het is een goed voorbeeld van onze innovatiekracht en daarmee de kracht van deze case; werkelijk realtime inspelen op gebeurtenissen in de media op een manier die voorheen niet mogelijk was."

 

Zetten adverteerders optimaal in op cross media? Wat adviseer jij ze?

"Ik zie veel mooie cases, getuige de nominaties en vele inzendingen. Maar er is niet 1 "magic formula". Mijn advies zou zijn om niet te denken dat cross media een discipline of afdeling is, maar business as usual zou moeten zijn of anders snel moet worden.

Ik merk dat veel bureaus en exploitanten hun organisaties en processen nu ook zo inrichten. Maar hoe goed de processen ook worden aangepast, de mensen moeten het doen. Mijn advies daar bij zou zijn om ook te investeren in je mensen, hun mee te krijgen en te betrekken in dit verandertraject. En tegelijk aan de voorkant mensen te selecteren die al een crossmedia DNA hebben."

 

Hoe zie jij televisie de komende 10 jaar ontwikkelen?

"Ik werkte tot 2010 voor Chello on demand, die o.a. de UPC on demand diensten voor heel Europa leverde. Je zou dus verwachten dat ik geloof in een volledige on demand wereld. Maar lineair en on demand/online video blijven naast elkaar bestaan. Wat nog niet bestaat, en wel in een behoefte zou voorzien, is een hybride vorm: een gepersonaliseerd lineair kanaal waarin je kan zappen naar het volgende programma. Leanback en toch on demand.

Daarnaast wordt TV straks gewoon 'video' genoemd en wordt alle video interactief. Dat zal via meerdere manieren mogelijk worden, dus denk aan second screens, de set top box, HBB, een afstandsbediening, een spelconsole of gewoon geïntegreerd in het TV toestel. De kijker kan dan inzoomen op alle onderwerpen, meespelen of reageren op commercials die aansluiten of content die je net ziet. Video met extra interactive layers zeg maar. Natuurlijk zien wij hier ook voor Mediasynced een mooie toekomst..."

 

Hoe veranderen media en marketingcommunicatie door de invloed van social en mobiel?

"Ik kies dan voor de combinatie social en media, in het bijzonder social TV. Daar krijg ik nog steeds kippenvel van, we zien pas de eerste voorbeelden en die zijn wisselend succesvol, maar ik ben er van overtuigd dat social en TV een lang en gelukkig huwelijk tegemoet gaan. We meten met Remotely.tv de Twitter buzz voor TV in Nederland. We zien nu dat meer social buzz resulteert in meer kijkcijfers. Het duurt dus niet lang meer voordat producenten en zenders deze buzz als doel gaan zien, en we programma's én TV commercials gaan krijgen die nog veel spraakmakender worden.... you ain't seen nothing yet."

 

Wat is de toekomst van de media exploitant? En welke rol zullen reclame- mediabureaus en adverteerders gaan spelen?

"Content blijft gewoon king, ongeacht de technologische mogelijkheden die nu ontstaan. Toch is er een essentieel verschil met vroeger. Door de enorme beschikbaarheid van content ontstaat er aanzienlijk meer content-concurrentie. Tegelijk ontstaat er een soort technologische wedloop, een kat en muis spel tussen exploitanten en bureaus. Dat is heel goed zichtbaar in de (online) automated trading omgeving, waar zowel kopers als verkopers technologie inzetten om hun eigen doelen te optimaliseren; de exploitant wil zoveel mogelijk yield op zijn inventory en de adverteerder wil zo min mogelijk betalen voor het beoogde effect. Kortom, als exploitant kan je je op 2 manieren onderscheiden: door echt unieke content te bieden en door de beste technologische tools in te zetten."

 

Wat is het laatste nieuws?

"We hebben inmiddels een mooi klantenbestand opgebouwd in Nederland en zijn bezig met de eerste buitenlandse campagnes. Voor de versnelling van de internationale expansie gaan we ons nu oriënteren op financieringsmogelijkheden. We zijn ook druk bezig om de beste innovatieve techneuten en gedreven sales mensen aan te trekken. Het wordt een volgende fase van ons avontuur, maar tegelijk willen de startup vibe bewaken. Die vibe is essentieel voor de energie die nodig is om technologisch voorop te blijven lopen. Dat is wat we leuk vinden en waar we ons blijvend in willen onderscheiden"

 

www.mediasynced.com

www.remotely.tv

www.twitter.com/markvdcrommert

 

 

Voor  Cross Media Exploitant van het Jaar zijn genomineerd:

 

 

 

De Cross Media Awards worden uitgereikt op het Mediapark Jaarcongres op donderdag 20  juni, Studio 21, Media Park, Hilversum

 

Leden van het Nederlands MediaNetwerk kunnen de uitreiking GRATIS bijwonen

 

Dat betekent:


 

Wat moet je daarvoor doen?

  • Stuur een e-mail naar Bas Vlugt met de namen en bedrijfsnaam van de mensen die je wilt aanmelden - bas@nederlandsmedianetwerk.nl
  • Kom op donderdag 20 juni vanaf 15:30 uur naar Studio 21 op het Media Park in Hilversum

 

Het complete Mediapark Jaarcongres meemaken? Dat kan natuurlijk ook!

 

Naast de Cross Media Awards is er een dagvullend programma boordevol inspiratie en innovatie. Met onder meer Matt Danzico (BBC), Matthias Scholten (RTL), staatssecretaris Sander Dekker (OC&W) en Eveline van der Steen (Armada Music).

 

De leden van het Nederlands MediaNetwerk krijgen 30 euro korting en betalen slechts 145 euro voor het complete programma in plaats van 175 euro.

 

Gebruik daarvoor bij het inschrijven de VIPcode NMN199.

 

Klik hier voor het programma

Klik hier om je in te schrijven

 

 

De Cross Media Awards worden ondersteund door de sponsors CBS Outdoor, Makerstreet, PauwR, SPOT en Vizeum

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie. Job postings gratis