[Marketeer van de Week] Margreet Rijkaart over de lancering van Duyvis Heat & Eat
14-03-2014 13:52:58 Door: Nico Scherphuis | Hits: 8179 | Tags:

Duyvis lanceerde onlangs Duyvis Heat & Eat. Wij spreken met Margreet Rijkaart, verantwoordelijk voor de lancering.

 

Gezellig, er wordt weer gefuifd bij Duyvis! Wat is er zo innovatief aan het nieuwe opwarmbare nootje Heat & Eat?

Lekkernijen zijn vaak lekkerder als je ze warm kunt eten. Denk aan een warme stroopwafel, een appeltaart die net uit de oven komt of Popcorn. Vanaf nu is dit ook mogelijk met nootjes voor thuis bij de borrel. De nootjes zijn op een speciale manier bereid waardoor ze knapperig blijven wanneer je ze opwarmt. Onze ervaring leert namelijk dat de meeste nootjes slap worden als je ze in de magnetron stopt. En de bereiding is zo gepiept: ze zijn binnen 1 minuut klaar in de magnetron. Wanneer jij maar wilt! Consumenten vertellen ons dat zij dit echt iets nieuws vinden; die toegevoegde waarde zit ‘m in het feit dat “de nootjes warm zijn, waardoor de smaak en de beleving anders is”. Lekkere warme nootjes voor bij de borrel met een wijntje erbij.

 

Hoe moeilijk is het om productinnovaties te realiseren in het vaak toch wat voorspelbare segment van de knabbels en hapjes? Mensen zijn toch gewoontedieren.

Consumenten variëren naast hun persoonlijke favorieten heel graag met nieuwe producten. De uitdaging zit hem erin om met een relevante innovatie te komen die echt aansluit bij de behoefte van de consument bij het eten van knabbels en hapjes. Voor Heat & Eat zochten we een lekker product dat op een gemakkelijke manier je borrel specialer maakt.

Natuurlijk moeten ze zo lekker zijn dat mensen het product gaan opnemen in hun vaste “repertoire”. Wij zijn ervan overtuigd dat dit is gelukt met Duyvis Heat & Eat. De eerste reacties van consumenten zijn dan ook heel positief.

 

 

Kingsday maakte wederom een commercial. Hoe wordt de lanceringscampagne van Heat & Eat verder uitgerold? Welke middelen zet je daarvoor in?

Het is voor ons belangrijk om de juiste boodschap op relevante momenten te brengen. Naast een TVC voor de brede bekendheid van Heat & Eat, maken we ook gebruik van non-spot met Life4You tijdens het borrelmoment op de zondagmiddag. Daarnaast zetten we testpanels van gebruikers in, die hun ervaringen delen. Verder besteden we er veel aandacht aan om het product d.m.v. bijvoorbeeld proeverijen door de consument te laten ervaren, zo stonden we al op de Huishoudbeurs in februari. Tot slot zorgen we voor zichtbaarheid op de winkelvloer.

 

Hoe reageren de tv-kijkers op de nieuwe fuifmannen? Kunnen ze een beetje afscheid nemen van Gerard Cox?

Gerard Cox is voor veel mensen onlosmakelijk met Duyvis verbonden en heeft ervoor gezorgd dat iedereen bij een Fuif aan Duyvis denkt. De nieuwe mannen in de rode pakken worden door Consumenten als een logische opvolging hiervan ervaren. Ook deze mannen moet je niet al te serieus te nemen. Alleen vertellen ze nu niet alleen dat Duyvis erbij is als er een fuif is. Maar ook dat je Duyvis eigenlijk altijd in huis moet hebben. Immers een oer-Hollandse Fuif ontstaat vaak spontaan.

Even een borrel met de buren, of een goede vriend die onverwachts langskomt. Daarvan zeggen we achteraf altijd: “He dat moeten we vaker doen!”

 

 

Meer in het algemeen: hoe onderscheidt Duyvis zich van de concurrentie?

Gezelligheid zit in het DNA van Duyvis. Onze producten sluiten daar naadloos op aan. Duyvis verzint iedere keer weer een nieuwe manier om een beetje reuring te brengen, zowel in product als in communicatie.

 

Hoe lang werk je al voor Duyvis en in welke functies?

Ik werk inmiddels 3 jaar voor Duyvis als Marketing Manager. Een periode waarin we de keuze hebben gemaakt om terug te gaan naar de heritage van het merk; ongecompliceerde gezelligheid. Deze strategie zijn we inmiddels succesvol aan het executeren.

 

Wat heeft de marketingcommunicatie van Duyvis dat andere bedrijven niet hebben?

Duyvis is een fantastisch, gezellig, echt Nederlands merk met een hoge emotionele waarde voor mensen. Dit zijn we vanuit de merk essentie weer verder aan het uitbouwen. Wat wil je nog meer?

 

Wat deed je voordat je bij Duyvis werkte?

Binnen PepsiCo heb ik naast Category Management  en Consumenten Promoties (denk aan EK voetbal spaar promo’s, Spinners etc) op de verschillende snack merken gewerkt als Lay’s en Smiths. Daarnaast geef ik leiding aan de Consumenten Service afdeling voor PepsiCo.

 

 

Op welke social media ben je actief en waarvoor gebruik je ze?

Facebook en Linked-in.  Zowel zakelijk als privé om op de hoogte te blijven van nieuwe ontwikkelingen. Maar het liefst spreek ik gewoon met mensen af. Dat contact is intenser en daardoor waardevoller.

 

Kun je jezelf in vijf merken omschrijven?

BMW, Zwitsal, Natuurmonumenten, Nike en natuurlijk Duyvis

 

Wat zijn jouw ambities als marketeer?

De strategie maken en in de markt zetten van merken die weer een toegevoegde waarde in het leven van de consument hebben; die echt en oprecht zijn. Tegelijkertijd zorgen dat dit van binnen uit het bedrijf door alle disciplines wordt ervaren en uitgedragen zodat we een solide business case draaien. Daar word ik nu eenmaal heel blij van.

 

Wat zijn jouw mediamerken?

NRC Next, Donald Duck, 3FM.

 

www.duyvis.nl

 

 

 

 

 

  Cross Media Congres | 14 mei 2014 | Amsterdam

 

  Cross Media Awards 2014 - Stuur jouw cases in!