Mendel Looije over Mediasynced en Cross Media
28-05-2013 21:26:51 Door: Nico Scherphuis | Hits: 8701 | Tags:

Nederlands MediaNetwerk interviewt de genomineerden voor de Cross Media Awards. Mendel Looije, Chief Technology Officer bij Mediasynced, is samen met CEO Mark van de Crommert genomineerd in de categorie Cross Media Man/Vrouw van het Jaar.

 

Dag Mendel, hoe gaat het met jou?

"Het gaat goed. Zoals je je wel kunt voorstellen, ben ik als jong broekie trots om samen met Mark hiervoor genomineerd te zijn. Het is weer een leuke ervaring en een schouderklop; een bevestiging dat we goed bezig zijn."

 

Kun jij het bedrijf waarvoor je werkt – Mediasynced – introduceren?

"Vorig jaar beseften we dat TV commercials door de opkomst van tweede schermen steeds minder goed werden bekeken. Je herkent het wel, even snel Facebook checken tijdens het reclameblok. Hier spelen we met Mediasynced op in. Mediasynced synchroniseert televisie en radio commercials met online campagnes.

Verder kunnen we op basis van wat er wordt besproken op TV een online campagne starten die daarop aansluit. In een wereld waar mensen steeds vaker meerdere devices tegelijk gebruiken, laten wij zo de TV-, radio- en online-campagnes zo goed mogelijk op elkaar aansluiten."

 

Jij en jouw mede-genomineerde Mediasynced CEO Mark van de Crommert zijn beiden ook betrokken bij het bedrijf Remotely.tv. Kun je ook dat bedrijf introduceren en aangeven wat de relatie is tot Mediasynced?

"Remotely.tv levert sociale kijkcijfers aan de hand van Twitter buzz op TV en levert daarnaast building blocks voor second screens. De sociale kijkcijfers  bieden een mooie aanvulling op de reguliere kijkcijfers.

Een leuk voorbeeld was tijdens het afgelopen Eurovisie Songfestival: op het moment dat Anouk aan het zingen was gingen de kijkcijfers omhoog en de sociale kijkcijfers enorm omlaag. Hieruit kan je opmaken dat op dat moment iedereen vol spanning zat te kijken. We meten dus real time het gevoel en gedrag van mensen tijdens televisie programma’s.

De relatie is dat beide bedrijven zijn opgericht door Mark en mij en ze beiden inhaken op het groeiende multi-screen gebruik. Dit biedt kansen voor programmamakers, zenders en adverteerders."

 

Je bent CTO. Kun je ons meenemen tijdens een karakteristieke werkdag voor jou?

"Ik besteed het grootste deel van mijn tijd aan product development en het aansturen van het ontwikkelteam. Op basis van signalen uit de markt en de ideeën in het team, stemmen Mark en ik op gezette tijden de strategie en prioriteiten af. Omdat we nog in een klein team werken, zijn we heel gefocused op dingen die er volgens ons toe doen. Onze kracht is dat we zo snel en gericht innoveren."

 

Jij bent samen genomineerd met Mark van de Crommert. Hoe ziet jullie samenwerking eruit? En wat is de taakverdeling?

"Het belangrijkste in onze samenwerking is dat we elkaar goed aanvullen qua skills, dat we snel op één lijn zitten en dat we eerlijk en open met elkaar communiceren. Mark heeft commercieel in de online en tv wereld veel ervaring en houdt van innoveren. Mijn drive om problemen te herkennen en op te lossen vult dat mooi aan. Daarnaast hebben we een goed team met slimme mensen die onze ideeën aanvullen en uitwerken."

 

Wat is jouw visie op cross media en de ontwikkeling van cross media?
 
"Ik ben vooral benieuwd waar de discussie over privacy naar toe gaat. Dit is belangrijk voor de richting en innovatie in de markt. Technisch gezien is steeds meer mogelijk maar wil de markt dat wel? Vanzelfsprekend zal het cross mediaal denken steeds normaler worden binnen bedrijven, het is de realiteit."
 
Over welke cross media case ben jij enthousiast?
"Het is misschien preken voor eigen parochie maar dan noem ik toch het “TV-contextueel” adverteren dat wij sinds deze maand live hebben. Ook dat bestond nog niet voor wij het maakten en biedt vele mogelijkheden. De campagne kunnen aanpassen aan het onderwerp op TV vind ik enorm krachtig. We doen dit nu voor Arke en de eerste resultaten zien er positief uit."
 
Hoe ziet de toekomst van uitgevers van klassieke media als dagbladen en tijdschriften eruit? Wat moeten zij doen?
"Ondanks de toename van content is er altijd plek voor partijen die selecties maken en verdieping geven. Vanzelfsprekend betekent dat ook dat je alle mogelijkheden van elke medium begrijpt, durft uit te proberen en vervolgens slim inzet om je merk cross mediaal te versterken. Voetbal International doet dat naar mijn mening heel goed."
 
Hoe zie jij televisie de komende 10 jaar ontwikkelen?
"Ik merk dat ik heel selectief televisie kijk, wanneer ik kijk zijn het live events als sport of talkshows. Voor Remotely.tv had ik Ziezo.tv, dat speelde daar op in. Het indexeerde alle uitzendinggemist websites en je maakte met je favoriete programma’s je eigen kanalen.
Dat idee zou ik wel verder uitgewerkt willen zien met geïntegreerde second screen toepassingen. Ik geloof wel in lineair en het gemak van televisie kijken van nu, alleen dan persoonlijker en interactiever."

Wat is jouw advies aan de startende marketeer in 2013? Hoe gaat hij of zij doelgroepen bereiken?
"Kijk om je heen hoe mensen media consumeren en speel hier op in. Onderzoek welke technologische ontwikkelingen er al beschikbaar zijn en er aankomen om zo creatief na te kunnen denken over de mogelijkheden. De basisprincipes zullen hetzelfde blijven, de manier waarop niet."

Wat is het laatste nieuws?
"We zien nu ook partijen als Twitter en Facebook inhaken op de combinatie TV en online. Dat is goed nieuws voor ons en onze klanten; er ontstaan steeds meer mogelijkheden om TV en online te slim te combineren.
Daarnaast zien we nu dat onze klanten enthousiast zijn en terug komen. Ook is er internationale vraag naar onze diensten. Volgens mij zijn we op de goede weg."
 
 
 
 

Voor Cross Media Man/Vrouw zijn genomineerd:

  • Jacqueline Smit (Microsoft)
  • Joris Merks (Google)
  • Mendel Looije & Mark van de Crommert (Mediasynced)
  • Wilko van Iperen (NCRV)
    De Cross Media Awards worden uitgereikt op het Mediapark Jaarcongres op donderdag 20  juni, Studio 21, Media Park, Hilversum

     

    Leden van het Nederlands MediaNetwerk kunnen de uitreiking GRATIS bijwonen

     

    Dat betekent:


     

    Wat moet je daarvoor doen?

    • Stuur een e-mail naar Bas Vlugt met de namen en bedrijfsnaam van de mensen die je wilt aanmelden - bas@nederlandsmedianetwerk.nl
    • Kom op donderdag 20 juni vanaf 15:30 uur naar Studio 21 op het Media Park in Hilversum

     

    Het complete Mediapark Jaarcongres meemaken? Dat kan natuurlijk ook!

     

    Naast de Cross Media Awards is er een dagvullend programma boordevol inspiratie en innovatie. Met onder meer Matt Danzico (BBC), Matthias Scholten (RTL), staatssecretaris Sander Dekker (OC&W) en Eveline van der Steen (Armada Music).

     

    De leden van het Nederlands MediaNetwerk krijgen 30 euro korting en betalen slechts 145 euro voor het complete programma in plaats van 175 euro.

     

    Gebruik daarvoor bij het inschrijven de VIPcode NMN199.

     

    Klik hier voor het programma

    Klik hier om je in te schrijven


 

De Cross Media Awards worden ondersteund door de sponsors CBS Outdoor, Makerstreet, PauwR, SPOT en Vizeum

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie. Job postings gratis