Menno Jan Janssen - OMD - over Media en Marketing Communicatie in 2013
15-01-2013 13:44:16 Door: Nico Scherphuis | Hits: 9770 | Tags:

Nederlands MediaNetwerk interviewt mensen uit DeMedia100 | 2013. Menno Jan Janssen is Digital Client Director bij OMD. Hij staat op nummer 97.



Kun je een korte introductie van jezelf geven? Wat doe je?
"Met meer dan 20 jaar ervaring in de multimedia ben ik werkzaam geweest op uiteenlopende terreinen: van tv producties op de set tot mijn huidige werkzaamheden die de gehele mediamix strategie bestrijken voor een gevarieerde portfolio van klanten."

 

Wat deed je voor je deed wat je nu doet?

"Ik heb voor verschillende bureaus gewerkt waaronder Clockwork, PPGH/JWT en LBI/OER. Bij deze bureaus bemerkte ik dat media en creatie niet meer los van elkaar te denken is. Vandaar dat ik de stap heb gemaakt naar een mediabureau om deze verbinding te zoeken en te kunnen realiseren."

 

Wat trekt jou aan in het mediavak? En wat niet?  

"Klinkt wellicht flauw maar de klanten en hun consumenten trekken mij aan dat wil zeggen; dat voor mij het een uitdaging is om de boodschap van mijn klanten voor hun consumenten zo goed mogelijk over te brengen in of op/via welk kanaal dan ook, afhankelijk van wat het beste past bij de vraag van de klant/consumentWat ik jammer vind, maar wel kan begrijpen, is dat er voor de diverse klanten vaak voor een standaard oplossing wordt gekozen. Ik denk echter dat dit anders kan, zonder dat dit ten koste gaat van de efficiëntie/commercie in dit kader."

 

Wie zijn voor jou de 5 meest invloedrijke mensen in de Nederlandse media?

"De DeMedia100 van het Nederlands MediaNetwerk geeft een goede weerspiegeling van de meest invloedrijke mensen, maar ik vind dat we zeer zeker niet de kracht/invloed van het individu moeten vergeten. Ik bedoel daarmee dan ook de individu een steeds belangrijker rol gaat spelen zoals in de social currency en social engagement fenomenen en social shopping methode."

 

Wat zullen de belangrijkste ontwikkelingen zijn in media en marketingcommunicatie in 2013?

"Mensen zullen steeds meer op zoek gaan naar informatie via sociale- en andere platformen alsook via search. Met name het concept van de brandend content zal een grotere bijdrage gaan leveren aan het versterken van merkwaarden, een hogere merkbekendheid en een grotere merkvoorkeur met als gevolg een meer positieve indruk van het bedrijf of product in kwestie."

 

Welke Start-ups gaan doorbreken in 2013?

"Er  zullen nog meer location based start-ups komen, daarnaast zal near field communicatie steeds meer worden gebruikt in het openbaar vervoer, winkels..."

 

Wat is voor jou de essentie van marketingcommunicatie? Waar gaat het om, wat is de motor? Is die essentie door de tijd heen hetzelfde of verandert die. Als ja: hoe?

"De essentie van marketing is hopelijk nog steeds dezelfde gebleven: het centraal stellen van de consument. Het creëren van sentiment voor het product van de klant en ik denk dat wij in dit kader ook weer terug zullen gaan naar 1 op 1 communicatie: luisteren naar elkaar, mond op mond reclame, buzz, met dat verschil dat alle moderne middelen van deze tijd zullen worden gebruikt."

 

Wat moeten bedrijven in ons vakgebied doen om niet om te vallen in 2013? En hoe blijft de individuele professional overeind?

"Wat we niet moeten doen, is verder bezuinigen, maar onze nek durven - blijven - uitsteken, samen met de klant. Belangrijk is om nieuwe kanalen te blijven uitproberen, creatief en out-of the box durven denken, met andere woorden: niet doen wat iedereen - de concurrentie - al doet."

 

Alles in media wordt digaal, mobiel en social. Straks is alles in media digitaal, mobiel en social. Wat dan?
    
"Dan kunnen we de consument nog beter bereiken met relevante informatie."

 

Wat zijn jouw ambities voor 2013?
    
"Mijn grote wens is ooit eens op een America's Cup jacht mee te zeilen: dit is de oudste trofee - sinds1851 - waar nog steeds om wordt gestreden. En wat ambities voor komend jaar betreft: te veel om op te noemen… ook wat ideeën betreft.  

Mocht je meer willen weten over mijn ambities/ideeën, dan kan je mij altijd bellen, schrijven, mailen, twitteren of via andere sociale kanalen bereiken, of 1 op 1 elkaar ontmoeten op een evenement."

 

www.omd.com

www.twitter.com/mennojan

 

DeMedia100 | 2013

 

1   (1)     John de Mol   
2  
(2)     Matthijs van Nieuwkerk   
3  
(3)     Joop van den Ende  
4  
(11)   Alexander Klöpping  
5  
(4)     Reinout Oerlemans   
6  
(5)     Linda de Mol   
7  
(6)     Derk Sauer 
8  
(8)     Christian van Thillo  
9  
(-)      Frits Wester   
10
(9)     Erland Galjaard

11 (10)   Jeroen Pauw    
12
(26)   Sjuul Paradijs    
13
(13)   Edwin Evers    
14
(12)   Paul Witteman    
15
(7)     Albert Verlinde    
16
(18)   Dick Molman    
17
(24)   Henk Hagoort    
18
(21)   Jort Kelder    
19
(17)   Bert Habets    
20
(25)   Twan Huys

21 (30)   Peter Vandermeersch
22
(20)   Peter R. De Vries    
23
(28)   Harry Dekker    
24
(94)   Dieuwke Wynia    
25
(19)   Annemarie van Gaal

 

Klik hier voor de complete DeMedia100