Michel van der Voort over televisiereclame en SPOT on TV
27-06-2014 08:45:28 Door: Nico Scherphuis | Hits: 3668 | Tags:

In navolging op de succesvolle eerste editie vindt op 11 september aanstaande het evenement SPOT on TV 2014 plaats in het nieuwe Theater Amsterdam. Wij spreken met Michel van der Voort, directeur van SPOT.

 

Dag Michel, hoe is het met jou en SPOT?

Hallo Bas. Het gaat goed met SPOT. We zitten alweer een half jaar in ons nieuwe onderkomen in het Mediahuis. Het lijkt er op dat sindsdien het aantal projecten alleen maar toeneemt. En natuurlijk heeft het herstel van de TV markt op de golven van het economisch herstel hier ook verband mee. Na een groei van maar liefst 7 % in het eerste kwartaal lijkt ook het tweede kwartaal zich goed door te zetten. Over enkele weken zullen wij de cijfers over het eerste half jaar rapporteren.

 

Sinds kort zijn de mediabestedingen op internet hoger dan op televisie. Wat betekent dit voor adverteerders en media-exploitanten?

Eerst even iets recht zetten. Wij zien search niet als een reclamemedium maar als een communicatiemiddel. Als we deze buiten beschouwing laten zien we hele andere online cijfers. Maar het gaat adverteerders er niet om wie de grootste is maar wie het meeste bereik kan leveren. De adverteerder volgt zijn consument op de media waar deze aanwezig is. In toenemende mate is dat de combinatie van TV en online, een ijzersterke match van bereik, impact, interactie en transactie.

 

Hoe zie jij televisiereclame de komende jaren ontwikkelen?

Lineair TV kijken zal nog jaren lang de meeste kijktijd genereren. Een deel van deze kijktijd zal naar VOD gaan. Maar er zal ook kijktijd bijkomen. We staan aan de vooravond van het uitrollen van het Out of home kijken. Het aantal TV toestellen wordt met deze mogelijkheid via 4G in een klap verdubbeld. Een gigantisch potentieel extra bereik. Daarnaast is de positie van de broadcasters op de VOD markt groot en nog niet aan haar plafond. Denk aan initiatieven als NL Ziet en het deze week gelanceerde Videoland. Ik zie TV reclame in de slipstream van deze ontwikkeling ook een grote boost maken in de komende jaren.

 

Na het succes van vorig jaar in september de tweede editie van SPOT on TV. Wat staat er op het congres te gebeuren?

Allereerst zijn we bijzonder trots dat we Theater Amsterdam hebben kunnen strikken als locatie. Samen met een twintigtal mediabureaus hebben we de adverteerders uitgenodigd voor een zestal sessies die we gaan doen. Nationale en internationale sprekers zullen adverteerders, reclamemakers, programmamakers en mediabureaus inspireren. We gaan het hebben over ROI, de strijd om de eyeballs voor de TV commercial, welke programma’s brengen de meeste interactie, discussie en maatschappelijke beroering teweeg en nog veel meer. En dat allemaal onder het thema TV, zet je wereld aan

 

Wat is het laatste nieuws?

We de luidheidsverschillen bij online video aanpakken. Twee jaar geleden zijn we gestart om dit op de zenders te doen. Nu gaan we dit ook op de online platforms van de SPOT zenders doen. Want we willen de beste kwaliteit bieden, in beeld en in geluid.

 

 

 

www.spotontv.nl

www.spot.nl

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures en stages in media en marketingcommunicatie