Michiel Buitelaar over het creëren van nieuwe vormen van media omzet en de volgende fase van online advertising
21-01-2013 07:32:09 Door: Nico Scherphuis | Hits: 10221 | Tags:

Nederlands MediaNetwerk interviewt mensen uit DeMedia100 | 2013. Michiel Buitelaar is Chief Operations Officer COO bij Sanoma MediaHij staat op nummer 91.

 

Kun je een korte introductie van jezelf gevenWat doe je?

"Michiel Buitelaar, lid van de directie van Sanoma Media Nederland, daarin vooral – maar niet alleen – bezig met digitale dingen. Buiten mijn werk maak ik erg goede curries, zaag ik veel hout, en lees wel eens een boek."

 

Wat deed je voor je deed wat je nu doet?

"Ooit ben ik afgestudeerd in Delft. Daarna heb ik onder andere gewerkt voor Ben, KPN en Endemol."

 

Wat trekt jou aan in het mediavak? En wat niet?  

"Het gaat over hoe mensen communiceren, zich vermaken en hoe ze - onder andere - commerciële boodschappen tot zich nemen. Maar er is ook een analytische kant – die wordt m.i. wel eens onvoldoende geadresseerd, maar goed, hij is er. Het vak vraagt om veel data, analyse, conceptualisering... Ik vind het een fraaie mix van beta- en andere kwesties."

 

Wat zullen de belangrijkste ontwikkelingen zijn in media en marketingcommunicatie in 2013?

"Alles dat actueel wordt, wordt mobiel – maar adverteren op smartphone of tablet loopt nu achter, en zou wel eens eens wending kunnen nemen in 2013. Verder gaat adverteren steeds meer zonder mensenhanden gebeuren: automated trading. Ik denk dat het achteloos gebruik van niet zo goed gedefinieerde buzzwords gewoon blijft zoals het nu is."

 

Welke Start-ups gaan doorbreken in 2013?

"Makkelijk schaalbare transactieplatforms met hele simpele afrekenmodellen. Ik denk dat de eerste startups de volwassenheid niet gaan halen."

 

Wat is voor jou de essentie van marketingcommunicatie? Waar gaat het om, wat is de motor? Is die essentie door de tijd heen hetzelfde of verandert die. Als ja: hoe?

"Mensen overtuigen en actie laten ondernemen, door iets relevantie voor ze zichtbaar te maken. Ik denk dat de essentie wel ongeveer hetzelfde is gebleven ja, maar dat er wel lucht uit het vak is verdwenen."

 

Wat is de toekomst van tijdschriften?

"Die is iets kleiner dan ie ooit was, maar hij is er wel hoor. Op papier, en op tablet. Het hangt er ook maar vanaf wat je een tijdschrift noemt. Ik verwacht dat het belang van papieren tijdschriften iets zal af nemen, maar dat er app-achtige dingen voor in de plaats komen, op mobiele devices, gebruik makend van aggregatie mechanismen a la Zite, Flipboard, Currents."

 

Alles in media wordt digaal, mobiel en social. Straks is alles in media digitaal, mobiel en social. Wat dan?

"Nou, alles klopt denk ik niet, maar wel heel veel ja, ooit. Wat dan? Nou, dan gaan dingen sneller, zijn makkelijker aan te passen, zijn schaalbaar, persoonlijk te maken en nog zo wat. Ik denk wel dat het druk wordt, voor de mens. Het wordt best veel allemaal."

 

Wat zijn jouw ambities voor 2013?
    
"Ik wil nieuwe vormen van omzet creëren. Ik wil online advertising naar een volgende fase brengen, dus: beter maken. Ik wil de cookie kwestie goed laten landen, voor consumenten èn adverteerders. Deel daar van is: het privacy debat op een hoger niveau voeren. Ik wil mobiel adverteren serieus mee laten doen. Ik geloof niet dat hier dromen bij zitten."

 

www.sanomamedia.com

www.twitter.com/buitelaar

 

 

DeMedia100 | 2013

 

1   (1)     John de Mol   
2   
(2)     Matthijs van Nieuwkerk   
3  
 (3)     Joop van den Ende  
4   
(11)   Alexander Klöpping  
5  
 (4)     Reinout Oerlemans   
6  
 (5)     Linda de Mol   
7   
(6)     Derk Sauer 
8   
(8)     Christian van Thillo  
9  
 (-)      Frits Wester   
10 
(9)     Erland Galjaard

11 (10)   Jeroen Pauw    
12 
(26)   Sjuul Paradijs    
13
 (13)   Edwin Evers    
14 
(12)   Paul Witteman    
15
 (7)     Albert Verlinde    
16 
(18)   Dick Molman    
17 
(24)   Henk Hagoort    
18 
(21)   Jort Kelder    
19 
(17)   Bert Habets    
20 
(25)   Twan Huys

21 (30)   Peter Vandermeersch
22 
(20)   Peter R. De Vries    
23 
(28)   Harry Dekker    
24 
(94)   Dieuwke Wynia    
25
 (19)   Annemarie van Gaal

 

Klik hier voor de complete DeMedia100