Nico Rijkhoff: Worden herkend en erkend door de klant staat bij Ziggo voorop
11-05-2014 12:57:05 Door: Nico Scherphuis | Hits: 7707 | Tags:

Nico Rijkhoff is Director Brand & Communications bij Ziggo. Hij is geniomineerd voor Cross Media Man 2014. Wij spreken hem...

 

http://api.ning.com/files/UZ8UQ2FXhhMoHxryBeyA9g4NEiIVVbonUiErXOVHH2pavG85LyN6XG*yBbPPkIjMC97VUgxgrSB7EoBeHyD6mH3pDoPELi5n/CrossMediaAwardsMVGenomineerd.jpg

Kun jij Ziggo introduceren?

Ziggo wil zijn klanten het grootst mogelijke gemak en plezier laten ervaren op het gebied van informatie, communicatie en entertainment in een continu veranderende wereld. We doen dat sinds 2008 voor zo’n 7 miljoen klanten in bijna 3 miljoen huishoudens, een verzorgingsgebied dat zich - met sterke regionale bases – uitstrekt over het grootste gedeelte van Nederland. Sinds 2012 is Ziggo een beursgenoteerde onderneming en staan wij succesvol genoteerd aan de AEX.

Bij Ziggo draait alles om verbinden. Ziggo organiseert die verbindingen, omdat wij geloven dat je gelukkiger bent wanneer je verbonden bent, altijd en overal. Wij hebben daarin de visie om door te groeien naar een volledig media- en entertainmentbedrijf. Hierbij start alles bij het maken van de verbinding.

 

 

Wat is jouw visie op cross media?

Cross media wijst op de kruisbestuiving van verschillende media, het op een coherente wijze inzetten van verschillende middelen. Door het gebruik van diverse media kun je ervoor zorgen dat er meer interactie komt met en in c.q. tussen je doelgroep(en). Een concept waarbij verschillende media worden gebruikt is overigens niet per definitie een cross mediale strategie.

In mijn optiek kan pas gesproken worden van cross media als alle ingezette of ontwikkelde media een bijdrage leveren aan de beleving van het concept, maar het ook niet tot het effect zou komen als één van de media zou ontbreken. Kortom, het is een geïntegreerde set van middelen, die zorgt dat je in gesprek raakt met je klant of een andere doelgroep en daarmee een significante bijdrage levert aan je resultaat, zoals merkvoorkeur, trial, sales...

 

 

Op welke cross mediale case of cross mediaal product van Ziggo ben jij trots?

Ziggo transformeert van traditionele adverteerder tot adverteerder die middels cross media het verschil maakt. Vaak innovatief, altijd onderscheidend en eigentijds met een goed gevoel voor klanten en hun behoeften. Kortom, een bedrijf van nu dat de tijdgeest aanvoelt, maar zijn klanten ook faciliteert daarin mee te gaan. Daarbij komen dan de unieke en bijzondere partnerships, waaronder uiteraard de Ziggo Dome en het diverse evenementen uit de Ziggo Dome die we de afgelopen anderhalf jaar live onder meer in de huiskamer hebben gebracht en geactiveerd in onze eigen media: Ziggo TV kanaal 12, Ziggo TV-app, Ziggo.nl en specifiek mobiel op Facebook, Instagram, Twitter, YouTube en Google (hangouts).

Bijzonder waren de activiteiten rond Holland Zingt Hazes en Tiësto (met Heineken), maar ook de specifiek voor onze jongere doelgroep ontwikkelde activiteiten rond de MTV European Music Awards live vanuit de Ziggo Dome bleken zeer effectief. Begin dit jaar presenteerden we Ladies of Soul, een volledig nieuw muziekconcept rond Trijntje Oosterhuis en haar vriendinnen, The Ladies of Soul. In elk geval ging het vooraf, gedurende en na afloop gepaard met geïntegreerde sociale en cross media concepten die bezoekers in de Ziggo Dome en kijkers thuis via de eigen en social media met elkaar verbond. Hierbij werd de hele keten van ervaringen die een evenement zo bijzonder maken aangeraakt, van de aankondiging tot de kaartverkoop (pre-sale, kaarten winnen, erbij zijn!), tot het evenement zelf en de napret.

Maar naast de Ziggo Dome creëren we tevens concepten met onze TV-content partners als 24 Kitchen om klanten te activeren, zodat er zowel voor 24 Kitchen als Ziggo, maar vooral ook de klant voordeel te halen valt uit de relatie met Ziggo.

 

 

Christmas Bites is de eerste interactieve live TV kookworkshop in Nederland geweest. Speciaal voor Ziggo klanten werd ons eigen Ziggo TV kanaal 12, de Ziggo TV App en Facebook omgebouwd tot TV-keuken. Men kon live de kookworkshop volgen, meedoen, real time vragen stellen en resultaten delen via social media. Tijdens de twee uur durende speciale en unieke live-uitzending van Christmas Bites, maakte de bekende 24Kitchen-kok Rudolph van Veen de lekkerste kerstgerechten die je live kon meekoken – mensen gaven thuis aan als het bijvoorbeeld te snel ging. Het waren gerechten die door de kijkers zelf van te voren via een Facebook-actie waren bepaald.

Genoemde cases zijn bijzonder succesvolle cross media toepassingen die we zelf bedenken en die naast groot bereik bij klanten, voor hoge engagement en toenemende loyaliteit zorgen. Ons imago ontwikkelt zich zeer positief – als een van de weinige merken in de categorie kennen we een positief sentiment – en dat slaat weer terug op onze business.

Meerdere cases dus waar ik bijzonder trots op ben, omdat Ziggo en de Ziggo Dome, en de genoemde activiteiten en services in 2013 significant voor het voetlicht kwamen. Nadat we in 2012 het grote cross mediale filmproject Entertainment Experience voor filmfans en filmmakers hadden afgerond  (door Ziggo geïnitieerd en in samenwerking met FCCE uitgevoerd) en de eerste live show met Bløf in de Ziggo Dome thuis brachten, werd voor klanten duidelijk welke waarde wij voor hen kunnen inhouden, naast de fysieke verbindingen die ze al van ons (kunnen) afnemen: verbondenheid met elkaar en de wereld om hen heen. En dat belonen ze met groei van NPS en verdere ontwikkeling van hun klantrelatie (inclusief afzet). Een strategie die zijn vruchten afwerpt.

 

Hoe zie jij cross media de komende jaren ontwikkelen?

Cross media (of gewoon media!) blijven zich per definitie ontwikkelen, maar het zullen de gebruikers zijn die het doen ontwikkelen. Belangrijk is dus te kijken naar dat wat er toe doet in communicatie, en dat is zelden het medium alleen, of de combinatie van media.

De context van het moment krijgt steeds meer invloed op de uiteindelijke beleving, de aanbieder daarentegen steeds minder. Wil je daarom als merk onderdeel blijven van het proces moet je dus loslaten, ofwel meebewegen. Klanten en kopers van merken krijgen een actievere rol. Je moet juist dat durven organiseren, faciliteren en inspireren en daarin eigentijds zijn. Dan blijf je onderdeel van het proces. Het merk is daarbij de verbindende factor van heel verschillende uitingen, maar ook van het toepassen van nieuwe technieken,  en het blijven nadenken over je business-model. Door telkens iets nieuws te bedenken blijf je van nu en door het vanuit je identiteit te doen bovendien jezelf.

 

Wat is het laatste nieuws?

In 2013 hebben we WifiSpots geïntroduceerd en op grote schaal uitgerold. Ruim 1,2 miljoen mensen maken zonder in te hoeven loggen automatisch gebruik maken van Wifi op plekken waar WifiSpots actief zijn. Dat zijn er dus ruim 1,2 miljoen, omdat iedereen die meedoet zelf vanuit zijn huis een WifiSpot biedt aan alle andere klanten van Ziggo die actief deelnemen.

Op dit moment doen we een proef met een grote hoeveelheid extra WifiSpots in het centrum van Den Haag, op die plekken waar veel mensen graag komen. Denk aan terrassen, parken en dergelijke. Op deze manier heb je als abonnee van Ziggo nagenoeg  overal in de stad automatisch toegang tot het wifi-netwerk van Ziggo en daarmee tot onze diensten, zoals bijvoorbeeld de Ziggo TV-app. In deze proef kunnen we ontdekken wat dit betekent en welke rol onze eigen media in combinatie met overige middelen kunnen spelen voor verder plezier en gemak van onze klanten. De toekomst gaat niet over ‘mobiel’, het gaat over mobiliteit en cross medialiteit is daarin voor ons een uitgangspunt.

 

www.ziggo.nl

www.twitter.com/nicorijkhoff

www.crossmediaawards.nl

www.twitter.com/crossmediaaward

 

DeCross Media Awards worden gesponsord door RLVNT, Ster, PauwR, 538 Groep, Exterion Media en MarketingTribune