Philippe Remarque over digitale vernieuwingen bij de Volkskrant
21-11-2013 12:01:19 Door: Nico Scherphuis | Hits: 6533 | Tags:

De Volkskrant ontwikkelt een app met daarin elke avond tien artikelen uit de krant van de volgende dag. Deze sneak preview app wordt gelanceerd voorafgaand aan de livegang van de nieuwe Volkskrant website, in februari 2014. De nieuwe site bevat naast gratis nieuws een betaalde ‘Plusomgeving’. Wim Danhof (Mediafacts) had een video-interview met Philippe Remarque over alle digitale vernieuwingen bij de Volkskrant.


 
“Een pionierstap op weg naar de krant van de toekomst”: zo omschrijft Philippe Remarque de ‘half betaalde’ website die De Volkskrant over een aantal maanden lanceert. “In feite creëren wij een nieuwe digitale krant die alle kwaliteiten heeft van de papieren krant, plus alle voordelen van het internet zoals deelbaarheid, interactie en video. Een krant ook, die 24 uur per dag verandert.”


 
In het video-interview neemt Remarque een voorschot op zijn presentatie op 26 november, tijdens de Mediafacts Nationale Uitgeefdag in Den Bosch. Daar zal hij overigens ook ontwerpen tonen van de nieuwe website van de Volkskrant.

 

De nieuwe site bevat naast gratis nieuws dus een omgeving met betaalde content, ‘Volkskrant Plus’. Hierin zijn onder meer alle artikelen uit de papieren krant terug te vinden. Bezoekers die geen abonnee zijn, krijgen tot Volkskrant Plus toegang na aanschaf van een dag- of maandpas. Losse artikelen worden er niet in verkocht. Tachtig mensen werken aan de techniek achter de nieuwe site. Het half gratis – half betaalde model gaat draaien op een systeem dat uiteindelijk ook voor andere nieuwsmerken van De Persgroep is bedoeld. In Nederland gaat het voor wat betreft de dagbladen om AD, Trouw en Het Parool.

 

Nog heel lang een papieren krant

Philippe Remarque laat er ondanks al het digitale geweld geen misverstand over bestaan: “De overgrote meerderheid van onze lezers wil gewoon fijn die papieren krant. Wij groeien op papier dit jaar. De papieren krant zal nog heel lang blijven, met de selectie die wij maken. Maar er is wel een nieuwe groep mensen die op een andere manier omgaat met nieuws. Die het op een andere manier tot zich krijgt via de Timeline van Twittter, via Facebookvrienden. Die moet je natuurlijk ook bedienen. Het is gewoon gekkigheid dat wij hen nu onze beste dingen niet kunnen voorschotelen op hun manier. Door een half betaalde site te maken kunnen wij dat gaan doen.”

 

 

Met je tijd meegaan

In het video-interview gaat Remarque ook in op de deal die De Volkskrant inmiddels heeft gesloten met de losse artikelendienst Blendle. Hij meldt desgevraagd dat De Volkskrant onder dezelfde voorwaarden ook bereid is tot samenwerking met andere externe, losse artikelendiensten als Myjour en Yournalist.com, of Spotify-achtige concepten als eLinea. “Wij geloven dat je met de klant mee moet groeien in diens behoefte. Dat je niet per se zegt: het is 200 artikelen per dag of het is niks. Dat is een ouderwetse manier van denken.”

 

www.nationaleuitgeefdag.nl