Rembrandt Smids over BRANDWEBBING en Cross Media
16-05-2013 11:29:40 Door: Nico Scherphuis | Hits: 14508 | Tags:

Het Nederlands MediaNetwerk interviewt de genomineerden voor de Cross Media Awards. BRANDWEBBING is genomineerd voor Cross Media Bureau van het Jaar. We spreken Rembrandt Smids, directeur van BRANDWEBBING.

 

Dag Rembrandt, hoe gaat het met jou?

"Hey Bas. Alles helemaal prima, we zijn blij met de nominatie voor Cross Mediabureau van het Jaar."

 

Kun jij BRANDWEBBING introduceren?

"Ja natuurlijk. BRANDWEBBING is een strategiebureau. In een landschap met een paar honderd middelen en oneindig veel media is het maken van keuzes, de strategie dus, het allerbelangrijkste. Daar concentreren we ons op. We hebben multidisciplinaire teams met media, reclame, tech en design invloeden. Deze teams komen met de strategieën en plannen en vervolgens executeren we deze plannen."

 

Hoe onderscheidt BRANDWEBBING zich op cross media gebied van andere bureaus?

"Wij geloven en prediken ‘gewenste communicatie’. Dit in tegenstelling tot de traditionele interruptie marketing. In een wereld waar de consument meer en meer beslist wat hij of zij ziet en hoort dien je je als merk bescheiden op te stellen, iets bij te dragen. Dat betekent dat we voor onze klanten campagnes ontwikkelen die gewenste communicatie in meer of mindere mate in zich hebben.

Cross media is hier een integraal onderdeel van. Als je gewenste communicatie ontwikkelt is het belangrijk middelenvrij te denken. Dit kan dan uitmonden in non spot aanwezigheid binnen een TV format, een redactionele bijlage binnen een online nieuwsportal of een mobiele app. Of een beetje van alle media natuurlijk. Balans hierin is erg belangrijk.."

 

Wat is jouw visie op cross media en de ontwikkeling van cross media?

"Het medialandschap zal steeds verder fragmenteren. De uitdaging wordt daarmee ook steeds groter om een samenhangende boodschap op het juiste moment, bij de juiste doelgroep en op de juiste plek onder de aandacht te krijgen. Het bepalen van de beste crossmediale mix vereist creativiteit, timing, kennis, regie maar vooral visie.

Vanuit visie kan je namelijk niet alleen deelnemer zijn binnen het cross media veld, maar ook grondlegger van nieuwe ideeën, combinaties en gebruik van al die media. De bureaus, adverteerders, exploitanten, uitgevers en consumenten hebben hierin een gedeelde verantwoordelijkheid om samen het nieuwe landschap vorm te geven. De adverteerder die of bureau dat denkt dat een commerciële boodschap te enforcen is zonder rekening te houden met het publiek is in de vorige eeuw blijven hangen."

 

Op welke cross media case van BRANDWEBBING ben jij trots?

"Op al het werk dat we doen zijn we trots, maar we lichten graag drie succesvolle crossmediale branded content cases uit:

Zo kleedde WE Fashion de talentvolle kinderen in de zeer succesvolle TV hit The Voice Kids. Het programma vormde de spil, waarbij naast zeer natuurlijk ingestoken in-program items, ook breakbumpers en een spraakmakende SMS en winactie werden ingezet. Binnen social media (Facebook en Twitter) hebben we gedurende de uitzendperiode de engagement onder de fans en volgers verhoogt door unieke - backstage - content en acties te delen. De reacties waren overweldigend en WE Fashion kon hiermee op natuurlijke en interactieve wijze haar collectie onder de aandacht brengen. De resultaten waren erg positief, want zowel op merk -als op sales niveau zat het merk in de lift gedurende de uitzendperiode.

Een tweede succesvolle case is de Efteling waarbij haar 60-jarig jubileum het hele jaar is gevierd met een exclusief strategisch mediapartnership binnen Sanoma. Een bewuste keuze, omdat hiermee het jubileum het juiste podium kreeg wat het verdiende. Het waren geen campagne boodschappen maar het was Efteling-nieuws in de vorm van een Sprookjes courant in een dedicated NUbijlage. Deze bijlage werd wekelijks redactioneel ververst met het laatste Efteling nieuws, en werd crossmediaal aangejaagd via o.a. een content blok op NU homepage, display advertising, social media & redactionele artikelen in selectieve print titels. Uit onderzoek van Sanoma blijkt dat de lezers van NU.nl de branded bijlage plus aanjagers - vooral het content blok - erg hoog waarderen.

De laatste case is AEGON waar we een saai en ingewikkeld product als ''pensioenen'' actueel en relevant wisten te maken. De oplossing zit in de dagelijkse roddel en achterklap. Oftewel human-interestnieuws; over BN'ers. De onderwerpen die hierin ter sprake komen zijn namelijk precies die levensgebeurtenissen - scheiden, kinderen, trouwen, carrières - die ook van invloed zijn op je pensioen en op speeljetoekomst.nu - een online tool, ontwikkeld door Aegon om de gebruiker, klant en niet-klant, op een speelse manier inzicht te geven in pensioenen - behandeld worden. Maximaal effect uit het mediabudget werd bereikt door te focussen op 1 mediapartner, Nu.nl de nummer 1 op het gebied van actueel human-interestnieuws. Nu.nl heeft 6 columns per week en wij claimden met onze campagne telkens de 7e. Maanden lang schreven door ons gecontracteerde BN'ers columns over human-interestnieuws wat betrekking had op de platform onderwerpen en dus de toekomst. Via de geïntegreerde content-pagina op NU.nl kon de bezoeker vervolgens het platform bezoeken. De campagne werd ondersteund door advertorials, semantische display, TV spot, een exclusieve NU.nl deal rondom de release van Windows 8 en social-mediamanagement op zowel Twitter als Facebook."

 

Zetten adverteerders optimaal in op cross media? Wat adviseer jij ze? En wat zou je media-exploitanten adviseren op cross media gebied om adverteerders optimaal te kunnen bedienen?

"Afhankelijk van budget en doelstelling adviseren we een interactieve en creatieve mediamix die wel of niet crossmediaal is. Crossmedialiteit mag nooit een doel op zich zijn. Crossmedialiteit heeft vooral zin als de boodschap versterkt wordt door ieder individueel kanaal of de combinatie die sterker is dat de som der delen. Ook hier geldt dat we ‘gewenste communicatie’ continue in ons achterhoofd houden.

Een aantal middelen in de cross mediale mix wordt nu nog zeker niet optimaal gebruikt. Denk aan mobile en social, en vooral de combinatie mobile en social. Maar ook de mogelijkheden van Smart TV worden nog niet benut. Dit komt ten dele door de technische obstakels die nog overwonnen moeten worden. Soms vraag ik me wel eens af waarom we de weg die we  10 jaar geleden met het Web moesten bewandelen nu opnieuw afleggen met mobile en smart TV."

 

Hoe zie jij televisie de komende 10 jaar ontwikkelen?

"Uit recent tijdsbestedingsonderzoek blijkt dat we van de totale mediaconsumptie nog altijd zo’n 3 uur per dag ‘traditioneel’ naar TV kijken. De afgelopen tijd vindt er op ‘connected & smart TV’ gebied een flinke ontwikkeling plaats. Het merendeel van de TV’s dat momenteel wordt verkocht is uitgerust met internettoegang en andere ‘smart’ toepassingen.

Wij verwachten dat lineair TV kijken langzaam zal veranderen tussen nu en de komende jaren. Het ‘gedachtenloos’ zappen langs meerdere kanalen op zoek naar iets leuks zal gaan afnemen. Zeker bij de jongere generaties zal dit sneller gemeengoed worden.

Sport, live shows & (breaking) nieuws blijft als onderlaag de lineaire TV consumptie voeden. Daarbovenop gaat men steeds meer zelf ‘on demand’ op zoek naar interessante en of vermakelijke content. Met behulp van de steeds slimmer wordende smart TV's en zgn. 'automated content recognition' (ACR) zal men een opmaat afgestemde TV avond kunnen beleven, waarin ook de sociale connecties een deel meebepalen. Deze TV consumptie zal niet meer alleen op het standaard TV scherm plaatsvinden maar ook op de tablet, mobiel of andersoortige devices.

Voor meer informatie hierover kun je ook onze recente whitepaper lezen waarin we dieper ingaan over de ontwikkelingen rondom smart tv."

 

Hoe veranderen media en marketingcommunicatie door de invloed van social en mobiel?

"Door de opkomst van sociale media en mobiele devices wordt het voor adverteerders makkelijker om sneller een dialoog aan te gaan met de doelgroep.  De centrale vraag hierin is natuurlijk of de doelgroep hier überhaupt wel op zit te wachten. Onze visie van gewenste (commerciële) communicatie sluit hier logischerwijs op aan.

Alle media zullen uiteindelijk connected worden, waarbij er een constante interactie mogelijk is. Je moet alleen wel heel goed de regie bewaken als adverteerder en kunnen anticiperen op de mondige consument. Het standaard plaatje-praatje model loopt door de opkomst van sociale media en mobiele devices op z’n laatste benen. Durf je als adverteerder open te stellen en laat je gebruiker zelf een mening vormen over je merk."

 

Wat is de toekomst van het (reclame)bureau? En welke rol zullen mediabureaus en adverteerders gaan spelen?

"De barrières die bestaan tussen de entiteiten reclame, media en marketing zullen beslecht  moeten worden wil je serieus genomen worden door je publiek. Je moet niet alleen de ‘talk talken,  maar ook de , walk walken’ zodat uiteindelijk je ‘walk’ de ‘talk off the town’ wordt."

Hiervoor is een gezamenlijke verantwoordelijkheid nodig van wat je zegt - marketing - hoe je het zegt - reclame - en waar en tegen wie je het zegt - media. Zolang deze verantwoordelijkheid maar genomen wordt door de mensen die op een project werken, dan is er niets aan de hand en kunnen reclame- en mediabureaus gewoon blijven bestaan. Gaat echter bureaupolitiek een rol spelen en proberen partijen elkaar de kamer uit te werken of vliegen af te vangen, dan loopt de boel vast en word je ongeloofwaardig."

 

Wat is het laatste nieuws?

"Ons laatste nieuws en alles wat ons inspireert is te vinden op ons digitale magazine. Voor iedereen gratis en voor niets te lezen…"

 

www.brandwebbing.com

magazine.brandwebbing.com

www.twitter.com/rembrandt

 

 

Voor  Cross Media Bureau van het Jaar zijn genomineerd:

 

 

 

De Cross Media Awards worden uitgereikt op het Mediapark Jaarcongres op donderdag 20  juni, Studio 21, Media Park, Hilversum

 

Leden van het Nederlands MediaNetwerk kunnen de uitreiking GRATIS bijwonen

 

Dat betekent:


 

Wat moet je daarvoor doen?

  • Stuur een e-mail naar Bas Vlugt met de namen en bedrijfsnaam van de mensen die je wilt aanmelden - bas@nederlandsmedianetwerk.nl
  • Kom op donderdag 20 juni vanaf 15:30 uur naar Studio 21 op het Media Park in Hilversum

 

Het complete Mediapark Jaarcongres meemaken? Dat kan natuurlijk ook!

 

Naast de Cross Media Awards is er een dagvullend programma boordevol inspiratie en innovatie. Met onder meer Matt Danzico (BBC), Matthias Scholten (RTL), staatssecretaris Sander Dekker (OC&W) en Eveline van der Steen (Armada Music).

 

De leden van het Nederlands MediaNetwerk krijgen 30 euro korting en betalen slechts 145 euro voor het complete programma in plaats van 175 euro.

 

Gebruik daarvoor bij het inschrijven de VIPcode NMN199.

 

Klik hier voor het programma

Klik hier om je in te schrijven

 

 

De Cross Media Awards worden ondersteund door de sponsors CBS Outdoor, Makerstreet, PauwR, SPOT en Vizeum

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie. Job postings gratis