Remco Janssen over de lancering van Siliconcanals.nl
26-08-2014 09:52:00 Door: Nico Scherphuis | Hits: 5705 | Tags:

Deze week vond de lancering plaats van Siliconcanals.nl, een weblog over Nederlandse startups. Wij spreken met Remco Janssen, een van de oprichters van Siliconcanals.

 

Dag Remco, gefeliciteerd met de lancering van Siliconcanals.nl. Hoe was het? Veel champagne?

Dat was wel de bedoeling, maar het was vooral veel bloed, zweet en tranen. Toen we de knop gisteren aanzetten, hebben we een kop koffie gedronken en zijn we weer verder gegaan met ons 'echte' werk. Voorlopig doen we dit allemaal naast ons gewone werk, maar omdat we toch al de hele dag met startups bezig zijn levert het alleen maar positieve energie op. De contacten hebben we al, het nieuws valt ons in de schoot.

 

Wat is Siliconcanals.nl?

Silicon Canals is een platform voor, door en over startups op de Amsterdamse grachten en die (ver) daarbuiten. Onze primaire focus ligt dus vooral op startups in de hoofdstad, wat niet betekent dat we de rest van het land negeren. Zeker voor e-commerce startups is Amsterdam gewoon the place to be, niet alleen qua partnerships, maar ook qua early adopters. Ons netwerk zit vooral op de grachtengordel, dus daar berichten we in eerste instantie over. De bedoeling is om gauw uit te breiden met lokale correspondenten en tipgevers: in Rotterdam, Delft, Utrecht, Groningen, Eindhoven en Enschede gebeurt ook meer dan voldoende namelijk!

 

Waarom lanceren jullie?

Het was ons vanuit Proudly Represents (PR-bureau voor startups) al vaker opgevallen dat er een groeiende interesse bij een groter publiek is voor startups. Dankzij Facebook, maar ook door partijen als Uber en Airbnb. De Nederlandse media begint startups steeds serieuzer te nemen. Maar veel verder dan nieuws over lancering en funding komt het niet. Wat er ontbrak, was een nieuwssite of een blog die startups hinderlijk volgt tijdens het hele proces. En tips, tricks en interessante learnings deelt. Dat gaan we dus ook doen. Daarnaast is onze missie het fenomeen tech startups beter bekend te maken bij een groot (groter) publiek en druk uit te oefenen op media om meer en inhoudelijk over startups te berichten.

 

Hoe staat het met de Nederlandse startups? Bakken ze er wat van?

Nou en of! Nederland is qua e-commerce en app development voor zo'n klein landje behoorlijk vooruitstrevend. Voor zover ik kan inschatten zijn we best goed in techniek en design, en Nederlandse startups denken vroeg na over hun businessmodel. Ook grote investeringskantoren houden ons landje nauwlettender in de gaten, bovendien komen er steeds meer angel- en VC-fondsen bij in ons land. Er staat ons een paar mooie jaren te wachten, ik verwacht – of is het hoop? – dat Nederland na Duitsland en Engeland de grootste hotspot wordt voor startups in Europa. Misschien zijn we dat zelfs al, Frankrijk en Spanje zijn heel goed in het wegjagen van jonge ondernemers terwijl wij in Nederland de politiek mee lijken te krijgen. Het is hier makkelijk om een bedrijf op te richten, internet is snel, iedereen wil rap zaken doen, er zijn met o.a Startupbootcamp en Rockstart fantastische accelerators. Het ecosysteem, zoals dat zo mooi heet, is goed. De grootste uitdaging wordt het vinden van goed en gekwalificeerd persoon. De komende jaren zal er, net zoals in Silicon Valley, een enorm tekort gaan ontstaan aan goede designers en developers.

 

Van wie is Siliconcanals.nl?

Silicon Canals is nu nog mijn persoonlijke eigendom, maar de bedoeling is om einde jaar een BV op te richten. Dan zullen we ook kijken of wij financiering nodig hebben of een partnership moeten aangaan met een bestaande uitgever. Arjan Drost, mijn medewerker bij Proudly Represents en oprichter van lifestyleblog 2&more, heeft de techniek voor zijn rekening genomen en zal als adjunct-hoofdredacteur optreden. Wessel Simons, energiejournalist, levert als onze kantoorgenoot ook een bijdrage. Misschien dat we zelf een online uitgeverij oprichten, er zijn nog meer interessante niches die nog niet afgedekt zijn.

 

Voor wie is Siliconcanals.nl?

Allereerst voor de founders van startups, die de laatste nieuwtjes bij willen houden. Maar we richten ons vooral op een groter publiek, mensen die van technologie en innovatie houden. Journalisten zijn, hoe gek het ook klinkt, een belangrijke doelgroep, wij hopen dat Silicon Canals een inspiratiebron en researchdatabase voor hen gaat vormen. Mogelijk dat wij zelfs content gaan leveren aan bestaande media.

 

Jullie schrijven over startups maar Siliconcanals.nl is zelf natuurlijk ook een startup. Wat is jullie businessmodel, hoe zijn jullie gefinancierd en wat zijn jullie ambities?

Voorlopig zijn wij volledig door mij zelf gefinancierd. Online uitgeven is tegenwoordig nagenoeg gratis. Onze ambitie is het niet zozeer het grootste, maar het beste startup-platform van Nederland te worden. We beginnen in het Nederlands, maar zullen in de toekomst zeker niet schromen Engels toe te voegen. Bijvoorbeeld met een partner die (semi-)automatisch de content zal vertalen. Los van eventuele advertenties, willen we ons geld verdienen met dienstverlening en content. Denk aan workshops over pitchdecks of growth hacking, cloud-partijen die korting geven, events. Alle mogelijke services die startups nodig hebben, van design tot hosting, zouden we aan kunnen bieden, met behulp van partners. Deze partners kunnen zichzelf als content partner opwerpen en Silicon Canals gebruiken om hun doelgroep te bereiken via speciale aanbiedingen. Wij willen dus een blog, community, contentmarketingplatform en een service provider ineen worden.

 

Wat is het laatste nieuws?

Helaas een zeer trieste gebeurtenis: Mark Harrison is overleden. Hij was CEO/CTO van 7write en lead mentor bij Startupbootcamp. Ik kende hem als een geweldige positieve kerel, echt zo'n inspiratiebron voor anderen. Woensdag organiseert Startupbootcamp een tribute voor hem. Dat verdient hij ook.

 

www.siliconcanals.nl

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures in media- en marketingcommunicatie