Robert van den Ham wint award Cross Media Man van het Jaar 2014
08-05-2014 22:04:21 Door: Nico Scherphuis | Hits: 10415 | Tags:

 

Robert van den Ham is Cross Media Man van het Jaar 2014. De Jury: "Robert van den Ham heeft van AutoWeek een werkelijk cross mediaal merk gemaakt. Daarbij heeft hij iets gedaan dat zo goed als niemand anders is gelukt: Hij heeft met groot succes een bestaande redactie weten mee te nemen een nieuwe wereld in. Robert van den Ham is met recht Cross Media Man van het Jaar 2014!”

 

http://api.ning.com/files/Ct9BE8xQpt5XZ5iqzcADzAuMHUwwGK7IqIjEu*PxoaHtaGMhNw*lKN3EHal5TS4DuAZrpmG80O*Smn1b63hs34OVU0OhvfO-/RoberVanDenHam.jpgRobert van den Ham is hoofdredacteur van AutoWeek en GTO Magazine. Wij spreken hem.

 

Kun jij AutoWeek introduceren?

AutoWeek is een succesvol cross mediaal automotive mediamerk, onderdeel van Sanoma Automotive - daar blijven we ook, en bestaat in 2015 25 jaar. Op het gebied van print - oplage ca. 75.000, bereik 7 - en online - 2,2 miljoen unieke bezoekers p/m - is AutoWeek de grootste binnen de automotive media in Nederland. Onafhankelijkheid en objectiviteit zijn twee belangrijke trefwoorden die AutoWeek inhoudelijk typeren, waarmee zowel b-to-c als b-to-b de autoriteitspositie wordt ingenomen. AutoWeek werkt met een cross mediale redactie: elke redacteur - sinds begin dit jaar: cross media editor - is inzetbaar voor alles wat ons merk is. Print, online, social media, video/tv, events, iedereen is er even nauw bij betrokken en heeft zich in relatief korte tijd omgeschoold/bijgeschoold van journalist die schrijft voor een weekblad, naar kortgezegd, een alleskunner die onder meer als camjo ingezet kan worden en onder meer ook weet hoe en wat wanneer te twitteren.

 

 

Wat is jouw visie op cross media?

Tijden veranderen. En sneller dan we in medialand misschien wel zouden willen. Daarom: laat binnen de cross mediale werkwijze het traditionele doelgroepdenken los en denk in mentaliteitsgroepen. Consumenten laten zich niet meer in hokjes plaatsen. Koppel binnen de mentaliteitsgroepen de interessegebieden aan mediatypes en vervolgens redactionele pijlers om op die manier ‘iedereen’ bij je mediamerk te houden. Voorbeelden: AutoWeek-print biedt verdieping, social media en de mobile app is er voor nieuws, de video-app staat synoniem voor beleving en ons event biedt autotainment. Door de consument anno nu op deze manier te benaderen bereiken we hem/haar, via welk mediatype dan ook, van 18 die net het rijbewijs heeft en een eerste auto gaat uitzoeken, die twintiger die dagdroomt over supercars, de dertiger die een eerste lease-auto mag uitzoeken, die veertiger die zijn partner helpt bij een auto en de bijna-zestiger die lang genoeg gespaard heeft voor een klassieker. Zo bereik je voldoende consumenten (lezers/bezoekers/gebruikers) met maatwerk, dat is wat cross media denken & doen voor ons is. Ik ben ervan overtuigd dat ook daarom detikjes in onze printoplage geen klappen zijn en dat er nog altijd een flink stijgende lijn te zien is qua online bezoekers, videoviews en social media-volgers.

Op welke cross mediale case of cross mediaal product van AutoWeek ben jij trots?

We hebben in relatief korte tijd AutoWeek van een tijdschrift en website getransformeerd naar een cross mediaal merk en bovendien naar een cross mediale redactie. En het gaat mij juist om die combinatie, want juist ook die dedication is nodig om het cross mediale denken & doen optimaal te laten functioneren. Cross media uitingen zijn er genoeg, die zijn vaak direct ook met díe insteek begonnen. Bij AutoWeek was er als vanzelfsprekend ooit de traditionele aanpak van print naar website, gestart door mijn voorganger. Dat alles omturnen naar serieus cross media denken & doen qua merk én menskracht is ingewikkelder dan met iets nieuws op nul beginnen en dat direct breed in de markt zetten. Ik ben trots als ik hoor hoe de redactie tegenwoordig ook direct in ‘bewegend beeld’ denkt bij een reportage voor het weekblad. Ik ben trots als we een primeur via Twitter prijsgeven, direct daarna online de eerste video hebben en redacteuren binnen de video-app reageren op de eerste reacties/tweets. Ik ben trots op de 12 tot 15 videoproducties die wij wekelijks (!) met een eigen (!) videocrew maken én op de ooit louter schrijvende redacteuren die dat presenteren. Nog eentje dan: ook trots omdat we twee jaar geleden al (toen cross media denken & doen nog niet echt op de media-agenda stond) een Mercur hebben gewonnen voor ons eerste grote cross mediale project ‘Dossier Saab’ (als in: print, online, social media, video – en dat perfect op elkaar afgestemd).

 

 

Hoe zie jij cross media de komende jaren ontwikkelen?

Allereerst: de consument bepaalt. En dat lijken we binnen het medialandschap nog wel ‘ns te vergeten. Voorbeeld: als de consument niet (meer) wil lezen op een tablet maar voor ‘bewegend beeld’ gaat, dan krijgt het dat. Zoals ik in de vraag over mijn visie reeds aangaf, cross media als maatwerk voor de consument, is m.i. dat wat de consument mag gaan verwachten. Consumenten rekenen er meer en meer op ‘hun’ mediamerk overal tegen te komen om geïnformeerd/geïnspireerd te worden, binnen welk mediatype dan ook. Ook ik voorzie dat titels met louter print of online uitingen draagvlak gaan missen om het te redden in het medialandschap. Maatwerk! Los daarvan betekent cross media denken & doen voor de werkvloer dat traditionele functies als een hoofdredacteur, marketingmanager en uitgever op z’n minst inhoudelijk aan het veranderen zijn, zoals dat binnen AutoWeek reeds met de redacteuren is gebeurd. Als gezegd: de heren en dames zijn anno nu onze cross media editors.  

 

 

Wat is het laatste nieuws?

Los van het tv-programma dat we helemaal zelf produceren (AutoWeek Big Boys, vanaf 6 september op SBS6) zijn we in gesprek met de kabelaars om AutoWeek TV te realiseren, een eigen, 24/7 digitaal tv-kanaal. Met let wel, eigen content, gemaakt door het eigen redactionele- en videoteam en gemaakt volgens de redactionele formule waar AutoWeek groot mee is geworden. Natuurlijk wordt dat niet louter televisie, maar gaan we ook daarmee cross mediaal. Daarover vertel ik tegen die tijd op Nederlandsmedianieuws.nl wel meer… ;-)

 

www.autoweek.nl

www.twitter.com/robertvdham

www.crossmediaawards.nl

www.twitter.com/crossmediaaward

 

 

De Cross Media Awards worden gesponsord door RLVNT, Ster, PauwR, 538 Groep, Exterion Media en MarketingTribune