Robert van den Ham over AutoWeek als cross media merk
03-07-2014 12:52:00 Door: Nico Scherphuis | Hits: 7645 | Tags:

Natuurlijk is er de afgelopen maanden veel aandacht geweest voor de merken die uit het portfolio van Sanoma verdwijnen. Maar veel interessanter is om te kijken wat er met de merken gebeurt waar Sanoma juist vol op inzet.

Een van die merken is AutoWeek. Wij spreken hoofdredacteur Robert van den Ham, die onlangs werd uitgeroepen tot Cross Media Man van het Jaar.

 

Dag Robert, hoe bevalt de status van Cross Media Man van het Jaar?

Deze Cross Media Man is met de dag trotser op zijn Cross Media Team. Anders gezegd, man is team. Nog tot op de dag van vandaag krijgen we reacties binnen op het winnen van die prijs. Ook dit heeft AutoWeek weer nog meer op de kaart gezet als crossmediaal merk.

 

Hoe gaat het met AutoWeek in termen van lezers- en adverteerdersmarkt?

Als ik naar de HOI-cijfers in het algemeen kijk, mogen we zeker niet ontevreden zijn. Ik blijf ervan overtuigd dat de tikjes die we met name vorig jaar in de oplage hebben gehad geen klappen zijn geworden omdat we zoveel om het tijdschrift heen doen voor de consument en bovendien nog 360 graden werken. De oplage van AutoWeek is de laatste tijd stabiel en met onze glossy magazines Classics en GTO gaat het zelfs prima. Glossy magazines zijn als ware kadootjes aan het worden; behoorlijke omvang, mooi papier, fotografie die er daardoor nog beter uitkomt, beleving, je ziet de consument daar steeds vaker voor kiezen – zo’n magazine letterlijk presenteren als kadootje voor jezelf, waarom niet. De advertentiemarkt moet én kan beter, want laten we niet vergeten dat we, na Voetbal International, zowel in print als online voor het hoogste mannenbereik zorgen. Daarbij zien we ook steeds vaker andersoortige commerciële wensen ontstaan, ook vanuit onszelf geïnitieerd, waardoor we op een andere manier, meer projectmatig vooral, met adverteerders samenwerken. Prima.

 

De eerste editie van jullie event AutoWeek Live was een groot succes. Vertel alles!

Dat het idee dat we al die tijd in ons hoofd hadden zo goed zou uitpakken, da’s super. Meer dan dat, eigenlijk. Ons buikgevoel klopte. Vergis je niet, er is echt door heel veel mensen maandenlang keihard gewerkt om hier een succes van te maken. De USP van AutoWeek Live, bezoekers zelf laten rijden in de nieuwste auto’s, heeft zich bewezen en de logistiek eromheen werkte perfect. Tijdens die drie dagen hebben we ruim 9400 proefritten mogen inboeken. Het enthousiasme daarover komt ook terug in de bezoekersenquête, waar ons event overigens gemiddeld een 8 in scoort. Mooiste moment? De opening. Dat minister Kamp van Economische Zaken bereid bleek de allereerste AutoWeek Live officieel te openen en ons in zijn speech complimenteerde met de ondernemersgeest en de durf om juist anno nu iets als AutoWeek Live neer te zetten, ja, da’s heel bijzonder. En zeker, we hadden op meer bezoekers gehoopt, maar met ruim 18.000 mogen we voor een eerste keer ook weer niet heel ontevreden zijn. Met alle automerken aan boord, drie nationale primeurs, unieke klassiekers en supercars en onder meer grote namen uit de nationale autosport en designerswereld hebben we AutoWeek op een 4D-manier uitstekend kunnen neerzetten. En dan heb ik nog niet eens over alle free publicity en goodwill die we door het event rondom AutoWeek gecreëerd hebben. We hebben na deze eerste editie alle reden om er een goede traditie (lees: jaarlijks event) van te maken.

 

Na de zomer gaat AutoWeek een televisieprogramma maken bij SBS6. Wat gaan jullie precies doen?

Vanaf 6 september is er gedurende acht weken elke zaterdagmiddag om 16.30 uur AutoWeek Big Boys. Het concept hebben we zelf bedacht, ook de productie ervan is grotendeels in eigen handen. En juist dat is een enorm compliment aan ons team, dat we het vertrouwen van de SBS-directie hebben gekregen om het tv-programma vooral zélf te mogen realiseren. Ik ga nog niet alles verklappen, maar kortgezegd komt het er op neer dat acteur/cabaretier Edo Brunner en onze testredacteur Roland Tameling, zij vormen de Big Boys, met een vette knipoog het autorijden onder de loep nemen. Het wordt vooral een autoprogramma dat niet te vergelijken is met alles wat er al was en is, en net als alle andere uitingen van AutoWeek is het objectief en onafhankelijk. En natuurlijk, we pakken dit alles ook nu binnen AutoWeek crossmediaal op.

 

Is dit een voorbode van synergie tussen Sanoma en SBS waarop al zo lang wordt gewacht?

Er is op diverse gebieden sprake van samenwerking tussen Sanoma en SBS, en dat wordt logischerwijs alleen maar meer in de toekomst. AutoWeek Big Boys is daarbij een eerste voorbeeld van een van oorsprong tijdschrift dat bij de collega’s van SBS op de buis gaat.

 

AutoWeek kan adverteerders nu bedienen in het magazine, online, mobiel, met events en straks ook op televisie. Wat is jullie propositie richting adverteerders?

Met het sterke en brede automotive mediamerk dat we zijn, zijn we in staat een voor televisieland unieke propositie neer te leggen. Wie op wat voor manier dan ook aanhaakt als commerciële partner van AutoWeek Big Boys is dat daarmee voor televisie, maar ook voor online én print. Het gecombineerde bereik is daardoor enorm als je weet dat onze website alleen al zo’n 2,2 miljoen unieke bezoekers per maand trekt en we met onze printtitels in zo’n periode gemiddeld 300.000 lezers aan ons binden. Plus de exposure op televisie dus. En natuurlijk, we gaan straks al die mediakanalen inzetten om AutoWeek Big Boys stevig op de kaart te zetten.

 

Wat is het laatste nieuws?

Nou, hier hebben we zojuist een handshake over gedaan: in samenwerking met BMW/Mini gaan we een uitgebreide documentaire maken over de Mini in Nederland. Aanleiding is natuurlijk de productie van de Mini in Nederland bij de VDL-fabrieken in Born, waarbij er in de documentaire juist ook oog is voor de voor velen toch verrassende historie van het merk in ons land. De documentaire komt in het najaar, zal zeker online te zien zijn maar onder meer ook op dvd verschijnen. En jazeker, ook dit produceren we helemaal zelf.

 

www.autoweek.nl

www.sanoma.nl

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media en marketingcommunicatie