Ruud de Langen over Mindshare en Cross Media
15-05-2013 20:34:09 Door: Nico Scherphuis | Hits: 11209 | Tags:

Het Nederlands MediaNetwerk interviewt de genomineerden voor de Cross Media Awards. Mindshare is genomineerd voor Cross Media Bureau van het Jaar. We spreken Ruud de Langen, CEO van Mindshare Nederland.

 

Dag Ruud, hoe gaat het met jou?

"Het gaat uitstekend, de nominatie bevestigt dat!"

 

Kun jij Mindshare introduceren?

"Mindshare is een bureau dat met passievolle mensen op een originele manier een hele brede blik op media en middelen heeft. Ons krachtige wereldwijde netwerk is daarbij zeer waardevol in het delen van kennis. We werken voor een groot aantal klanten. Van KPN tot Media Markt. Van Unilever tot Bavaria. Van ING tot New York Pizza."

 

Hoe onderscheidt Mindshare zich op cross media gebied van andere bureaus?

"Mindshare gelooft sterk dat het - in een tijd waar technologie een belangrijke rol speelt -om adaptive marketing gaat. Een flexibele benadering, waarbij we marketeers helpen snel op hun omgeving te kunnen reageren om consumenten- en merkdoelstellingen te verenigen voor een maximale ROI. Dit wordt bereikt door het integreren van langzame en snelle databronnen om zodoende een inzicht te genereren dat de middelen op een effectievere manier inzet."

 

Wat is jouw visie op cross media en de ontwikkeling van cross media?

"We hebben steeds meer middelen tot onze beschikking. Binnen Mindshare alleen al zie je steeds meer disciplines zich ontwikkelen. Dat gaat van CRM specialisten tot Social specialisten tot Data analisten. De visie is dat Mindshare daar als een passievolle dirigent vanuit eigen visie en inzicht de diverse disciplines samenbrengt tot een geïntegreerd harmonieus plan. Veel beschikbare data spelen daarbij een rol. Maar probeer die Big Data jouw data te laten zijn. Kijk naar de data die specifiek zijn voor jouw probleem."

 

Op welke cross media case van Mindshare ben jij trots?

"De vorig jaar veel bekroonde Axe Heaven on Earth Case is een mooi voorbeeld. Er is een krachtig idee vanuit het merk. Namelijk dat engelen uit de lucht vallen als ze Axe ruiken bij jonge mannen. Dit werd geactiveerd door uit de lucht gevallen engelen onder te brengen in een villa. Via een sterke social strategie konden jonge mannen online in contact komen met de engelen en punten verdienen. Twitter, Facebook, Hyves en Spotify waren krachtige kanalen die de doelgroep in beweging kreeg. Met als resultaat een sterkere merkvoorkeur en hogere verkoopresultaten. De gelukkige met de meeste punten mocht de villa in…"

 

Zetten adverteerders optimaal in op cross media? Wat adviseer jij ze? En wat zou je media-exploitanten adviseren op cross media gebied om adverteerders optimaal te kunnen bedienen?

"De meeste adverteerders zijn zich zeer bewust van de vele kanalen. In het bijzonder de adverteerders die een transactie online kunnen realiseren. Die zetten sterk in op de eigen kanalen en mobiel. Nadeel is dat er veel verschillende bureaus en specialisten om tafel zitten. Dit vergt veel regie van de adverteerder. Duidelijkheid is dan geboden om niet snelheid en energie te verliezen. Mediabureaus kunnen een goede bijrijdersrol vervullen in dergelijke gevallen. Media-exploitanten moeten niet in de val trappen dat al hun kanalen altijd allemaal ingezet moeten worden. Kijk goed naar de doelstellingen. Ook is het niet zo dat per se alles met die ene media-exploitant gedaan zou moeten worden. Vaak is het toevoegen van andere kanalen krachtig. Daarom is het belangrijk dat mediapartijen meer strategische competenties in huis halen om goed te kunnen adviseren en sparren."

 

Hoe zie jij televisie de komende 10 jaar ontwikkelen?

"Door technologische ontwikkelingen zal televisie krachtiger worden dan ooit. Het zal over meer schermen dan ooit verspreid worden. Kijken wanneer en waar je wilt. Ook de interactie tussen schermen zal voor meer betrokkenheid van kijkers en meer transacties voor bedrijven leiden."

 

Wat is de toekomst van het mediabureau? En welke rol zullen reclamebureaus en adverteerders gaan spelen?

"Mediabureaus zijn goed gepositioneerd waar media voorheen met name over uitzenden ging, is door digitaal - en daarbinnen met name social en mobiel - ook interactie en locatie toegevoegd. Dat betekent dat media in staat zijn de conversatie aan te gaan op relevante momenten met consumenten. Ook kunnen ze in deze kanalen spullen verkopen. Mediabureaus zitten bovenop de data die deze media genereren. En zijn daardoor goed in staat deze middelen te analyseren en continu te optimaliseren. Adverteerders passen zich hierdoor continu aan op de voortschrijdende inzichten die dagelijks binnenkomen. Reclamebureaus blijven belangrijk. Een goed idee zet consumenten uiteindelijk aan om een voorkeur voor een merk te krijgen of om actie te ondernemen. Media brengt die ideeën tot leven."

 

Wat is het laatste nieuws?

"Het laatste nieuws is dat Dyson - al klant in Nederland -  na een pitch met meerdere partijen wereldwijd heeft gekozen om met Mindshare te werken. Wij voelen ons zeker trots ons steentje te hebben bijgedragen in onze markt door het vertrouwen van Dyson al eerder te winnen. En er is meer onderweg…"

 

www.mindshare.nl

www.twitter.com/tvformats

 

Voor  Cross Media Bureau van het Jaar zijn genomineerd:

 

 

 

 

 

De Cross Media Awards worden uitgereikt op het Mediapark Jaarcongres op donderdag 20  juni, Studio 21, Media Park, Hilversum

 

Leden van het Nederlands MediaNetwerk kunnen de uitreiking GRATIS bijwonen

 

Dat betekent:


 

Wat moet je daarvoor doen?

  • Stuur een e-mail naar Bas Vlugt met de namen en bedrijfsnaam van de mensen die je wilt aanmelden - bas@nederlandsmedianetwerk.nl
  • Kom op donderdag 20 juni vanaf 15:30 uur naar Studio 21 op het Media Park in Hilversum

 

Het complete Mediapark Jaarcongres meemaken? Dat kan natuurlijk ook!

 

Naast de Cross Media Awards is er een dagvullend programma boordevol inspiratie en innovatie. Met onder meer Matt Danzico (BBC), Matthias Scholten (RTL), staatssecretaris Sander Dekker (OC&W) en Eveline van der Steen (Armada Music).

 

De leden van het Nederlands MediaNetwerk krijgen 30 euro korting en betalen slechts 145 euro voor het complete programma in plaats van 175 euro.

 

Gebruik daarvoor bij het inschrijven de VIPcode NMN199.

 

Klik hier voor het programma

Klik hier om je in te schrijven

 

 

De Cross Media Awards worden ondersteund door de sponsors CBS Outdoor, Makerstreet, PauwR, SPOT en Vizeum

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie. Job postings gratis