Stephan Fellinger: Google bindt de allerbeste mensen aan zich, andere bedrijven tweederangs vaardigheden
04-02-2014 11:01:19 Door: Nico Scherphuis | Hits: 3835 | Tags:

Stephan Fellinger is CEO van BlogoMedia en voorzitter van Stichting Spin Awards. Hij staat op plaats 79 in DeMedia100 2014. We spreken hem.

 

Hoe verwacht je dat de advertentiemarkt zich in 2014 zal ontwikkelen?

"Vertrouwen is momenteel kostbaarder dan ooit in onze maatschappij. Zonder vertrouwen geen enkele transactie, laat staan een relatie. Er zal op internet voor 2014 en ook ver daarna, steeds vaker een soort van tweedeling komen. Aan de ene kant partijen die op het gebied van adverteren, nog opdringeriger zullen worden zoals bijvoorbeeld Facebook. Ze spelen met vuur, want de irritatiefactor is aan het toenemen en het vertrouwen is als een elastiekje, wat zo maar kan breken en kan zorgen dat consumenten verhuizen naar een andere plek.  En aan andere kant partijen die de toename van de Kermis der Commercie op internet juist zien als een kans om zich naar consumenten toe te onderscheiden, met minder opdringerige boodschappen en meer aandacht voor privacy, om zo het vertrouwen (weer) te verdienenVoor allebei is een markt. Maar meer en meer boodschappen die het vertrouwen beschamen, maken de kans dat mensen je merk laten vallen of je platform verlaten en op zoek gaan naar alternatieven wel veel groter."

 

Wat zal het uitkomst zijn van de grote reorganisaties bij grote spelers als Sanoma, TMG, Wegener…

"Dat organisaties in een permanente reorganisatie zijn terechtgekomen, wen er maar aan, zou ik zeggen. Verandering is al jaren de constante factor. Dit is niet tijdelijk maar de nieuwe werkelijkheid. De vraag is, zit je als organisatie op de Ark van Noach of op de Titanic?"

 

Welke trends in media zie je?

"We zitten in misschien wel de grootste vertrouwenscrisis (buiten oorlogstijd om) van de moderne mensheid. Of het nu gaat om financiële wereld, overheid, voeding, gezondheid etc. we vertrouwen organisaties steeds minder. En vertrouwen kunnen we alleen verdienen door wat wat we beloven, ook na te komen. De combinatiekracht van social media en televisie is inmiddels zo groot, dat organisaties in de media niet meer wegkomen met vage beloftes. Het wordt dus nog belangrijker als organisatie dat je je belofte, de werkelijkheid en het menselijke talent in je organisatie beter op elkaar afstemtDus voordat je groot in de reclame gaat roepen hoe goed je wel niet bent, eerst je zaken qua waarmaken goed voor elkaar hebben. En dat maakt daarna je reclame ook een stuk geloofwaardiger."

 

Wat is de toekomst van het internet?

"We kunnen het hebben over de technologische trein die blijft doordenderen, sneller en sneller. Maar dat is een gegeven, waar ik zelf minder interesse in heb. Mijn interesse ligt bij, hoe het ons gedrag weet te beïnvloeden. Daarom een paar andere zaken die er voor mij uitspringen:


- De enorme versterkende mediakracht van het huwelijk tussen internet en tv neemt alleen maar toe, ze versterken elkaar en kunnen zaken maken en breken. Die ontwikkeling geeft meer en meer invloed op ons gedrag.

- Internet gaat een nog belangrijkere rol spelen bij het ontmaskeren van leugens van organisaties en merken. Het wordt dus nog belangrijk dat je deugt als merk en de waarheid vertelt. Verleiden met de werkelijkheid, dat is de uitdaging.

- Naast de markt waar mensen (te) weinig benul hebben van hun privacy en persoonsgegevens, zal er een enorme markt ontstaan met diensten waar behouden van privacy en bewustwording juist de kern is.

- Het open internet staat onder druk. Overheden en commerciële organisaties proberen het DNA (met o.a. die openheid) van het internet aan te tasten. Organisaties proberen het internet te controleren. En Hackers (check op wiki het verschil tussen Hackers & Crackers (!): http://nl.wikipedia.org/wiki/Hacker) vormen steeds vaker de bewakers van die openheid, van de democratie en de vrijheid. Positief is dat er meer (verenigde) kennis bij Hackers ligt, dan bij overheid en commerciële organisaties.

- Het internet zal een nog veel belangrijkere rol gaan spelen om mensen te helpen bij het organiseren en samenbrengen van groepen. Of het nu gaat om het delen van bezit of een stem naar een organisatie, de controle ligt steeds vaker bij de burger en consument. Nu is die invloed en macht nog betrekkelijk klein, omdat dezelfde burger en consument ook enorm gemakzuchtig is. Wanneer zaken gemakkelijker worden (en andere organisaties daar op in gaan spelen), dan komt die consument en burger pas echt in beweging. Nu is de kreet "de consument is aan de macht" nog nauwelijks van toepassing. Maar het tij is kerende."

 

Welk type bureau gaat het gevecht winnen in 2014?
    
"Niet één type bureau. Er is een markt voor allround bureaus en een markt voor gespecialiseerde bureaus. Zelf geloof ik meer in een bureau dat vanuit een soort van ruggengraat een aantal kennisvelden zelf in dienst heeft en per keer de perfecte opstelling maakt afhankelijk van de aan te vliegen route. Flexibiliteit wordt dus nog belangrijker maar wel met als uitgangspunt dat je de beste mensen aan je weet te binden. Want dat laatste dat zal steeds moeilijker worden. Google laat bijvoorbeeld in VS zien dat het ze lukt de allerbeste mensen aan zich te binden. Andere merken moeten daar al oppassen dat ze niet 2e of 3e rangs vaardigheden binnenhalen, want de kans dat ze daarmee in een neergaande spiraal komen wordt dan erg groot. Want ook in een tijd van een overschot aan potentiële medewerkers, blijven supertalenten schaars. Maar zij maken juist het verschil."

 

www.blogo.nl

www.spinawards.nl

www.twitter.com/fellinger

 

 

Klik hier voor de complete DeMedia100

 

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures en stages in media en marketingcommunicatie