Thomas Clever over CLEVER°FRANKE en de European Design Awards
17-06-2013 21:58:11 Door: Nico Scherphuis | Hits: 10663 | Tags:

Op de uitreiking van de European Design Awards die onlangs plaatsvond won bureau CLEVER°FRANKE de meeste awards voor Nederland, onder andere met een project voor Google. Uiteraard zijn we benieuwd naar het verhaal erachter en vragen het aan medeoprichter en directeur Thomas Clever.

 

Dag Thomas, hoe is het met jou en CLEVER°FRANKE?

"Met beide: uitstekend! We hebben met ons bureau drukke weken achter de rug. We hebben grote projecten afgerond en nieuwe projecten opgestart. Het team is dit jaar verder uitgebreid en iedereen heeft zin om te gaan knallen!"

 

Afgelopen zaterdag won jullie bureau won de meeste awards voor Nederland bij de European Design Awards. Stoer!

"Yes! Toen we hoorden dat we drie keer in de prijzen waren gevallen, besloten we met het hele team naar Belgrado af te reizen en de prijzen in ontvangst te nemen. Dit was echt een kroon op het harde werk van afgelopen jaar. Het is een designprijs die wordt uitgereikt voor esthetiek, maar ook voor hoe het product werkt en hoe gebruikers interactie ervaren. We hebben gewonnen door strategie, design en techniek te combineren."

 

Wat was jullie ervaring, om daar namens Nederland op het podium te staan?

"Het leuke aan een internationale prijs is dat je je kan meten met bureau's die anders niet tegen komt en ziet hoe er in andere landennaar design wordt gekeken. Deze awards zijn een showcase van het beste Europese design, het is dan ook een hele eer om Nederland met drie awards te kunnen vertegenwoordigen en om op deze manier deel uit te maken van het Nederlandse en internationale ontwerp landschap."

 

Een van de prijzen wonnen jullie voor een project voor Google?

"Ja, dit was een top project. De Consumer Barometer is een internationaal onderzoeksproject van Google, onderzoeksbureau TNS en het iAB. Het geeft inzicht in de manier waarop consumenten gebruik maken van online en offline media in hun aankoopproces. Het was een ongelofelijke uitdaging om de complexiteit van het onderzoek te doorgronden en dit te vertalen naar een heldere website. Het was inspirerend om met een opdrachtgever als Google te kunnen samenwerken. Iedereen deelde dezelfde passie en energie om het project succesvol te lanceren. De website won eerder al een Awwward en the FWA 'Site of the Day', maar deze award maakt het het wel af. We hebben er keihard aan gewerkt en het is natuurlijk fijn om te zien dat deze moeite nu wordt beloond."

 

Komt er nog een vervolg op deze projecten, wat kunnen we verwachten?

"We zijn inmiddels bezig met een nieuwe website voor Google die voort is gekomen uit het vorige project, daar zijn we deze zomer druk mee.  Voor Living Cell - de tweede Gouden award - zijn aan het kijken hoe we er een vervolg aan kunnen geven. De weerkaart, waarmee we de derde award wonnen, maken we jaarlijks een visualisatie van het weer in de vorm van een poster: dit jaar volgt alweer de vijfde editie."

 

Wat is het laatste nieuws?

"We zijn bezig een aantal interessante partnerships te sluiten met bedrijven die vooral gericht zullen zijn op 'disruptive innovation'. Ik kan hier natuurlijk niet al teveel over zeggen, maar er is veel achter de schermen gaande!"

 

www.cleverfranke.com

www.europeandesign.org

 

 

 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie. Job postings gratis