Titus Eikelboom over digitalisering als kans en bedreiging voor mediabureaus in 2013
07-01-2013 13:57:41 Door: Nico Scherphuis | Hits: 16325 | Tags:

Nederlands MediaNetwerk publiceert een serie interviews met directeuren van mediabureaus. Vandaag Titus Eikelboom, partner bij Stroom.

 

Kun je een korte introductie van jezelf geven? Wat doe je?

"Ik ben Titus Eikelboom, 45 jaar oud en een van de partners van het mediabureau Stroom, dat ik bijna 11 jaar geleden heb opgericht met Patrick Veldhuis. Binnen Stroom houd ik me bezig met new business & marketing en werk daarnaast als strateeg op een aantal dierbare klanten zoals Hornbach, De Hypotheker en Domino’s Pizza."

 

Wat deed je voor je deed wat je nu doet?

"Ik ben een beetje een one trick pony want ik zit al een hele lange tijd in het mediavak. Destijds ben ik begonnen als stagiair bij het bureau MediaMend dat werd overgenomen door CIA. Vervolgens meegegroeid met dit internationale bureau tot directeur. In de tussentijd heb ik nog wat uitstapjes gemaakt naar Wisecrackers, Mindshare en Accenture."

 

Wat trekt jou aan in het mediavak? En wat niet?

"Ik heb een haat-liefde verhouding met het mediavak. De media markt is super commercieel en daardoor erg opportunistisch. Daarbij wordt er nog veel te veel gestaard naar kille statistieken in plaats van het gezond verstand te gebruiken. Dat vind ik vreselijk. Ik houd echter van de dynamiek, het bouwen aan merken en de creatieve kant van het reclamevak. Vooral de psychologie van de consument vind ik erg interessant. Ik houd onze klanten dan ook graag een spiegel voor. Veel mediadruk maakt een slechte propositie immers niet opeens goed."

 

Wie zijn voor jou de 5 meest invloedrijke mensen in de Nederlandse media?

"De meest invloedrijke mensen dat zijn we zelf. We gebruiken onze mobiel om verslag te doen van ongepast gedrag van agenten of de rellen in Haren. Dagelijks zitten journalisten Youtube, Facebook en Twitter af te grazen naar onze bijzondere verhalen. Regelmatig wordt onze mening gepeild voor een of ander knullig rubriekje. De media dat zijn steeds minder enkele hoge heren in Amsterdam of Hilversum. De media dat zijn wij. Het komt de objectiviteit en kwaliteit van de journalistiek helaas niet ten goede."

 

Wat zullen de belangrijkste ontwikkelingen zijn in media en marketingcommunicatie in 2013?

"De meeste media staan momenteel in de survival stand om dit jaar te overleven waarin de budgetten onder druk blijven staan. Zij moeten dan ook innoveren om het tij te keren maar de vraag is of men dat ook kan. Innovatie kost immers geld en vergt durf. Ik ben bang dat het aan beide ontbreekt bij veel media organisaties. Ik verwacht dan ook geen echt grote veranderingen dit jaar. Maar goed, in deze branche is vaak ‘much ado about nothing’, dus je kunt er je jouw website vast dagelijks mee vullen."

 

Welke Start-Ups gaan doorbreken in 2013? Dat mogen concrete namen zijn maar je mag ook soorten of typen start-ups noemen

"Dat is een goede vraag maar eerlijk gezegd verdiep ik me niet zo in start-ups. Ik denk wel dat elk nieuw bedrijf dat in staat is om al die zogenaamde Big Data om te zetten naar waardevolle hapklare inzichten een goede kans van slagen heeft."

 

Wat is voor jou de essentie van marketingcommunicatie? Waar gaat het om, wat is de motor? Is die essentie door de tijd heen hetzelfde of verandert die. Als ja: hoe?

"De essentie van ons vak is nog steeds de mens zelf. Ondanks alle technologische ontwikkelingen veranderen wij zelf in niet zoveel. Dat komt treffend naar voren in het Neurensics onderzoek van Martin de Munnik. We worden nog steeds gedreven door angst, lust of gewin. Zo simpel is het. Maar zo moeilijk om te vertalen naar een goed pakkend verhaal."

 

Wat moeten bedrijven in ons vakgebied doen om niet om te vallen in 2013? En hoe blijft de individuele professional overeind?

"In een hyperconcurrerende markt moet je als bedrijf of ZZP-er je ware gezicht laten zien. Net zoals we onze klanten adviseren om zich goed te positioneren, moeten we dat zelf ook doen. Bij Stroom zijn er daar sinds verleden jaar ook weer actief mee bezig. Waar staan we als mediabureau voor, wat maakt ons anders dan de rest, wat is ons verhaal? Het zorgt voor nog meer focus in onze bedrijfsvoering en bij onze mensen. En dat werkt, want we groeien ondanks de crisis."

 

Alles in media wordt digitaal, mobiel en social. Straks is alles in media digitaal, mobiel en social. Wat dan?

"Je doet het voorkomen alsof de wereld dan vergaat. Integendeel! Digitale media laten veel meer sporen achter. Dat biedt ons de mogelijkheid om nog beter inzicht te krijgen in iemands mediagedrag en consumptie. En dat is natuurlijk fantastisch want een GRP links- of rechtsom draaien, daar gaat het natuurlijk allang niet meer over."

 

Hoe ziet de toekomst van mediabureaus eruit?

"De opkomst van digitale media bieden de mediabureaus louter kansen. Communicatie wordt immers steeds meer data gedreven en dat is van oudsher het werkterrein van de mediabureaus. Het is daarbij tegelijkertijd ook de grootste bedreiging want in een digitaal landschap kan concurrentie van alle kanten komen. Om je daartegen te wapenen moet je als mediabureau blijven investeren in kennis en in de relatie met je klanten. En daar zit het probleem voor menig groot mediabureau. Bij tegenwind snijden zij als eerste in kennis en ze staan vaak te ver van de klant af. Slimme bureaus als Stroom bieden dan ook alleen maar voordelen voor de adverteerder."

 

Wat zijn jouw ambities voor 2013?

"Ach, de weg naar de hel is geplaveid met goede voornemens. Ik geloof veel meer in aanpakken. Strategie is gewoon doen, ervaren en kennis opdoen. Niet vanuit opportunisme maar vanuit de gedachte dat niemand de wijsheid in pacht heeft. En dat maakt ons vak nou juist zo boeiend."

 

www.stroomviainternet.nl

www.twitter.com/tituseikelboom

 

 

In deze serie publiceerden wij ook interviews met:

 

André Roof

Armel Mouqué

Eric Kramer

Hans Horneman

Léonie Koning

Menno Jan Janssen

Olaf Michielse

Roland Teerenstra

Ruud de Langen

Ton Schoonderbeek

 

 

 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn