Ton Rozestraten over RTL en Cross Media
29-05-2013 15:37:55 Door: Nico Scherphuis | Hits: 10129 | Tags:

Het Nederlands MediaNetwerk interviewt de genomineerden voor de Cross Media Awards. RTL is genomineerd voor Cross Media Exploitant van het Jaar. We spreken Ton Rozestraten, Chief Commercial Officer bij RTL Nederland.

 

Dag Ton, hoe gaat het met jou?

"Prima, dank je. En met jou?"

 

Heel goed, dank je. Kun jij RTL introduceren?

"RTL Nederland is een allround media- en entertainmentbedrijf met vier pijlers: televisie, digital, live entertainment en ventures. Op televisiegebied zijn we met onze family of stations marktleider in de belangrijkste commerciële doelgroepen. Met een maandelijks online bereik van 7 miljoen mensen zijn we ook in het digitale landschap een stevige speler.

De nieuwssites, het videoplatform RTL XL en Buienradar zijn daar waar de consument is. Met live entertainment bieden we verdere activatie in de vorm van muziek, theater en events, zoals het RTL Viert De Zomer Concert, de GTST fandag en het All You Need Is Love Kertstconcert. RTL Ventures tot slot is een innovatieve club ondernemers die kansen creëert op markten die een link hebben met de thema's waar RTL sterk in is en waar groei in zit."

 

 

Hoe onderscheidt RTL zich op cross media gebied van andere exploitanten?

"We zijn continu bezig om de beleving rondom onze formats te verdiepen en te verrijken. Dat noemen wij de total experience. De looptijd van programma’s wordt hiermee breder getrokken dan alleen de uitzendperiode op televisie. Naast de tv-programma’s leveren social media, online, en aan het programma gekoppelde evenementen en producten een belangrijke bijdrage aan de betrokkenheid van de consument.

Zo worden ze onderdeel van het merk waar zij fan van zijn en kunnen adverteerders een intensieve relatie met hun doelgroep opbouwen. Een voorbeeld hiervan is de Thuicoach app. Deze gratis second screen applicatie gekoppeld aan The Voice of Holland stelde kijkers in staat mee te coachen waar ze ook zijn. Deze sterke sociale component vergrootte de betrokkenheid bij het programma. Met 650.000 downloads was de lancering een groot succes."

 

 

Wat is jouw visie op cross media en de ontwikkeling van cross media?

"Crossmedia zorgt voor impact en synergie. Door tv en online verder te verweven, creëren we meer effect. Ik voorzie verdere groei door toenemende contentintegratie, vooral in prime time. Met digitale extensies zorgen we ervoor dat een format top of mind blijft. We trekken de beleving de hele week door; voor, tijdens en na de tv-uitzending.

Toch is niet zo dat voor elk programma een digitale spin-off wordt ontwikkeld. We kijken heel zendergericht naar onze programmering en vragen ons kritisch af of een programma zich echt leent voor een digitale doorvertaling. Bij die beoordeling is de vraag altijd: zit de kijker hierop te wachten? Een digitale omgeving moet namelijk wel echt toegevoegde waarde bieden.

Zoals voor RTL Nieuws en bij programma’s met een grote fanbase als The Voice of Holland, Expeditie Robinson en GTST. Waar voorheen content king was, is nu de context king."

 

Op welke cross media case van RTL ben jij trots?

"Dat worden er drie...

Bij het RTL Z Beursspel kregen deelnemers een fictief vermogen van € 100.000. Hiermee handelden zij in aandelen, opties, trackers en sprinters. Samen met partner ING Sprinters ontwikkelde RTL Z dit multimediale concept, dat onder meer bestond uit een tv-programma, live beursradio, online masterclasses en een workshop op Beursplein 5 in Amsterdam.

Interactie met beleggers stond daarbij centraal. Het spel trok 20.000 actieve deelnemers en bereikte in totaal 1,6 miljoen tv-kijkers en via rtlzbeursspel.nl bijna 50.000 unieke bezoekers. Zo ontstond een omgeving waarin ING haar producten laagdrempelig, interactief en origineel kon presenteren. Het marktaandeel van ING Sprinters steeg met maar liefst 5 procent en de omzet met 19 procent. Zelfs nadat de hoofdprijs was uitgereikt, bleven duizenden spelers actief. Wegens het succes en de populariteit binnen de doelgroep wordt een tweede beursspel georganiseerd met ING Sprinters.

 

 

Bij Weet Ik Veel, de RTL 4-kennisquiz van Linda de Mol, streden 300 studenten en drie BN’ers in de studio om het hoogste rapportcijfer. De kijker kon thuis live meespelen via de Weet Ik Veel-app. Met elkaar, tegen de kandidaten in de studio én tegen de rest van Nederland, waarna men goede sier kan maken door de uitslag te delen op Facebook. Het tv-programma scoorde gemiddeld 2,1 miljoen kijkers. De lancering van de app ging niet zonder slag of stoot en we ondervonden hier en daar nog wat hick-ups maar uiteindelijk hebben we een recordaantal downloads bereikt: 970.000. Op hetzelfde moment hebben 327.000 spelers vanaf de bank meegespeeld met Linda.

 

En uiteraard ben ik ook erg trots op de Wie Is Tim-app, waarmee de beleving van Goede Tijden Slechte Tijden tijdens de zomerstop werd verlengd. Vlak voor de zomerstop werd een nieuw personage geïntroduceerd in de verhaallijn van de serie: Tim. Dankzij de speciale verhaallijn in de app konden fans direct na de laatste uitzending actief aan de slag om het mysterie te ontrafelen. De app werd 280.000 keer gedownload en telde ruim 213.000 actieve gebruikers."

 

 

Zetten adverteerders en mediabureaus optimaal in op cross media?

"Nog niet. Wel zien we dat enkele mediabureaus hierin het voortouw nemen en hun klant crossmediaal advies geven. Wanneer we in een vroeg stadium om tafel zitten om de marketingdoelstellingen te bespreken, kunnen we een op maat gesneden concept ontwikkelen dat verder gaat dan alleen de inkoopdoelstellingen. De basis voor een effectieve samenwerking is de naadloze fit tussen de doelstellingen van de adverteerder en de merkwaarden van het programma."

 

Hoe zie jij televisie de komende 10 jaar ontwikkelen?

"Het medium televisie is krachtiger dan ooit. Dit blijkt niet alleen uit de netto TV-bestedingen. Ook de nog steeds stijgende kijktijd toont dit aan, niet alleen in Nederland maar ook internationaal. Ik ben er dan ook van overtuigd dat televisie het hoofdmedium blijft, zowel lineair als non-lineair. De technische ontwikkelingen zijn een nieuwe manier om onze content te distribueren en de consument zo goed mogelijk te bedienen. Vast staat dat de consument steeds meer tools krijgt om invloed uit te oefenen op wat hij kijkt, en wanneer en waar hij dat doet. De definitie van televisie kijken is ingrijpend veranderd. Wij moeten daar als makers mee om leren gaan en we moeten blijven doen waar we goed in zijn: het produceren van kwalitatieve en relevante content."

 

Hoe veranderen media en marketingcommunicatie door de invloed van social en mobiel?

"Mobiel internet en tablets zorgen ervoor dat televisie kijken meer dan ooit een gezamenlijke sociale bezigheid is. Deze extra screens creëren flexibele mogelijkheden om TV-content te bekijken, zowel live als uitgesteld. En zorgen ervoor dat het gezin zich weer vaker met elkaar in de huiskamer bevindt, in plaats van in de slaapkamer of studeerkamer met het tweede tv-toestel of de pc.

Ook social media maken van live TV-kijken nog meer een gezamenlijke activiteit. Want voorafgaand aan de uitzending geven kijkers elkaar tips, wat programmakeuzes beïnvloedt en de betrokkenheid met het programma versterkt. Tijdens de uitzending delen vrienden en vreemden hun mening over bijvoorbeeld GTST, de kroning of het Eurovisie Songfestival. Na afloop wordt door het massabereik van televisie de dialoog voortgezet op internet."

 

Wat is de toekomst van de media exploitant? En welke rol zullen reclame- mediabureaus en adverteerders gaan spelen?

"De uitdaging voor alle partijen ligt in een open, actieve samenwerking waarbij gezamenlijke doelen worden geformuleerd. Als media-exploitant moet je continu bewust zijn van de behoeftes van de consument en van je zakelijke relaties.

Om in te spelen op de behoeftes van onze adverteerders hebben we met mediacontracten de one-stop-shoppingformule geïntroduceerd. TV, zowel spot als branded content, digital en live entertainment kunnen bij elkaar opgeteld worden en de totale commitments worden beloond. Vooruitlopend daarop hebben we 1,5 jaar geleden ons salesapparaat heringericht waardoor we konden afstappen van verschillende aanspreekpunten."

 

Wat is het laatste nieuws?

"We zien momenteel een duidelijke trend dat kijkers bereid zijn om te betalen voor content. Voor ons is dat een totaal nieuwe inkomstenbron. Met name het vooruitkijken - de previews - is een groot succes en we zien een flinke toename van mensen die een dag of week van tevoren alvast de volgende aflevering willen zien.

GTST en Divorce waren daar goede voorbeelden van. Ik zie een duidelijke kans ons op dat gebied steeds verder te ontwikkelen. Vanuit onze Venture unit hebben we onze eerste stappen gezet in gezond groeiende consumenteninkomsten. We onderzoeken op dit moment een veelvoud aan vervolgstappen in die richting."

 

www.mediaparkjaarcongres.nl

www.twitter.com/tonrozestraten

www.rtlnederland.nl

 

 

 

Voor  Cross Media Exploitant van het Jaar zijn genomineerd:

 

 

 

De Cross Media Awards worden uitgereikt op het Mediapark Jaarcongres op donderdag 20  juni, Studio 21, Media Park, Hilversum

 

Leden van het Nederlands MediaNetwerk kunnen de uitreiking GRATIS bijwonen

 

Dat betekent:


 

Wat moet je daarvoor doen?

  • Stuur een e-mail naar Bas Vlugt met de namen en bedrijfsnaam van de mensen die je wilt aanmelden - bas@nederlandsmedianetwerk.nl
  • Kom op donderdag 20 juni vanaf 15:30 uur naar Studio 21 op het Media Park in Hilversum

 

Het complete Mediapark Jaarcongres meemaken? Dat kan natuurlijk ook!

 

Naast de Cross Media Awards is er een dagvullend programma boordevol inspiratie en innovatie. Met onder meer Matt Danzico (BBC), Matthias Scholten (RTL), staatssecretaris Sander Dekker (OC&W) en Eveline van der Steen (Armada Music).

 

De leden van het Nederlands MediaNetwerk krijgen 30 euro korting en betalen slechts 145 euro voor het complete programma in plaats van 175 euro.

 

Gebruik daarvoor bij het inschrijven de VIPcode NMN199.

 

Klik hier voor het programma

Klik hier om je in te schrijven

 

 

De Cross Media Awards worden ondersteund door de sponsors CBS Outdoor, Makerstreet, PauwR, SPOT en Vizeum

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie. Job postings gratis