Wieland van Dijk over NRC Media
24-08-2013 06:34:21 Door: Nico Scherphuis | Hits: 12225 | Tags:

Wieland van Dijk (36) is sinds 1 mei chef online bij NRC Media. Hij volgde Peter van der Ploeg op, die overstapte naar de redactie van nrc.next. Wieland leerde het online nieuwsvak bij NU.nl en verdiepte zich in nieuwe technologie bij IDG Nederland, als hoofdredacteur van drie B2B-titels op het gebied van ICT. Voor Wieland van Dijk komen die twee facetten bij elkaar in zijn nieuwe functie bij NRC Media. In die nieuwe rol is hij verantwoordelijk voor alle niet gedrukte uitgaven onder het merk NRC.

 

Je stapt over van een zeer gespecialiseerde B2B-omgeving naar een krantenuitgever. Vanwaar die opmerkelijke stap?

“Die stap is niet zo opmerkelijk als je bedenkt dat ik vóór IDG Nederland vijf jaar bij NU.nl heb gewerkt. De laatste drie jaar als chef redactie. Daar kon ik mijn passie voor nieuws en online journalistiek combineren. Toen ik de kans kreeg om bij IDG hoofdredacteur te worden van drie online ICT-uitgaven, zag ik dat als mooie gelegenheid om te ervaren hoe het is om redactioneel eindverantwoordelijk te zijn. Bovendien is informatietechnologie een onderwerp waar ik veel affiniteit mee heb.

Ik heb met veel plezier bij IDG gewerkt, maar merkte dat ik het nieuws miste. Dat werd steeds sterker. Ik kon er slecht aan wennen dat ik niet met mijn neus bovenop gebeurtenissen als de eurocrisis, de oorlog in Syrië en de verkiezingen in Amerika kon zitten. Toen deze functie bij NRC Media vrij kwam, heb ik niet lang geaarzeld.”

 

Waar ben je als chef online verantwoordelijk voor?

“Kort gezegd voor alles dat niet gedrukt wordt. De website nrc.nl, de NRC Reader, de In Beeld-app en de digitale versies van de kranten. Voor de nieuwste reader voor de iPhone (begin juli gelanceerd, red.) en voor nieuw te ontwikkelen apps.”

 

Zoals? Kun je iets over de plannen zeggen?

“Een van de concrete zaken is een vernieuwing van de digitale versies van de kranten. Die zijn bij ons tamelijk ouderwets. We nemen een voorbeeld aan De Standaard en De Tijd in België, die al volledig op de tablet geënte vormen hebben gevonden voor hun digitale kranten. De content wordt verrijkt met fotoseries, links, video, infographics en actueel nieuws. Naar zo’n soort vorm zou ik ook graag willen.”

 

Krijg je daar de ruimte voor binnen het bedrijf?

“Zeker. NRC gaat met digitale activiteiten om op een manier waar veel andere mediabedrijven een voorbeeld aan kunnen nemen. Er is ruimte om te experimenteren en om de toekomst van de journalistiek samen uit te vinden. Ik mag werken met een eigen online redactie, en wij trekken samen op met ontwikkelaars die letterlijk naast ons zitten op de werkvloer. Ideeën kunnen zo razendsnel uitgewerkt worden. Neem de grote multimediale productie getiteld De dag dat Berry van Aerle Europees kampioen werd die we eind juni brachten. Daarmee herdachten we dat Nederland 25 jaar geleden Europees kampioen voetbal werd. Dit is een typisch voorbeeld van innovatieve online journalistiek. Met zo’n productie zetten we de toon. Op Twitter barstte het los op de dag van publicatie. We hebben, behalve heel veel pageviews, ontzettend veel positieve reacties gehad. Van ‘dit is online journalistiek waarvoor ik zou willen betalen’ tot ‘NRC zou hier een prijs voor moeten krijgen.’ De leukste reactie vond ik persoonlijk dat Berry van Aerle zelf een twitteraccount opende, omdat hij alle commotie ook wel eens wilde volgen.”

 

Mooi succes. Wat is jouw grotere opdracht?

“Die is tweeledig. Van nrc.nl een nog betere, nog relevantere en nog innovatievere site maken. En manieren vinden waarop we met kwaliteitscontent ook online geld kunnen verdienen. Want we zijn ervan overtuigd dat mensen bereid zijn om te betalen voor goede journalistieke stukken. Maar dan moeten we wel de juiste dingen doen.”

 

Door welke (kranten- of andere) titels laat jij je inspireren?

“The Guardian, die heel slim eerder gepubliceerde content weet te bundelen en te verkopen. Hun e-book met eerder verschenen artikelen over Charles Dickens bijvoorbeeld leverde ze een gigantische omzet op. The New York Times was met de multimediale productie Snow Fall (meer dan 35 miljoen pageviews) een voorbeeld voor ons ‘Berry’-verhaal. Ik kan ook genieten van het idee van Businessinsider.com, dat elke dag een e-mail stuurt met headlines uit allerlei verschillende bronnen, getiteld ‘10 things you need to know this morning’. Geknipt voor als je weinig tijd hebt maar toch op de hoogte wilt zijn. Ik zeg niet dat wij dit één op één over moeten noemen, maar het is wel een goed idee, dat voor mij als lezer werkt. Het is relevant en op maat.”

 

Waar worden je grootste uitdagingen?

“Er blijft altijd een spanningsveld tussen welke content je online brengt en wat je bewaart voor de krant. Dat spel wordt alleen maar ingewikkelder, want er zijn steeds meer verschijningsvormen en publicatiemomenten. Wij hebben nu de luxe van twee kranten, twee digitale edities, de website, de e-reader… Het is steeds weer een belangrijke overweging welke informatie je wanneer publiceert en in welke vorm. Daar spelen redactionele, maar natuurlijk ook commerciële overwegingen mee. Het is een innovators dilemma: natuurlijk willen en kunnen we online per direct publiceren, maar onze kranten spelen nog altijd een belangrijke rol in de nieuwsvoorziening voor veel abonnees en losse kopers. Die rol moeten we koesteren en wellicht ook enigszins beschermen. Het is de kunst hier een steeds betere modus in te vinden.”

 

Als we elkaar over een jaar weer spreken, waar staat NRC Media online dan?

“We zijn dan weer een paar flinke stappen verder. Er wordt nu veel gesproken over online first, maar ik denk niet dat er sprake zal zijn van een revolutie. Ik denk dat we ons geleidelijk maar onstuitbaar ontwikkelen naar een nieuwsmarkt waarin digitaal op de belangrijkste plaats staat. Over een jaar zijn print en online nog veel meer dan nu verweven met elkaar. De digitale uitgaven zijn nog beter en innovatiever. En we hebben nog steeds twee prachtige kranten die een belangrijke plek innemen in het Nederlandse medialandschap.”

 

www.nrcmedia.nl

 

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie