Wilko van Iperen - KRO-NCRV: Wij maken geen tv-programma's meer maar crossmediale concepten
08-05-2014 19:54:17 Door: Nico Scherphuis | Hits: 6700 | Tags:

Wilko van Iperen is het hoofd van de afdeling Digitaal & Innovatie van de KRO-NCRV. Hij is genomneerd voor Cross Media Man van het Jaar 2014. Wij spreken met hem.

 

Dag Wilko, gefeliciteerd met jouw nominatie! Hoe is het met je?

Het gaat ontzettend goed. Voor een tweede keer genomineerd als Cross Mediaman van het jaar. En het was al zo'n goed jaar met meer dan een miljoen downloads van De Slimste Mens, het prijswinnende crossmediale jeugddrama Zappmysterie en het enorme online succes van Boer Zoekt Vrouw. Daarnaast is de fusie van KRO en NCRV succesvol afgerond.

 

Kun jij KRO-NCRV introduceren?

KRO-NCRV is als omroepbedrijf - naast de eerder genoemde titels - bekend van ondermeer SpangaS, Spoorloos, Keuringsdienst van Waarde, Hello Goodbye en Uit de kast. Allemaal programma's gemaakt vanuit een enorme maatschappelijke betrokkenheid. Tolerantie staat bij ons voorop. Dat is de reden waarom we de verhalen van zoveel verschillende mensen willen vertellen. Mede daarom vinden we crossmedialiteit ook zo belangrijk. We verlengen en verdiepen de beleving van onze programma's via diverse platforms. Het houdt je langer bezig met de boodschap en maakt de beleving intenser.

 

 

Wat is jouw visie op cross media?

Broadcasters zien het mediagebruik snel verschuiven. We zeggen daarom dan ook dat we geen tv-programma's meer maken, maar crossmediale concepten. Bij elk idee vragen we ons af of er digitale potentie is en, zo ja, hoe. Verschillende disciplines ontwikkelen zo samen platformoverschrijdende ideeën

Het doel is om enerzijds de tv-kijker langer te betrekken via andere platforms; anderzijds bereiken we nieuwe doelgroepen met nieuwe extensies van onze bekende merken. De interactie met de klant wordt daarmee duurzamer en tegelijk weten we meer mensen te bereiken. Social is daar voor ons van elementair belang.

We zien als KRO-NCRV een kans om de consument via diverse platforms te betrekken bij onze content. Het idee is dus om de tv-beleving te verlengen en dat lukt het best door de behoefte van de consument goed te doorgronden. Wij kijken per titel goed welke middelen we op welk platform inzetten.  

KRO-NCRV zet vervolgens drie vormen van crossmediale 'tools' in. We maken een onderscheid tussen transmedia, crossmedia en gamification. Zo vertellen wij een dramaserie niet langer alleen op tv, maar zijn er verdiepende en interactieve verhaallijnen te volgen via diverse media. Het laatste succes daarin is het met een Spin Award bekroonde Zappmysterie.  

De Slimste Mens is een mooi voorbeeld van echte crossmedia. Gebruikmakend van de kracht van de platforms en de verwachting van de consument. Je wilt het spel zelf kunnen spelen tegen je vrienden. Meer dan een miljoen mensen doen dat.

KRO-NCRV is omgevormd tot een crossmediaal omroepbedrijf en dat werpt z'n vruchten af.

 

 

Op welke cross mediale case of cross mediaal product van KRO-NCRV ben jij trots?

Dit is een moeilijke vraag omdat elk merk z'n eigen aanpak vergt. Kijkers van Boer Zoekt Vrouw worden via een uitgekiende contentstrategie gedurende een week na uitzending aan de hand genomen. Het is bijzonder dat mensen het verhaal van de boeren via tv, site, mobiel en social continu volgen. Daarnaast zijn Zappmysterie en De Slimste Mens zulke enorme successen dat het lastig kiezen is.

Ik ben trots op het feit dat we diverse genres hebben weten te crossmedialiseren: drama, jeugd, quizzen, maar ook journalistiek. Die laatste is misschien wel het moeilijkst gebleken. De journalistiek is een gesloten bastion - je ziet eigenlijk alleen maar het eindproduct. Bij de Altijd Wat Monitor is het volledige onderzoeksproces transparant en interactief. De consument kan elke stap in het onderzoek volgen en er aan bijdragen. We hebben dus niet langer slechts 1 publicatiemoment, maar een continu publicatieproces. En we maken gebruik van de ogen en oren in het land.

Dit open proces levert veel nieuwe inzichten op voor de journalisten. Die zien nu het voordeel van het openstellen van onderzoeksproces en interactie met het publiek. De Monitor heeft veel stof doen opwaaien, onder meer rondom verspilling in de zorg en inefficiëntie bij de politie. Zaken die aan het rollen zijn gekomen door directe participatie van ons publiek.

Ik ben dus trots omdat we journalistiek open hebben gebroken en dat het ook daadwerkelijk impact heeft. Daarnaast is dit het eerste concept van de publieke omroep dat online gestart is en vervolgens tot een eigen televisieprogramma heeft geleid.

 

 

Hoe zie jij cross media de komende jaren ontwikkelen?

Voor een mediabedrijf als KRO-NCRV betekent het dat we meer moeten nadenken over waar het zwaartepunt van ons product ligt. In the end gaat het over verschillen in mediagebruik tussen generaties. Binnen generaties gebeurt er heel veel, want we weten namelijk steeds meer 'boodschappers' te converteren, maar tussengeneraties gebeurt nog veel meer. Jongeren onder de 25 hebben geen boodschap aan printmedia, maar vinden ook televisie niet langer relevant. Als mediamakers moeten we de vraag beantwoorden voor wie en dus ook op welk platform we media maken en van waaruit we moeten converteren. Het mediagebruik van de 'boodschapper' van de toekomst is drastisch anders en daar moeten we nu al op inspelen. Dat is een heel nieuw spel.

 

Wat is het laatste nieuws?

We zijn zojuist gestart met de conceptontwikkeling voor Keuringsdienst van Waarde, waarbij we de fans van het merk via een mobiel concept met elkaar verbinden. En in ZappLive herdefiniëren we het begrip second screen waarbij kinderen via een teken-app directe invloed hebben op de live uitzending in de studio!

 

www.kro-ncrv.nl

www.twitter.com/wilkovip

www.crossmediaawards.nl

www.twitter.com/crossmediaaward

 

De Cross Media Awards worden uitgereikt op woensdag 14 mei in het Compagnietheater in Amsterdam

 

Banner

 

 

 

Het Cross Media Congres & de Cross Media Awards worden gesponsord door onder meer Ster, Pauwr, 538 Groep, Exterion Media en MarketingTribune