Willem-Albert Bol over Persgroep, advertising en NRC Media
20-05-2014 14:41:36 Door: Nico Scherphuis | Hits: 5471 | Tags:

De oplagecijfers van de dagbladen over het laatste crisisjaar 2013 zagen er slecht uit. Behalve bij de Persgroep. Waar Telegraaf en NRC Media flink moesten inleveren, deden de titels van de Persgroep het goed. De Volkskrant zag de oplage van de papieren krant zelfs licht stijgen. Ook met digitale abonnementen timmert de Persgroep aan de weg. We spreken Willem-Albert Bol, Manager Marketing Advertising bij de Persgroep.

 

Dag Willem-Albert, je bent na een aantal jaren Vodafone nu een aantal maanden aan de slag bij de Persgroep. Hoe is het met je?

“Het gaat zeer goed met me. Ik wilde weer een nieuwe uitdaging aangaan en die heb ik zeker gevonden bij Persgroep. Het is een bedrijf in transitie en het is mooi om daar onderdeel van te zijn. Op de advertentiemarkt liggen veel kansen maar ook achterstallig onderhoud. Grootste aandachtspunt is om onze sterke posities beter te vermarkten. Wij waren als Persgroep te introvert, te bescheiden. Goed voorbeeld zijn onze online nieuwsmerken. Wij doen mee met de besten maar hebben dat onvoldoende overtuigend weten te vertellen. Een schone taak dus om dat te veranderen.”

 

Mooie oplagecijfers voor de titels van de Persgroep over 2013. Wat gaat er goed bij de Persgroep?

“Het begint met rust-reinheid-regelmaat intern. De neuzen staan dezelfde richting op. Het is best complex om mensen te overtuigen tot een abonnement. Groot voordeel is dat wij al eerder onze consumentenaanpak flink op de schop hebben genomen. Belangrijk element daarbij is de diversificatie van abonnementvormen. Van complete week, naar weekendabonnement. Van puur print naar een mix of volledig digitaal. Dat laatste, het digitale stuk, is een steeds essentiëler onderdeel van onze nieuwsmerken. De oplagecijfers van 2013 laten zien dat wij daar de juiste snaar hebben geraakt.”

 

Er is vanuit exploitanten veel kritiek op de HOI cijfers. Ze zijn wel een indicatie maar meten natuurlijk geen bereik, zeker niet online bereik. Hoe kijk jij ernaar?

“Dagelijks hebben wij met onze nieuwsmerken multimediaal 6 miljoen contacten, bereiken daarmee 3,8 miljoen unieke personen en gemiddeld 18 minuten per contactmoment. HOI cijfers geven dit inzicht niet. HOI is een mooi en goed instituut, maar geeft slecht inzicht voor adverteerders naar effect van hun advertentie. Bereik via NOM-cijfers – en in toekomst liefst multimediaal – geeft dat veel beter weer. HOI is voor mij vooral een hard cijfer die de garantie geeft dat er niet getruct wordt door een exploitant.”

 

De digitale abonnementen van de Persgroep groeien ook. Hoe zie jij de groei van print en digitale abonnementen ontwikkelen?

“Printgroei, zoals de Volkskrant afgelopen jaar liet zien, zal heel pittig zijn. Mensen hebben het druk en zullen eerder hybride abonnementvormen nemen. Kijk naar mezelf. Hou van kranten maar geniet er vooral van in het weekend. Toch wil ik wel dagelijks achtergrond en verdieping, meer dan websites bieden. Dus dan is digitale krant ideaal. Maar wij kijken verder. Onze nieuwsmerken groeien vooral via apps op mobiel en concepten als Volkskrant Select. We bereiken nieuwe mensen. En dat geeft weer cross-sell mogelijkheden.”

 

Hoe gaat de Persgroep adverteerders de komende jaren bedienen?

“Dat plan is nog vol op in ontwikkeling. Samen met CCO Erik Roddenhof en Sales Director Christel van den Hazel, kom ik je daar binnenkort graag over bijpraten. Wij willen ons echt stevig anders in de markt zetten: positionering, productportfolio, proposities, pricing en partnerships. Het volle spectrum moet naar een hoger niveau. Alles met de relevantie voor de adverteerder voor ogen. Hoe kunnen wij doelgroepen voor adverteerders slimmer en effectiever te ontsluiten via onze nieuwsmerken? Die toegevoegde waarde zullen wij laten zien.”

 

De Persgroep heeft interesse in NRC Media. Wat zou de combinatie betekenen voor hoe de Persgroep adverteerders bedient?

“Het klopt dat onze CEO Christian van Thillo publiekelijk zijn interesse heeft uitgesproken. Ook zelf, als NRC lezer, kan ik dat waarderen. Een mooi nieuwsmerk dat een aanvulling zou zijn op onze kwaliteitsmerken de Volkskrant en Trouw. Het verandert echter voor mij niet het pad waar wij al op zitten maar zou zeker voor een extra impuls kunnen zorgen. De buitenwacht ziet dat wij ambities hebben en goed bezig zijn, zo’n acquisitie is dan een mooi teken dat wij echt doorpakken.”

 

Wat is het laatste nieuws?

“Mijn dochter is net 1 jaar geworden. Wat een feest is dat! Of bedoel je zakelijk? Recent hebben wij bekend gemaakt dat wij onze advertentiemarkt positionering en campagne samen met TBWA\Neboko gaan doen. Voor mij een gek gevoel als oud-medewerker daar. Maar zij brachten de meeste energie en ideeën in onze oriëntatieronde. Verwacht een opvallende invalshoek!”

 

www.persgroep.nl

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures en stages in media en marketingcommunicatie