Willem-Albert Bol over Vodafone en Cross Media
29-05-2013 10:27:56 Door: Nico Scherphuis | Hits: 8246 | Tags:

Nederlands MediaNetwerk interviewt de genomineerden voor de Cross Media Awards. Vodafone is genomineerd in de categorie Cross Media Adverteerder van het Jaar. We spreken Willem-Albert Bol, Manager Media en Marcom Planning bij Vodafone.

 

Dag Willem-Albert, hoe gaat het met jou?

"Bas, met mij gaat het goed. Altijd fijn te zien dat je aan me denkt. Zeker met zoiets prettigs als onze nominatie voor de Cross Media Awards."

 

Kun jij Vodafone – als adverteerder – introduceren?

"Vodafone is een adverteerder die voorop wil lopen. In het telecom veld is dat pittig. Er zijn veel spelers en die allen hard schreeuwen. Wij willen daarom steeds meer af van het traditioneel zenden. Onze communicatie moet mensen positief raken en dat kan alleen als je in concept en media echt in dialoog gaat met de klant.

Qua model betekent dat wij rond uitwerken van campagnes werken in de driehoek: advertising-dialogue-activation."

 

Hoe onderscheidt Vodafone zich op cross media gebied van andere adverteerders?

"Doordat wij verder gaan waar veel andere adverteerders stoppen. Ons logo ergens opplakken doet de consument weinig. De grote uitdaging van communicatie is om differentiatie en beleving toe te voegen aan het merk. Belangrijk hierbij is dat wij relevante tools willen bieden, iets waar de consument echt beter van wordt.

Dit kan soms functioneel zijn - zoals de Smartphone Crew, onze 24-7 service - of heel speels - zoals de Partystarters app bij de ID&T evenementen. Om tot onderscheidende communicatie activiteiten te komen, moet je ook op een ander manier met de markt omgaan. Wij investeren daarom veel in partners om in gesprek te komen. Alleen zo blijf je op de hoogte wat er echt speelt."

 

Wat is de visie van Vodafone op cross media en de ontwikkeling van cross media?

"Cross media is volgens Wikipedia het inzetten van media die elkaar in beweging zetten. Dit is op zich niet een doel. Toch willen wij wel graag die dialoog en activatie bereiken. Dat heeft dan ook gevolgen voor de rol van middelen strategie. Media wordt in plaats van het eindstation - het ontvangen van onze boodschap - steeds vaker een uitnodiging om meer te gaan doen en ontdekken.

Daar zit dan wel degelijk dat cross mediaal effect in. Voorbeeld is onze aanpak van The Voice of Holland. Het TV programma is sec nog steeds zenden maar door de kijker via second screen te laten meepraten, meebeslissen en mee laten doen, konden wij ons succes behalen."

 

Met welke bureaus werken jullie om jullie cross media strategie vorm te geven en uit te voeren?

"Wij werken met meerdere partijen. THEY, Achtung aan de creatie zijde en OMD/Blue Mango aan de mediazijde, zijn onze vaste partners. Daar omheen werken wij met meerdere gespecialiseerde bureaus voor specifieke kennisgebieden als content, events, PR, online video, seeding, etc. Een echt ecosysteem waarin je als adverteerder de regie moet hebben."

 

Op welke cross media case van Vodafone ben jij trots?

"Wij hebben recent campagne gevoerd om mensen te wijzen op wat er gebeurt als jij je telefoon kwijt raakt. Wij bieden verschillende oplossingen om de gevolgen daarvan te minimaliseren, zoals bijvoorbeeld een back-up van je gegevens en een specifieke verzekering. Bij deze campagne zijn we echt anders begonnen.

Voor veel merken is social media slechts een element in de media mix. Wij hebben echter dialoog op social media als startpunt gebruikt. De bron van het campagne concept. Wij vroegen gebruikers naar hun ervaring rond kwijt raken van telefoons. Daar kwamen hele grappige en ontroerende voorbeelden van. De leukste daarvan - Tessa en haar toilet, Eibert en zijn wasmachine - hebben wij verfilmd en kwamen als commercial op TV. De echte personen kwamen daarbij in beeld om hun gedramatiseerde ervaring toe te lichten.

De campagne was niet alleen in dialoog en advertising anders opgebuwd. Ook voegde wij voor PR effect bij aanvang een activatie toe. Wij kwamen met The Lost Phone Experiment, waar wij 100 telefoons kwijt raakten in Nederland. Vervolgens gingen wij bijhouden waar de telefoons wel en niet terugkwamen. Naast allerlei blogs en andere media leverde deze inspanningen ons een record aantal downloads op van de Vodafone Back-up App."

 

Wat zouden bureaus en exploitanten kunnen doen om adverteerders op cross media gebied beter te bedienen?

"Vaak zie je dat bureaus en exploitanten komen met een idee dat achteraf wordt gekoppeld aan jou als klant. Dit past echt bij jullie!, hoor je dan. Als je echter de zaken omdraait en samen eerst de briefing ontwikkelt, is kans van slagen veel groter. Het complexe hiervan is wel dat je elkaar goed moet kennen. Dat vraagt tijd en kwetsbaarheid. Een schaars goed in deze hectische tijden."

 

Hoe ziet Vodafone televisie de komende 10 jaar ontwikkelen?

"Televisie heeft nog steeds impact. Vraag maar aan bijvoorbeeld schrijvers of bands die in DWDD zijn aangeschoven. De vraag is of dat alleen nog lineair en analoog hoeft te zijn. Door YouTube en uitgesteld kijken, is de opbouw anders. Wij als Vodafone zijn dus naast commercials juist ook veel aan kijken naar digitale omgevingen waar onze TV content kan worden geconsumeerd.

Dit zijn niet alleen online en mobile pre-rolls maar juiste ook plekken als Digitale TV menu’s en Xbox. De andere kant van televisie is branded content. Bij uitstek een effectieve manier om ons merk verhaal tot leven te brengen. Naast The Voice seizoen 4 gaan wij ook met Firestarters een nieuw tv concept lanceren."

 

Hoe kijkt Vodafone naar social en mobiel als advertentiemedia?

"Deze kunnen heel effectief zijn. Wel is het belangrijk om goed te kijken naar context. Op wat voor soort communicatie zit die klant op te wachten? Omdat je veel meer weet van de klant, kun je op mobiel en social gelukkig je boodschap veel beter aanpassen. Je zit zo dichter op de huid van de klant. Maar relevantie blijft daarbij cruciaal."

 

Wat is het laatste nieuws?

"In de telecom is er altijd veel nieuws. De heftige concurrentie, de snelle technologische ontwikkelingen, de grote invloed van de overheid, de pers die ons actief volgt, de kritische mening van de consument zorgen dat wij altijd bij de les moeten zijn. Wij geloven dat onze producten en diensten veel positiefs toevoegen in het leven.

Dit jaar zal de start van 4G daarop veel dynamiek geven. De mobiele data explosie die 4G mogelijk maakt, is super interessant. Wel zal het een uitdaging zijn om dat op een logische en simpele manier te vertalen. Wat kan de consument meer met 4G dan zij nu gewend zijn? Deze en andere initiatieven gaan wij met onderscheidende communicatie ondersteunen. Gelukkig is het dus never a dull moment bij Vodafone!"

 

www.vodafone.nl

www.twitter.com/wabol

 
 

Voor Cross Media Adverteerder zijn genomineerd:

 

 

De Cross Media Awards worden uitgereikt op het Mediapark Jaarcongres op donderdag 20  juni, Studio 21, Media Park, Hilversum

 

Leden van het Nederlands MediaNetwerk kunnen de uitreiking GRATIS bijwonen

 

Dat betekent:


 

Wat moet je daarvoor doen?

  • Stuur een e-mail naar Bas Vlugt met de namen en bedrijfsnaam van de mensen die je wilt aanmelden - bas@nederlandsmedianetwerk.nl
  • Kom op donderdag 20 juni vanaf 15:30 uur naar Studio 21 op het Media Park in Hilversum

 

Het complete Mediapark Jaarcongres meemaken? Dat kan natuurlijk ook!

 

Naast de Cross Media Awards is er een dagvullend programma boordevol inspiratie en innovatie. Met onder meer Matt Danzico (BBC), Matthias Scholten (RTL), staatssecretaris Sander Dekker (OC&W) en Eveline van der Steen (Armada Music).

 

De leden van het Nederlands MediaNetwerk krijgen 30 euro korting en betalen slechts 145 euro voor het complete programma in plaats van 175 euro.

 

Gebruik daarvoor bij het inschrijven de VIPcode NMN199.

 

Klik hier voor het programma

Klik hier om je in te schrijven


 

De Cross Media Awards worden ondersteund door de sponsors CBS Outdoor, Makerstreet, PauwR, SPOT en Vizeum

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie. Job postings gratis