Willem Kors - SBS Broadcasting - over Utopia, Branded Content en The Happiest 5K on the Planet
22-01-2014 11:41:50 Door: Nico Scherphuis | Hits: 4532 | Tags:

Op 30 januari vindt in De Fabrique in Utrecht het Branded Content Event plaats. Een van de sprekers is Willem Kors, Strategy Director bij SBS Broadcasting. Wij spreken met hem.

 

Dag Willem, hoe is het met je?

Het gaat heel goed, dank je. Adverteerders tonen veel belangstelling voor de branded content oplossingen die we bij SBS bieden. Dit is mede te danken aan het feit dat we steeds meer samen optrekken met Sanoma en 538. Samen zijn we in staat completere concepten aan te bieden.

 

Het is 2014; zeg SBS en je zegt Utopia. Hoe blij zijn jullie bij SBS met Utopia?

Wij zijn hier zeer blij mee. De kijkcijfers zijn boven verwachting en dit betekent dat we bij SBS6 de vooravond versterkt hebben. Dit heeft ook een positief effect op de andere programma’s bij SBS6 en levert een positieve bijdrage aan het marktaandeel. Verder ben ik trots op het digitale platform van Utopia. De livestream wordt massaal bekeken en voordat het programma op televisie begon trok de site al meer dan 650.000 unieke bezoekers. De mogelijkheden die de Utopia App biedt zijn echt geweldig. Een prachtige start, maar het is nog te vroeg om te juichen. Utopia zal zich de komende weken echt moeten bewijzen en de weg is nog lang.

 

Hoe reageren adverteerders op Utopia, kunnen ze ermee uit de voeten?

We hebben mooie partnerships weten te sluiten met Hornbach, Stichting Doen - onderdeel van PostcodeLoterij, PostNL en Sony. Hier zijn we heel blij mee en wellicht dat er de komende periode nog meer mooie samenwerkingen komen. Het feit dat we een jaar lang een dagelijks programma maken biedt veel mogelijkheden tot de ontwikkeling van concepten en doorvertalingen. Een behoefte die bij adverteerders leeft. Om dit verder te enthousiasmeren hebben we Nutopia opgericht, een besloten facebook-groep waar creatieven met hun campagnes kunnen inhaken op de verhaallijnen uit Utopia.

 

Wat doen jullie op branded content gebied met Utopia?

De samenwerking is hecht. De partners hebben hun eigen redacteuren aan het programma toegevoegd zodat de verhaallijn vanuit het programma perfect kan worden gebruikt voor de communicatie van de partners zelf. Hornbach staat de inwoners bij met advies en materialen bij de projecten die ze binnen Utopia gaan realiseren. Dit is zichtbaar in het programma en kan verder geactiveerd worden op de winkelvloer.

 

Op het Branded Content Event ga je het onder meer hebben over het succes van de Net5 Color Run. Vertel!

Zomermaanden zijn voor televisiezenders een lastige periode. De kijkdichtheden zijn lager en er is minder budget om te investeren in locale content. De Color Run bood Net5 een ideale manier om daar te zijn waar de kijkers in de zomermaanden zijn; met vrienden op festivals. De Color Run is overgewaaid vanuit de VS en positioneert zich als The Happiest 5K on the Planet. Het is een hardloop-evenement waar je om de kilometer met poederverf begooid wordt. Zeer sociaal, zeer visueel. En dat bleek, want niet alleen leverde het op Net5 mooie beelden op, maar de social media stonden bol van pics van vrienden die onder de verf zaten. De Color Run leverde Net5 een hoger marktaandeel op en partner Plan Nederland groeide in naamsbekendheid en donatie-bereidheid in de doelgroep.

 

 

Wat is het laatste nieuws?

Dit jaar willen we met SBS verder groeien. Deze start geeft veel positieve energie en iedereen werkt keihard om groei te realiseren. Net5 en Veronica doen het gewoon goed. Bij Net5 zal de nadruk op kookprogramma’s komen te liggen en Veronica blijft de beste series en films uitzenden. Bij SBS6 komen er weer mooie nieuwe programma’s. Niet alleen Utopia is een succes maar ook de serie Danni Lowinski doet het uitstekend. En Alberto Stegeman blijft hoge kijkcijfers scoren op de zondagavond. Deze week maakten we bekend dat Sterren Springen terugkeert op de zaterdagavond. Dit was twee jaar geleden een hit!

 

www.sbsbroadcasting.nl

www.sbs6.nl/utopia

www.brandedcontentevent.nl

 

 

 

 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures en stages in media en marketingcommunicatie