Willem Sijthoff over dagbladen, digitalisering en de toekomst van de Adformatie Groep
10-03-2013 16:53:29 Door: Nico Scherphuis | Hits: 9154 | Tags:

Nederlands MediaNetwerk doet een serie interviews met mensen uit DeMedia100 | 2013. Willem Sijthoff is media-ondernemer in hart en nieren. In 1997 wordt hij mede-eigenaar van het Financiële Dagblad. In 2000 ontstaat door een samenvoeging met BNR Nieuwsradio de FD Mediagroep. In 2009 vekoopt hij zijn belang. Naast posities in de media - vooral in dagbladen - in Noorwegen is Sijthoff in Nederland eigenaar van uitgeverij Young & Connected, die de titels KidsWeek en 7 Days voert. In 2012 neemt Sijthoff de Adformatie Groep over. Hij staat op nummer 65 in DeMedia100 | 2013.

 

We horen hier in Nederland nooit iets over de ontwikkeling van de media in Noorwegen...

"Dat is jammer. Misschien ook wel meer dan alleen maar jammer. Als je vanuit Nederland naar de media in Scandinavië kijkt, heb je zicht op een stuk toekomst of - in sommige gevallen - op kansen die wij in Nederland hebben gemist.

Digitalisering van de media is in Scandinavië veel verder dan in Nederland. Dat heeft er onder meer mee te maken dat mensen in Scandinavië meer tech-savvy zijn dan in de rest van Europa. Door de digitalisering zijn dagbladen in staat gebleken ook jongere doelgroepen aan zich te binden. Net als in Nederland dalen de dagbladoplagen in print, maar we zien de daling in Noorwegen wel afnemen.

De dagbladuitgevers in Noorwegen verhouden zich anders met elkaar dan in Nederland. Zo is de Noorse equivalent van Marktplaats in handen van de dagbladuitgevers tezamen, wat de positie van de dagbladen heeft versterkt. In Nederland heeft De Telegraaf de kans gehad om Marktplaats over te nemen maar heeft die kans laten lopen."

 

Wie zijn voor jou de meest invloedrijke mensen in de Nederlandse media?

"Eldert van Wijngaarden van Kalooga en Bert Wiggers."

 

Wat zullen de belangrijkste ontwikkelingen zijn in media in 2013?

"De mobiele revolutie. Spannend om te zien wat juist de gevestigde partijen als Persgroep, SBS en Telegraaf gaan doen. Bepalend zal zijn hoe Google zich zal bewegen, zeker ook op mobiel."

 

Hoe zal de Adformatie Groep zich gaan ontwikkelen in 2013?

"We hebben een strakke agenda op gebied van verandering en vernieuwing. We hebben het bedrijf gereorganiseerd. De organisatie was ingericht naar contentdomeinen, dat is nu naar functies. We hebben de eerste titel geherlanceerd;  Communicatie. De Herlancering van Adformatie komt in mei, samen met een digitaal platform dat we nu bouwen. Voor Adformatie + online zal een betaalmodel worden gelanceerd."

 

Wat gaat Adformatie Groep adverteerders bieden?

"In het verleden werd er vaak verkocht vanuit; we hebben hier nog lege pagina. We gaan nu veel meer richting integrale proposities die veel minder aan 1 titel of 1 medium hangen. We hebben een database met 100.000 professionals in marketingcommunicatie. We kunnen die professionals op verschilllende manier bereiken. Dat kan via onze vakbladen in print maar ook online, mobiel en middels events.

Een voorbeeld van wat we met print gaan doen, is een special in een oplage van  45.000, die we gaan maken voor de Spin Awards waaraan door drie van onze printtitels wordt bijgedragen.

Op ons digitale platform gaan we content structureren in de vorm van verticals - bijvoorbeeld mobile. Binnen deze verticals gaan we adverteerders bedienen met onder meer advertising, sponsoring en branded content. Je kunt hier ook veel meer op maat gaan werken. Daarbij zullen wij de adverteerder steeds vaker gaan vragen: wat wil je?

We gaan ook inzetten op verrijking van onze database met data wat zal leiden tot exploiteerbare marktkennis."

 

Welke Start-Ups gaan doorbreken in 2013?

"Catawiki. Dat is een bedrijf dat zich bezig houdt met online veilingen voor verzamelaars. Ik ben daar president-commissaris en aandeelhouder. We gaan daar dit jaar vol internationaal. Een andere start-up die gaat doorbreken is SEOshop, in het portfolio van HENQ."

 

Wat is de toekomst van dagbladen?

"Die is nog prima. Jonge mensen hebben wel een heel ander consumptiepatroon. Je moet goed naar generaties kijken. Er zijn mensen die zeggen dat het over vijf jaar is afgelopen, maar daar geloof ik niets van."

 

www.adformatiegroep.nl

www.yandc.nl

 

 

 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn