Willemien van Aalst over Nederlands Film Festival en Cross Media
07-06-2013 08:48:09 Door: Nico Scherphuis | Hits: 12382 | Tags:

Nederlands MediaNetwerk interviewt de genomineerden voor de Cross Media Awards. Nederlands Film Festival is genomineerd in de categorie Cross Media Adverteerder van het Jaar. We spreken Willemien van Aalst, directeur van het Nederlands Film Festival.

 

Dag Willemien, hoe gaat het met jou?

"Het gaat goed, we zijn druk bezig met de voorbereidingen voor het 33ste Nederlands Film Festival dat van 25 september tot en met 4 oktober plaatsvindt. Ontzettend leuk om te horen dat wij genomineerd zijn voor Cross Media Adverteerder van het Jaar."

 

Kun jij Nederlands Film Festival – als adverteerder – introduceren?

"Het Nederlands Film Festival is het niet meer weg te denken platform van de Nederlandse film. Met het jaarlijkse festival, een actuele website vol informatie en met uiteenlopende activiteiten het hele jaar door promoot het festival de Nederlandse film in de volle breedte: van artfilm tot mainstream, van documentaire, animatie tot televisiedrama.

Het Nederlands Film Festival is een groot publieksfestival dat een intermediair vormt tussen filmmakers en het publiek en filmmakers onderling. Het Nederlands Film Festival maakt duidelijk hoe belangrijk de Nederlandse film is voor de Nederlandse cultuur en de Nederlandse identiteit."

 

Hoe onderscheidt Nederlands Film Festival zich op cross media gebied van andere adverteerders?

"Gezien de zeer geringe budgetten moet het Nederlands Film Festival creatief omgaan met de communicatie-inzet. Ik denk dat wij als geen ander onze samenwerking inzetten met bureaus, onze hoofdsponsors NPO/VPRO, Volkskrant en UPC en heel veel andere partners, partijen en media.

Het Nederlands Film Festival is altijd op zoek naar nieuwe, creatieve en innovatieve manieren om het publiek te bereiken. Dit jaar ligt de focus op optimalisatie tussen online en offline middelen, hoe kunnen deze middelen elkaar nog meer versterken.

We zetten wel traditionele media in maar in verhouding gebruiken we vooral het planmatig inzetten van social media en free publicity om onze boodschap over te brengen aan het publiek. Niet alleen ter promotie van het festival, maar ook door het jaar heen als platform voor de Nederlandse film. Al zeven jaar is het Nederlands Film Festival op rij het grootse media-event van Nederland - bron: Respons Evenementen Monitor."

 

Wat is de visie van Nederlands Film Festival op cross media en de ontwikkeling van cross media?

"De middelen die wij vanuit het Nederlands Film Festival inzetten moeten naar elkaar verwijzen en elkaar versterken maar vooral voor interactie, betrokkenheid, dialoog en activatie zorgen. In onze campagnes proberen we het publiek een cruciale rol te geven, van acteur tot regisseur, tot dit jaar de hoofdrol in en gezichten van onze campagne.

Maar ook te zorgen dat alles wat het Nederlands Film Festival communiceert nieuwswaarde heeft, prikkelt en uiteindelijk aanzet tot daadwerkelijk bezoek van het festival, afgestemd op de doelgroepen, boodschap en de middelen die we hierbij inzetten.

Het is vooral belangrijk om in ogenschouw te houden wie je doelgroep is en hoe je deze kunt bereiken en op de juiste momenten weet te prikkelen en de inzet van middelen hier op toe te spitsen."

 

Met welke bureaus werken jullie om jullie cross media strategie vorm te geven en uit te voeren?

"Op dit moment werken we voor de campagne van 2013 samen met KesselsKramer. Afgelopen twee jaar - campagnes 2011 en 2012 - werkten we succesvol samen met Woedend! en Wefilm. Naast de algemene campagne worden er ook nog promo’s gemaakt voor bijvoorbeeld de NFF Online Competitie, hier zijn we altijd op zoek naar jonge honden om mee samen te werken, dit kunnen bureaus zijn, maar ook talenten zoals Lize Korpershoek.

Bureaus ziet het Nederlands Film Festival als partners waarmee samen een campagne wordt ontwikkeld en het Nederlands Film Festival denkt actief mee in de ontwikkeling van de campagne. Echter de uitrol van de campagne en het concept op een creatieve manier koppelen aan het programma van het Nederlands Film Festival daarin speelt de Marketing & Communicatie afdeling van het Nederlands Film Festival zelf de hoofdrol.

Van de reclamecampagne wordt geprobeerd een beleving te maken die overal voor, tijdens en na het festival is terug te vinden. Bureaus waarmee we samenwerken, zijn bereid zelf vol te investeren. Alleen op basis van partnership is het Nederlands Film Festival in staat de campagnes te realiseren."

 

Op welke cross media case van Nederlands Film Festival ben jij trots?

"De campagne van 2012 was denk ik uniek in zijn soort.De briefing was vooral om het festival dichter bij het gewone publiek van film liefhebbers te brengen en met deze experimentele campagne hebben twitteraars direct invloed gehad op het product: de regie van een film.

Naast het feit dat het een wereldprimeur betrof als filmproject, was het uniek dat heel Nederland de kans kreeg om op de regisseursstoel plaats te nemen. Via Twitter en second screen hebben duizenden filmliefhebbers samen een sterrencast van twaalf acteurs geregisseerd in de allereerste live speelfilm ter wereld: Onder Controle.

En vanwege dit live element, was het ook een campagne met lef en dat is gewaardeerd door twitterend Nederland. Resultaat? Duizenden Twitter regisseurs, trending topic wereldwijd, enorme PR waarde en een goed bezocht festival. Van de film zijn na uitzending TV- en bioscoopcommercials gemaakt. Zo werd de film onderdeel van de campagne met als doel de gewone bezoeker dichter bij het festival te brengen.

De kracht lag vooral in het concept en dus ook in de durf, wat het en spanning gaf die vernieuwend is, zowel in de filmwereld als in de - online - reclame wereld. En natuurlijk bij het betrekken van het publiek bij de campagne, de innovatie in de campagne en de nieuwswaarde die de campagne met zich meebracht. Daarnaast het enorme enthousiasme van alle partijen die aan de campagne hebben meegewerkt om tot een goed resultaat te komen en de campagne mogelijk te maken."

 

 

Wat zouden bureaus en exploitanten kunnen doen om adverteerders op cross media gebied beter te bedienen?

"Ideeën zijn goed maar moeten wel passen bij de klant. Dus nog beter kijken wie de klant is, wat het doel is en of het idee en de daadwerkelijke uitvoering ook wel echt het optimale oplevert voor de klant. En vrijheid om creatief te excelleren. Die creatieve vrijheid ligt aan het succes van de NFF camapgne 2012 uitgevoerd door Woendend! En Wefilm."

 

Hoe ziet Nederlands Film Festival televisie de komende 10 jaar ontwikkelen?

"Groot scherm of klein scherm. Ze blijven allemaal bestaan, vloeien in elkaar over en versterken elkaar. De kern in het audiovisuele beeldverhaal, analoog en/of interactief. Kortom, de ontwikkeling van de televisie in de komende tien jaar gaat gepaard met veel creativiteit en connecties met andere platforms."

 

Hoe kijkt Nederlands Film Festival naar social en mobiel als advertentiemedia?

"Het inzetten van social en mobiel als advertentiemedia kan voor bepaalde adverteerders heel interessant zijn, mits je rekening houdt met je doelgroep en welke boodschap en uiteindelijk doel je wilt bereiken. Omdat je steeds meer specifiek boodschappen individueel kunt aanpassen aan de ontvanger kan het heel effectief zijn."

 

Wat is het laatste nieuws?

"Achter de schermen zijn we heel druk bezig om het programma vorm te geven voor het komende festival. We hebben net het eerste nieuws naar buiten gebracht - Regisseur Paula van der Oest is de Gast van het Jaar en de NFF Online Competitie is van start - en er volgt snel meer.

Om het publiek te attenderen op het festival en bij het festival te betrekken, lanceren we op dit moment al de campagne van 2013. Hierin  gaan we op zoek naar naamgenoten van onder meer bekende acteurs en regisseurs. De filmprominenten zelf gaan dit jaar niet de hoofdrol spelen maar hun naamgenoten. Middels een oproepcampagne - via social media, free publicity,  het laten meestemmen van het publiek op de geselecteerde Top 10, worden er uiteindelijk 5 gewone mensen gekozen die het gezicht worden van het NFF op de posters, in de radio-,tv- en bioscoopcommercials, twitter, interviews, tijdens het festival etc. Uitdaging wordt om de campagne en alle communicatie vanaf nu tot na het festival zo in te zetten dat het interessant blijft voor het publiek en zij uiteraard de weg weten te vinden naar het festival.

Ik zou zeggen komt allen en volg het laatste nieuws op www.filmfestival.nl."

 

www.filmfestival.nl

www.twitter.com/willemienvaalst

Foto Willemien van Aalst: Roland J. Reinders

 
 

Voor Cross Media Adverteerder zijn genomineerd:

 

 

 

De Cross Media Awards worden uitgereikt op het Mediapark Jaarcongres op donderdag 20  juni, Studio 21, Media Park, Hilversum

 

Leden van het Nederlands MediaNetwerk kunnen de uitreiking GRATIS bijwonen

 

Dat betekent:

 

Wat moet je daarvoor doen?

  • Stuur een e-mail naar Bas Vlugt met de namen en bedrijfsnaam van de mensen die je wilt aanmelden - bas@nederlandsmedianetwerk.nl
  • Kom op donderdag 20 juni vanaf 15:30 uur naar Studio 21 op het Media Park in Hilversum

 

Het complete Mediapark Jaarcongres meemaken? Dat kan natuurlijk ook!

 

Naast de Cross Media Awards is er een dagvullend programma boordevol inspiratie en innovatie. Met onder meer Matt Danzico (BBC), Matthias Scholten (RTL), staatssecretaris Sander Dekker (OC&W) en Eveline van der Steen (Armada Music).

 

De leden van het Nederlands MediaNetwerk krijgen 30 euro korting en betalen slechts 145 euro voor het complete programma in plaats van 175 euro.

 

Gebruik daarvoor bij het inschrijven de VIPcode NMN199.

 

Klik hier voor het programma

Klik hier om je in te schrijven

 

 

De Cross Media Awards worden ondersteund door de sponsors CBS Outdoor, Makerstreet, PauwR, SPOT en Vizeum

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie. Job postings gratis