[Column] Femke Leemeijer: Dertig jaar ELLE
15-10-2019 14:24:23 | Hits: 2076 | columnist: Femke Leemeijer | Tags:

Een paar weken geleden: buiten regende het en het was spitsuur in Amsterdam, maar in de lounge van het College Hotel brandde de kachel en waren de kaarsen aangestoken. Het was er gezellig.

Toen ik binnenkwam, hoorde ik in de verte al de geluiden van een geanimeerd gezelschap: die kant moest ik op. Van een afstandje sloeg ik de groep gade – ze waren er (bijna) allemaal: Peggy, één en al chique elegantie zoals het een voormalig chef mode betaamt, Jolanda, de salesdame met wie ik het ooit zo aan de stok had maar die zich ontpopte tot een hartelijke en enthousiaste organisator van deze reünie, mijn lieve vriendin Karen, nog steeds de beste beauty-journalist van Nederland, José, ook al een boezemvriendin die bovendien nog steeds de mooiste bladen maakt, Cara, Sabine, Doreen, Charlie, Aya, Marije, Birgit, Martien, Mariët, Ilonka: de vrouwen (en een enkele man) die jaren geleden de Nederlandse ELLE maakten en dat zo goed deden dat het blad inmiddels al dertig jaar op de markt is.

Wat een feest, niet alleen omdat het maar weer eens liet zien dat de Nederlandse bladenmensen prachtig werk kunnen leveren, maar vooral omdat commercieel succes dus heel goed samen blijkt te kunnen gaan met plezier en vriendschap: allemaal leuke en inspirerende mensen, allemaal na dertig jaar nog steeds vakmensen die midden in het leven staan, allemaal nog steeds met een groot hart voor media. Wat een eer om daar deel van te zijn geweest en daar mijn steentje aan te hebben mogen bijdragen.

Het waren gouden tijden, deze generatie bladenmakers heeft nog het geluk gekend niet te hoeven concurreren met de digitale wereld, en dus konden er nog budgetten per pagina worden vrijgemaakt waarvoor nu waarschijnlijk een heel blad moet worden gemaakt. Dat was dan ook te zien: modereportages waren kunst, de art direction was sophisticated en vooruitstrevend, de beste journalisten schreven de mooiste interviews. Adverteerders stonden in de rij.

Je zou haast denken dat ik heimwee heb naar die tijd, maar dat is niet zo: “Das war einmal.” Wel realiseer ik me hoeveel respect we moeten hebben voor de bladenmakers van nu, die wel in een heel ander speelveld opereren, die veel meer ballen in de lucht moeten houden, niet alleen in print maar ook op al die andere kanalen, en die dat op hun beurt ook weer fantastisch doen, met heel veel kleinere budgetten. De huidige ELLE-redactie ken ik niet, maar vanaf deze plek wil ik ze desondanks alle lof toezwaaien: ik hoop dat jullie over dertig jaar ook in het College Hotel met elkaar aan een lange tafel schuiven om oude herinneringen op te halen.

Het bladenvak is het mooiste vak dat er is.

---

Femke Leemeijer is zelfstandig marketingconsultant.

www.kantoorfiftyfour.nl
@FemkeLeemeijer

Laatste tien:

17-06-2019 | [Column] Femke Leemeijer: Blendle revisited
16-04-2019 | [Column] Femke Leemeijer: Vrij Nederland en het zwarte gat
19-02-2019 | [Column] Femke Leemeijer: Hokjesdenken
14-12-2018 | [Column] Femke Leemeijer: Mijn Mercurs
16-10-2018 | [Column] Femke Leemeijer: Baas in eigen bubbel!
23-08-2018 | [Column] Femke Leemeijer: Mensen en merken
15-06-2018 | [Column] Femke Leemeijer: Nepnieuws
17-04-2018 | [Column] Femke Leemeijer: Terug naar print
13-02-2018 | [Column] Femke Leemeijer: Fun in het uitgeefvak
12-12-2017 | [Column] Femke Leemeijer: Oude en nieuwe media

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie