[Column] Femke Leemeijer: Een kwartje voor de freelancers
16-12-2019 09:37:00 | Hits: 1803 | columnist: Femke Leemeijer | Tags:

Graag had ik als ooggetuigenverslaggever een mooie column geschreven over de uitreiking van de Mercurs in het De la Mar Theater in Amsterdam, maar helaas zat ik uren vast in een intercity die een bovenleiding had kapot gereden bij Den Haag. Dit jaar moest ik het dus doen met twitterberichten. Gefeliciteerd Happinez, gefeliciteerd Sander, gefeliciteerd Coverjunkie!

Daarom maar meteen doorschakelen naar ander groot medianieuws: de overname van Sanoma door DPG Media en in de slipstream daarvan de turbulentie over de consolidatie van de Nederlandse media - van de AFM tot de NVJ, iedereen deed er zijn zegje over. Het is ook zo; steeds minder spelers in onze kleine markt trekken steeds meer macht naar zich toe, terwijl deze relatieve reuzen de nog veel grotere wereldspelers als Google in hun nek voelen hijgen. We gaan een paar spannende jaren tegemoet en mijn vermoeden is dat de laatste overname nog niet is gedaan.

Hoewel ik denk dat de Sanoma-titels een prima onderdak hebben gevonden, vrees ik samen met onder anderen Thomas Bruning van de NVJ, wel een beetje voor de positie van de freelance contentmakers, die ook nu al veel te vaak een sluitpost vormen. Waar enerzijds redacties worden ingekrompen om lean en mean tegen zo laag mogelijke kosten te kunnen werken (en er dus meer op freelancers wordt geleund, een model dat ik in mijn tijd als magazine-uitgever overigens ook heb ingezet om titels rendabel te houden), gaan aan de andere kant de tarieven voor deze freelancers steeds verder omlaag, of in elk geval niet omhoog. De vraag is of dat verstandig is, want goede content is cruciaal en goede content komt van goede journalisten, redacteuren, fotografen en vormgevers. En kwaliteit kost geld.

Net zoals we tegenwoordig steeds vaker bereid zijn om iets meer geld uit te geven aan een duurzaam kledingstuk of eerlijk geproduceerde chocolade, zou het mooi zijn als we in onze rol als consument ook alleen nog bladen, kranten en boeken zouden aanschaffen die op een eerlijke manier zijn gemaakt: zonder freelancers af te knijpen, zonder betalingen eindeloos uit te stellen en zonder oneigenlijk gebruik van de macht van de grote spelers in uitgeefland.

Een kwartje bovenop alle verkoopprijzen dat in een pot voor freelancers gaat om zo ook deze harde werkers een eerlijke en (redelijk) goedbelegde boterham te gunnen, dat moet toch haalbaar zijn? Misschien als goed voornemen voor 2020. Uitgeverijen, doen jullie mee?

---

Femke Leemeijer is zelfstandig marketingconsultant.

www.kantoorfiftyfour.nl
@FemkeLeemeijer

Laatste tien:

15-10-2019 | [Column] Femke Leemeijer: Dertig jaar ELLE
17-06-2019 | [Column] Femke Leemeijer: Blendle revisited
16-04-2019 | [Column] Femke Leemeijer: Vrij Nederland en het zwarte gat
19-02-2019 | [Column] Femke Leemeijer: Hokjesdenken
14-12-2018 | [Column] Femke Leemeijer: Mijn Mercurs
16-10-2018 | [Column] Femke Leemeijer: Baas in eigen bubbel!
23-08-2018 | [Column] Femke Leemeijer: Mensen en merken
15-06-2018 | [Column] Femke Leemeijer: Nepnieuws
17-04-2018 | [Column] Femke Leemeijer: Terug naar print
13-02-2018 | [Column] Femke Leemeijer: Fun in het uitgeefvak

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie