[Column] Wilbert van der Heijden: Koop eens een blootblad!
09-09-2019 09:45:17 | Hits: 3759 | columnist: Wilbert van der Heijden | Tags:

Als je zwaaiend met een blootblad thuiskomt, heb je doorgaans wel wat uit te leggen. Maar stel dat je de schaarse qualitytime wilt gebruiken om lekker zonder kleren van het leven te genieten. Vind dan maar eens in het tijdschriftenschap een blootblad. Nee, geen blootblad uit de reeks Chick, Penthouse, Candy, Passie, Amazone of Playboy, maar een respectvol blootblad van de naturistenvereniging. Het heet: Bloot!Magazine. Het is een lastige zoektocht om dit Bloot!Magazine tussen de vele soorten tijdschriften uit te pikken. Het ligt niet uiterst linksboven in het schap, uit het zicht van kinderen. Maar waar dan wel?

Tussen welke soortgelijke bladen kun je Bloot!Magazine vinden? Dat was ook de grote puzzel voor de redactie. Zonder deskundige hulp legt de sigarenboer of de winkelchef het blad tussen de damesbladen. Er staat immers immers vaak een dame op de cover. Toen de redactie een blote man op de cover zette, moesten de kopers Bloot!Magazine tussen de gay-bladen uitvissen of lag het tussen de hobbybladen.

Zo moeilijk mag het toch niet zijn om de ongeveer twee miljoen Nederlanders te bereiken die wel eens naakt rondlopen. Daarom kwam er afgelopen zomer een nationale toplessdag, bedacht door de uitgeefdirecteur van de Nederlandse Federatie van Naturistenverenigingen, de NFN: “Als mensen makkelijker topless gaan, dan is de stap om naakt te recreëren sneller gezet.” Geheel in stijl met het huidige succes dat festivals hebben, organiseerde zij een BlootGewoon-festival met kampvuurtje, openluchtbioscoop en Caribisch dansen. Het blijft nog steeds de vraag of jij het Bloot!Magazine in de winkel kunt vinden.

Puzzel even mee. Leef je in dat jij de doelgroep bent. Welk gevoel heeft ongekleed voor jou? Wat voor type mens moet je zijn als je ’s zomers het liefst een naaktstrand opzoekt? En vertel eens, hoe gedraag je je in de sauna? Blijf je na de rituele opgietingen graag nog even gedachteloos rondlopen of gord je liever direct weer het handdoekje om?  

Onze kinderen, zowel jongens als meisjes, douchen na het sporten eendrachtig weer met hun ondergoed aan. Dit preutse gedrag is moeilijk te rijmen met de onbezonnenheid waarmee veel jongeren zich op internet letterlijk blootgeven, ondanks de waarschuwingen die ze op school en thuis krijgen.

Voor ouderen geldt dat er zich, wellicht onder invloed van de MeToo-gedachte, ook een verpreutsing lijkt te voltrekken. Zo vermijden we liever spontaan aanrakingsgedrag. Kan het zo zijn dat de invloed uitgewerkt is die de vrolijke jaren zestig/zeventig met zijn flower power op vele generaties heeft gehad? Of heeft de huidige preutsheid daar niets mee te maken? Ongekleed rondlopen en seks hoeven op zich niet in elkaars verlengde te liggen, hoewel de jeugd het ontbloten wel als eerste stap naar seks ervaart.

Heeft bloot inderdaad een negatiever imago gekregen?

De waanzinnig populaire influencer Enzo Knol heeft daar geen enkel probleem mee. Hij post op Instagram regelmatig een blotebillenfoto van zichzelf als hij weer een buitenlandse bestemming bezoekt. Taalkundig gezien, is blootgeven verbonden met "niets te verbergen hebbend". Omslachtig woordgebruik ontneemt het zicht op wat de werkelijke betekenis is. Zo bezien zijn kleren vooral bedoeld om te verdoezelen wat je liever niet aan anderen laat zien.

Niet voor niets vind je achter de cover van Bloot!Magazine haast op iedere pagina een knipoog naar eerlijkheid, naar vrije meningsvorm en naar zorg voor een ecologisch verantwoorde samenleving en vooral de consequenties daarvan voor het eigen (aankoopgedrag). Blootlopen associeert zich volgens de redactie met wellness, reizen, zelfbewuste opiniërende gedachtes en zeker niet met verdoezelen of iets te verbergen hebben. Gelukkig komt er daarbij geen opgestoken vingertje tevoorschijn. De lezer wordt op een kalme tone of voice begeleid, om de uiterste consequentie van verspillend gedrag op een verantwoorde wijze nog wat uit te stellen.

Daarmee slaat de redactie een mooi bruggetje tussen nudisten en naturisten. De laatstgenoemde beweging propageert een ideale leefstijl. De verbinding met de natuur maakt je een beter mens. Als je zo denkt, ben je een naturist. Niet te verwarren dus met nudisten die vooral voor de lol blootlopen.

De eerste stap om je te ontdoen van dagelijkse beslommeringen is om je kleren af te werpen. Wat je krijgt, is een geweldige ervaring om te ontgiften en weer met onbelaste ogen om je heen te kijken. Doe je mee? Bloot!Magazine ligt nu waar het thuishoort: tussen de mindfulnessbladen.

---

Wilbert van der Heijden coacht en traint hoofdredacteuren en redactiechefs en is skillcoach bij het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek. Tevens is hij eigenaar van www.focusgrid.nl.

www.wilbertvanderheijden.nl
@wilbertvdhdeb

 

Laatste 10:

11-06-2019 | [Column] Wilbert van der Heijden: Hoe journalistiek overleeft
16-01-2019 | [Column] Wilbert van der Heijden: Gratis lunch bij fakebook 
28-09-2018 | [Column] Wilbert van der Heijden: Bewijs je bekwaamheid
30-07-2018 | [Column] Wilbert van der Heijden: Waar is de journalist nu het waterschap verzuipt?
17-04-2018 | [Column] Wilbert van der Heijden: Help de freelancer ook de aftercrisis door
08-01-2018 | [Column] Wilbert van der Heijden: Lachen, grommen en leren van Trump
19-09-2017 | [Column] Wilbert van der Heijden: Kim Kardashian of Parijs?
05-07-2017 | [Column] Wilbert van der Heijden: Blijmakende chaos, daar word je toch vrolijk van?
01-05-2017 | [Column] Wilbert van der Heijden: Gezonder met filmpjes
27-03-2017 | [Column] Wilbert van der Heijden: Dáág, vak!

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie