[Interview] Alexia Hageman: de moderne vakjournalist is de ideale contentmarketeer
05-02-2019 12:40:00 Door: Saskia van Weert | Hits: 3847 | Tags:

Tijdens de MVW LOF Nieuwjaarsbijeenkomst is Nursing uitgeroepen tot laureaat van de LOFonderscheiding voor Vakinformatie 2019. Aan deze onderscheiding is een geldbedrag verbonden van 10.000 euro. Wij spreken met Alexia Hageman, hoofdredacteur bij Nursing.

 

Dag Alexia. Wat betekent de LOFonderscheiding 2019 voor Nursing?

Het winnen van de LOFonderscheiding is echt een kroon op het werk van Nursing. Het is de ultieme bevestiging dat we goed bezig zijn, als team maar vooral voor de doelgroep van verpleegkundigen. Door voortdurend te innoveren en nieuwe producten aan het portfolio toe te voegen, kunnen verpleegkundigen niet meer om Nursing heen. Nursing is in 25 jaar uitgegroeid tot een merk van formaat en het is mooi dat dit nu ook gezien wordt door vakgenoten.

Welk advies zou je willen geven aan je concullega-vakgenoten, hoe kunnen zij de LOFonderscheiding in de wacht slepen?

Het klinkt een beetje afgezaagd, maar dat is toch echt met diepgaande kennis van je doelgroep. Daar begint alles mee. Praat niet over je doelgroep, maar met je doelgroep. Maak jouw doelgroep tot de kern van je redactie en betrek je doelgroep bij de keuzes die je maakt. Draag de passie en trots van de professional met enthousiasme uit. En durf ook zaken niet te publiceren als het niet binnen de formule past. Dat schept alleen maar helderheid. Wij maken bij Nursing altijd onderscheid in tussen wat moeten ze weten, en wat willen ze weten. Er zijn veel zaken belangrijk, maar als je doelgroep er niet op zit te wachten, waarom zou je het dan publiceren? Bij Nursing houden we de insteek ook altijd zo praktisch mogelijk. Verpleegkunde is een praktisch vak. Waar loopt de verpleegkundige tegenaan in de praktijk? In de content die we maken, geven we veel tips en oplossingen. Wees altijd kritisch en stel jezelf gewoon de vraag: hebben ze wat aan deze content? Staat er écht iets nieuws in? Durf selectief te zijn en of net zo lang te redigeren tot het klopt voor jouw doelgroep en past bij het merk. Dát is in mijn ogen goede vakjournalistiek.

Wat gaan jullie met de beloning van 10.000 euro doen?

We hebben ontelbaar veel ideeën. Vóór de uitreiking riepen we tijdens redactievergaderingen wel eens gekscherend bij ieder idee: “Ha, maar we hebben straks die 10.000 euro!” In ons hoofd hebben we het bedrag stiekem al tig keer uitgegeven. Dit jaar bestaat Nursing 25 jaar, dus het is ook niet ondenkbaar dat we een deel gaan gebruiken voor die festiviteiten. En ik zou ook wel iets gezelligs met het Nursingteam willen doen. Kortom, we zullen er intern nog eens goed over moeten stemmen, maar ik beloof dat het geld goed terechtkomt.

Hoe zie jij de toekomst voor de vakbladen?

Net als alle bladen hebben ook vakbladen het moeilijk gehad in de afgelopen tien jaar, in tijden van crisis en teruglopende advertentie inkomsten. Dat was voor Nursing niet anders, maar we zijn er goed doorheen gekomen, juist omdát we in een nichemarkt zitten. En daarom blijf ik positief over de toekomst van vaktitels, mits je er als vaktitel in slaagt om voortdurend waarde toe te voegen aan je portfolio en erin slaagt relevant te blijven voor je doelgroep. Dat is niet altijd makkelijk, maar het is de uitdaging om daarin te blijven zoeken. Bovendien, in deze tijd van fake news zal de behoefte aan betrouwbare content alleen maar toenemen vermoed ik, en kun je als vakmedium dus echt het verschil maken. En daar wil de professional best voor betalen denk ik, in de vorm van nog meer premium en unieke content.

Adverteerders hebben de kracht van de niche ook ontdekt en weten ons steeds vaker te vinden voor het sluiten van partnerdeals. Dat gaat in de toekomst alleen nog maar meer worden. Ik juich deze ontwikkeling enorm toe en heb veel plezier in het samenwerken met adverteerders, en op zoek te gaan  naar relevante content met een wederzijds belang. Zonder de onafhankelijkheid van de titel uit het oog te verliezen natuurlijk. Maar dat is het leuke van het spel.

Van oudsher is de vakjournalistiek een beetje een ondergeschoven kindje geweest in de journalistiek, maar het is nu de tijd om een inhaalslag te maken. Steeds vaker zijn bedrijven op zoek naar marketeers met storytelling kwaliteiten, terwijl wij dat als vakjournalisten al jaren doen. De moderne vakjournalist is eigenlijk de ideale contentmarketeer die met grondige kennis van de doelgroep relevante content weet te maken, wat moet leiden tot enige vorm van conversie, in nieuwe abonnees of advertentie omzet. Het is onze dagelijkse business en we zijn er echt goed in. Dat mogen we best meer gaan inzetten en laten zien.

Wat is het laatste nieuws?

Voor nu gaan we ons meer focussen op de productie van video en willen we onze social community verder versterken. Ook de website moeten we blijven optimaliseren. Kortom, met de fijne LOFonderscheiding op zak kunnen we weer een paar jaar vooruit.

www.nursing.nl

Zie ook: Nursing wint LOFonderscheiding voor Vakinformatie 2019

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie