[Interview] Anke de Jong: Samenwerken met Glamour biedt niet alleen branding maar ook omzet
15-02-2021 12:53:00 Door: Saskia van Weert | Hits: 12019 | Tags:

In de aanloop van de bekendmaking van DeTijdschriften50 houden wij een serie interviews met magazine hoofdredacteuren. Deze keer spreken we Anke de Jong, hoofdredacteur van Glamour.

Dag Anke, kun jij Glamour introduceren?

Toen ik vier jaar geleden hoofdredacteur werd van voor mij het coolste mediamerk van Nederland, dacht ik een dag na het tekenen van mijn contract: waar ben ik aan begonnen? Wat ga ik in godsnaam toevoegen aan het huidige medialandschap en wat kan ik betekenen voor jonge mensen in Nederland? Al snel bedacht ik dat ik zelf weinig high-end magazines meer kocht, omdat ik me altijd slecht voelde over mezelf als ik ze uit had. Ik kon die tas niet betalen, had niet die beeldschone huid, droeg geen maatje 34, die lekkere vent uit het magazine had ik ook niet en die droombaan ook niet. Oké die baan inmiddels wel, maar je begrijpt m’n punt. Dus ineens was het duidelijk: ik wilde van Glamour nog meer een merk maken waarbij, als je het magazine uit hebt, een event van ons hebt bezocht of online over onze site scrolt, je het gevoel hebt dat je de wereld aankunt. In de praktijk betekent dit dat we elke dag inspiratie, informatie en entertainment proberen te bieden op het gebied van zowel shoppen als wat er op dat moment in de wereld speelt. Voor wanneer Glamour-lezers dit maar willen.

En ook belangrijk: onze lezers kennen de makers van Glamour. Zij zijn veel zichtbaar op onze platforms en zijn zelf personality’s geworden. Daardoor voelt Glamour persoonlijk, cool en toegankelijk. Het coolste meisje uit de klas dat bevriend met jou wil zijn. Al zestien jaar staat Glamour voor patat en champagne: de juiste mix dus van fun en inhoud.

Andere belangrijke pijlers die je terugvindt op onze platforms zijn geld, carrière, beauty, mental health en humor, veel humor. Want ook al verandert de wereld constant en zijn we op de redactie in deze crisis elke dag aan het schakelen, wat nooit verandert bij Glamour is dat altijd alles met een grote lach gebeurt. Het is de signature van het merk en de hele redactie.

Wie is de doelgroep van Glamour?

Iedereen is welkom bij Glamour. De kern van de lezers bestaat uit jonge vrouwen tussen de 18 en 35, verspreid over heel Nederland en een deel van België.

Wat wil de lezer van Glamour?

Een kijkje in de wereld van Glamour, zowel voor als achter de schermen. De lezer wil vermaakt worden, lachen, inspiratie opdoen, heel veel shoppingadvies (van Kruidvat tot Chanel), geïnformeerd worden en een stukje herkenning. We proberen zo veel mogelijk verschillende individuen bij Glamour een platform te geven, zodat je je, wie je ook bent of waar je ook vandaan komt, altijd welkom en geëmpowerd voelt bij ons.

Wat heeft 2020 gedaan met het online en offline bereik?

Online is ons bereik enorm gestegen, Glamour.nl tikt regelmatig de 2 miljoen unieke bezoekers aan. Ook onze digital events hadden in plaats van 1500 bezoekers een paar duizend kijkers. De printoplage staat wel onder druk; het sluiten van Schiphol en andere verkooppunten hielp daar niet bij.

Heeft de coronacrisis digitalisering bij Glamour versneld?

Zeker! Tijdens de eerste lockdown besloten we halsoverkop elke dag om twaalf uur ’s middags live te gaan op Instagram. Met verschillende personality’s over verschillende onderwerpen, van Bas Smit over de laatste modetrends tot Anna Nooshin over je business runnen tijdens een crisis. Op vrijdag een pubquiz met 538-dj Igmar Felicia, op zaterdag sporten met Zalando en op zondag de zeer succesvolle Bingo. Het zorgde voor veel zichtbaarheid, commerciële samenwerkingen, ritme voor de redactie zelf en veel blije lezers die we van entertainment voorzagen.

Wat doen jullie op dit moment met events?

Ik probeer altijd te denken in mogelijkheden, dus wij hebben ook afgelopen jaar gewoon National Glamour Day en het Glamour Beauty Festival georganiseerd. Natuurlijk voornamelijk online, maar ook offline zorgden we voor de nodige belevingen. National Glamour Day kon gelukkig doorgaan doordat alle webshops gewoon doordraaiden. Op de dag zelf was de redactie van Glamour de hele dag live op Instagram met verschillende personality’s die shop- en stylingadvies gaven aan kijkers. Namens H&M deelde het team van Glamour door het hele land ontbijtjes uit (een leuke box werd voor de deur neergezet, alles coronaproof). Het Glamour Beauty Festival hebben we vanuit een studio in Amsterdam uitgezonden op zondag 22 november. Elk halfuur gingen we live met een andere beautypersonality. Dat alles digitaal was, maakte het makkelijker om bijvoorbeeld ook de make-up artist van Hailey Bieber in Londen te interviewen. Ook hier waren veel commerciële samenwerkingen en een hele dag live lockdown-entertainment voor kijkers vanaf de bank. Voor de ultieme beautyfestivalbeleving kon je een box bestellen met producten die je tijdens de talks en workshops kon gebruiken. De dag werd afgesloten met onze grootste beautybingo tot nu toe.

Wat maakt Glamour aantrekkelijk voor adverteerders?

Hoog bereik in een doelgroep die graag geld uitgeeft bij Glamour. Door het succes van National Glamour Day ziet de consument Glamour echt als shoppingmerk. Door samen te werken met Glamour, bouw je dus niet alleen aan je branding, we bieden je ook meteen omzet.

Hoe kijken jullie naar het publiceren van branded content?

Iets waar wij niet meer zonder zouden willen (en kunnen). Het voelt als een logisch verlengstuk van de traditionele advertentie. En doordat de redactieleden van Glamour zelf ook personality’s zijn geworden, bieden wij als toegevoegde waarde dat je de redactieleden kunt inzetten bij samenwerkingen. Mits we achter het merk staan natuurlijk.

Wat is het laatste nieuws?

Glamour omarmt de verkiezingen. Samen met Monica Geuze doken we de politiek in en doen we er de komende weken alles aan om Nederland naar de stembus te krijgen. Monica interviewde Hugo de Jonge en ikzelf zal op ons Instagramkanaal een aantal politieke figuren interviewen. Niet over hun partijprogramma, wel over hun kledingkast en beautyrituelen. Als je het printnummer nu online bestelt, krijg je ons VOTE-mondkapje cadeau. #GlamourStemt #JijMaaktHetVerschil

Glamour is een uitgave van Hearst Netherlands

www.glamour.nl
www.hearst.nl

 

Lees ook:

[Interview] Philip Fontani: Quest groeit online als kool en de lezers verslinden de nieuwsbrieven
[Interview] Milou Turpijn: Women’s Health heeft een groeiende community van positieve millennials die we in beweging weten te krijgen
[Interview] Olivier Heimel (Runner’s World): Als je hardlopers wilt bereiken, doe je dat veruit het eenvoudigst via ons
[Interview] Arno Kantelberg: National Geographic is het oog op de wereld
[Interview] Josephine Kay: Cosmopolitan is dé gateway naar de moeilijk te vangen millennial- en GenZ-doelgroep

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie