[Interview] Eveline Helmink over Happinez
14-12-2020 10:46:00 Door: Saskia van Weert | Hits: 4938 | Tags:

Eveline Helmink is hoofdredacteur van Happinez. We spreken haar over het platform, de samenwerking met adverteerders en het roerige jaar 2020.

Dag Eveline, kun jij Happinez introduceren?

Happinez is de autoriteit op het gebied van betekenisvol leven, spiritualiteit en geluk. We laten zien hoe je authentiek en duurzaam geluk kunt ervaren en daarmee bedoelen we: innerlijke rust vinden, thuiskomen in je eigen leven en optimistisch, positief en liefdevol in het leven staan. Dat doen we op vele manieren en via vele kanalen, natuurlijk in print maar bijvoorbeeld ook met een ruim aanbod van online trainingen, de producten in onze shop en events. Ik ben er trots op dat we zo’n veelzijdig mediamerk met een solide 360-graden-focus zijn, omdat inspiratie en inzicht op zoveel manieren gedeeld kunnen worden.

Wie is de doelgroep?

Happinez fans delen een mentaliteit: ze leven bewust, zijn op zoek naar zingeving, zelfontplooiing en een vleugje magie. Een groot deel van hen is vrouwelijk, werkend, hoogopgeleid en heeft een actief, sociaal leven. Inhoud staat voorop, maar de Happinez fan heeft óók oog voor schoonheid en comfort. Ze verdiepen zich graag in wat er écht toedoet in het leven en kiezen en kopen bewust. Evenwicht, authenticiteit en innerlijke rust staan hoog op het verlanglijstje. Happinez-fans willen vertrouwen op hun intuïtie, openstaan voor het moment en zich verwonderen over wat van waarde is. Binnen deze mentaliteitsgroep onderscheiden we vervolgens wel verschillende subdoelgroepen, maar deze levenshouding is een gedeelde waarde.

Wat heeft 2020 gedaan met het bereik?

Ik kijk met zeer veel trots terug op 2020, omdat Happinez tegen alle markttendensen in een prachtige groei heeft laten zien. De losse verkoop is gestegen ten opzichte van vorig jaar en ook hebben we meer abonnees; dat is echt een toost waard. Natuurlijk waren het spannende tijden, onder andere door het sluiten van best wel wat verkooppunten tijdens de eerste lockdownperiode en minder beweging op de winkelvloer. Dat we ondanks dat juist meer verkochten, is opvallend maar ook het resultaat van heel snel, gericht en geconcentreerd werk van heel het Happinez-team. Online realiseerden we ook weer groei. Onder meer onze webshop brak dit jaar alle record en ook het aantal online cursisten liet weer een stijgende lijn zien.

 

De lijnen voor onze online koers zijn al ruim voor de coronacrisis ingezet

 

Heeft de coronacrisis digitalisering bij Happinez versneld?

Meer aan de achterkant dan aan de voorkant, denk ik. De lijnen voor onze online koers zijn al ruim voor de coronacrisis ingezet, omdat het digitaliseren sowieso een trend is die zich zal blijven doorzetten. Hoogstens heeft het toegenomen online verkeer ons nog meer inzichten gegeven om op te navigeren. Wel heb ik me positief verbaasd over hoe snel we konden omschakelen naar online werken. Een redactie is een biotoopje, zoveel kleine radartjes die naadloos in elkaar moeten haken. Dat het ons zo snel gelukt is om met dezelfde liefde en toewijding te werken maar dan via schermpjes, daar had ik mijn geld van tevoren misschien niet op durven inzetten. Ondanks alle vervelende effecten van deze crisis, vind ik dat opgedane inzicht een lichtpuntje.

Hoe zien jullie events er nu uit?

Eerlijk is eerlijk, we zijn zoekend. We missen onze live-events vreselijk – niets is leuker dan onze lezers bij elkaar te zien en samen een wereld te creëren rondom het merk. Tegelijkertijd motiveert het enorm om ook te zoeken naar nieuwe vormen om elkaar te ontmoeten. In het nieuwe jaar gaan we online events organiseren en voorzichtig dromen we er toch wel van om een van onze plannen die we in 2020 niet konden realiseren, in 2021 alsnog coronaproof uit te voeren – maar wat dat is, laat ik nog even in nevelen gehuld. De tijd zal het leren.

 

Wat Happinez-fans echt te gek maakt, is de enorme toewijding op en trouw aan het merk

 

Wat maakt Happinez aantrekkelijk voor adverteerders?

Wat Happinez-fans echt te gek maakt, is de enorme toewijding op en trouw aan het merk. Onze volgers en lezers hebben oprechte interesse in alles wat het leven beter, mooier, lichter en zinvoller maakt. Het merk boezemt veel vertrouwen in en is een autoriteit op het gebied van spiritualiteit en geluk. Het tijdschrift noem ik weleens een papieren mini-retreat; er wordt echt de tijd genomen om te lezen, te kijken, te ervaren. Het is geen bladerblad, Happinez wordt echt gelezen en gekoesterd. Ook op onze website wordt met interesse gelezen. Die concentratie en aandacht is voor adverteerders heel prettig.

Welke rol speelt de redactie bij branded content?

Een grote rol. Soms zijn we zelfs misschien wat eigenwijs, maar we weten écht heel goed wat onze lezers graag willen lezen en ervaren, op basis van data en ambacht. De tone of voice en beeldtaal van Happinez zijn heel specifiek en uniek. We adviseren adverteerders daarom heel graag in hoe ze onze doelgroep het best kunnen bereiken. Hoe beter een uiting bij ons merk aansluit, hoe fijner dat is voor alle partijen: Happinez, de adverteerder maar bovenal de ontvanger. We staan uiteindelijk altijd met ons gezicht naar ons publiek toe: wat kunnen we brengen waarmee we het leven van onze lezers/volgers kunnen verrijken en verdiepen? Dat is het uitgangspunt.

Kun je een voorbeeld van branded content geven waar je enthousiast over bent?

Onlangs hebben we een mooie samenwerking opgezet met Pukka. Dit theemerk past perfect bij Happinez. Het is een mooi product, en een goede kop thee is een zenmoment op de dag. Omdat het verhaal achter het merk authentiek en sterk is, konden we prachtige storytelling doen. Sebastian Pole, een van de oprichters, is herbalist en weet ontzettend veel over kruiden en hun werking. Een duidelijke match die we veelzijdig konden uitwerken en waar ik heel enthousiast over ben.

Wat is het laatste nieuws?

Vorig jaar mochten we ons na het winnen van maar liefst twee Mercurs Mediamerk van het jaar’ noemen en ik ben heel trots dat we dat dit jaar ook echt volop hebben kunnen waarmaken. Ik denk dat de laatste cijfers - een index van 101, ver boven andere vrouwenmaandbladen in het schap - wel het hoogtepunt vormt in het laatste nieuws. Ook zijn we voor het eerst met onze retailproducten bij Albert Heijn verkrijgbaar: onze wierooklijn is uitgezet op de winkelvloer. Bij de boekhandel vind je naast onze agenda en scheurkalender voor het eerst ook een planner. Verder is december ook een hoogtepunt, want ieder jaar lanceren we in onze shop speciale Happinez-giftsets. Die zijn ieder jaar een enorm succes, dus we zijn daar al volop mee bezig geweest.

Foto: Dana van Leeuwen

www.happinez.nl

 

Happinez maakt onderdeel uit van het portfolio van Value Zipper. Met meer dan 50 titels in het portfolio is Value Zipper de grootste onafhankelijke aanbieder van mediaruimte. Eén loket met print, digitale en social media, buitenreclame en zelfs bioscoopfilms. Crossmediale maatwerkoplossingen voor adverteerders en mediabureaus.

www.valuezipper.nl
www.happinez.nl

Lees ook:

 

[Interview] Heleen Peverelli over Yoga Magazine
[Interview] Alida Dijk over Zin en digitalisering door de coronacrisis
[Interview] Anke Braam over Denksport
[Interview] Tom Kellerhuis over HP/De Tijd in 2020

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie