[Interview] Heleen Peverelli over Yoga Magazine
10-12-2020 15:04:00 Door: Pie Kamau | Hits: 2491 | Tags:

Heleen Peverelli is hoofdredacteur van Yoga Magazine. Wij spreken haar over de dynamiek van haar mediamerk in het buitengewone jaar 2020.

Dag Heleen, kun jij Yoga Magazine en Yogaonline.nl introduceren?

Yoga Magazine is een merk met veel uitingen, zoals vier keer per jaar het tijdschrift, twee keer per jaar een digitaal magazine, ons videoplatform met yogalessen Yogatv, en Yogaonline.nl met yogareizen, artikelen en online trainingen. Het gaat over yoga, maar dan niet alleen over yogahoudingen en -series, maar ook over meditatie, levensfilosofie, shopping, reizen en gezondheid. De toon is persoonlijk en down-to-earth, de vormgeving aantrekkelijk en fris.

Wie is de doelgroep?

Iedereen die geïnteresseerd is in een gezonde levensstijl. In de praktijk zijn dat voor het grootste deel vrouwen, tussen de 25 en de 65 jaar. In Nederland doen 1,4 miljoen mensen aan yoga, dus we hebben nog even te gaan!

Wat heeft 2020 gedaan met het bereik? De aandacht voor yoga moet haast wel exploderen…

Dat klopt! Omdat mensen maandenlang niet naar de yogastudio konden, deden nog meer mensen het thuis, online. Onze actie van twee weken gratis Yogatv, meteen na de eerste lockdown, leverde een stijging op van 25 procent in het aantal betalende abonnees! Ook op social media is ons bereik vergroot. En zelfs van print is de losse verkoop iets gestegen, tegen de tijdgeest in.

Jullie events, hoe zien die er nu uit?

Al onze events zijn online. Zoals op 21 juni, op Internationale Yogadag. We hadden een hele mooie live-meditatie met muziek. Voor ons was dat goed te doen, omdat we toch al meer online georiënteerd zijn dan op fysieke evenementen.

Wat maakt Yoga Magazine aantrekkelijk voor adverteerders?

We hebben een brede, hoog opgeleide, kapitaalkrachtige doelgroep. Een groep die heel bewust leeft, nauw betrokken is bij ons merk en bij producten en diensten die gezond en bewust en plezierig leven voorstaan.

Welke rol speelt de redactie bij branded content?

Wij staan bekend als een enorm flexibele redactie. Met ons kun je alle kanten op; we denken actief mee en verzinnen leuke nieuwe manieren om branded content aan de man te brengen. Zo hebben we in ons nieuwste digitale magazine zelfs meer gedaan dan waar de adverteerder om vroeg: we hebben voor hem (een schrijver) een audiofragment opgenomen (een fragment van zijn boek). En met allerlei bewegende beelden van zijn boekcovers en gedichten een prachtig geheel gemaakt. Hij bedankte ons nog, ik citeer: ‘Wat een bijzondere ervaring, zo’n digitaal magazine. Gefeliciteerd, jij en wellicht het team rondom je, springen er heel creatief mee om! Jullie zijn gewapend voor de toekomst. De advertentie is heel mooi gedaan.’ Leuk toch?

Kun je een voorbeeld van branded content geven waar je enthousiast over bent?

Naast bovenstaande, was ik ook erg enthousiast over een nieuwe vorm van branded content: branded yogalessen. Een yogadocente wilde een nieuwe vorm van yoga introduceren in Nederland, en wilde graag een les plaatsen op Yogatv. Nadat wij als redactie de kwaliteit hebben beoordeeld, waren wij ook enthousiast. Met haar hebben we twee mooie yogalessen opgenomen en geplaatst op Yogatv, uiteraard ondersteund door een mooie social media campagne. De yogadocent was blij, wij zijn blij, en de kijkers zijn ook blij, getuige de positieve recensies onder de video: Superfijne les na een dag achter je computer te hebben gezeten. Bijzonder prettige en rustige stem!’

Een andere campagne waar ik blij mee ben, van vorig jaar, was de samenwerking met Auping. Zij wilden laten zien dat je in een bed meer kunt doen dan slapen, en wij verzonnen de reportage ‘7 yogaoefeningen waar je je bed niet voor uit hoeft’. Dat resulteerde in een prachtige fotoserie, die Auping zelf ook kon gebruiken voor hun site en in hun social media uitingen.

Wat is het laatste nieuws?

Het laatste nieuws is dat we flink gaan investeren in Yogatv, en in het vergroten van ons bereik op de website en op social media. Zo verhogen we de mogelijkheden voor onze eigen conversie, en worden we tegelijkertijd nog interessanter voor adverteerders. Dus kom maar door!

www.yogaonline.nl

Yoga Magazine maakt onderdeel uit van het portfolio van Value Zipper. Met meer dan 50 titels in het portfolio is Value Zipper de grootste onafhankelijke aanbieder van mediaruimte. Eén loket met print, digitale en social media, buitenreclame en zelfs bioscoopfilms. Crossmediale maatwerkoplossingen voor adverteerders en mediabureaus.

www.valuezipper.nl

Lees ook:

[Interview] Eveline Helmink over Happinez
[Interview] Alida Dijk over Zin en digitalisering door de coronacrisis
[Interview] Anke Braam over Denksport
[Interview] Tom Kellerhuis over HP/De Tijd in 2020

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie