[Interview] Helene van Santen: Kek Mama adviseert adverteerders, biedt een crossmediaal plan én aansprekende content
01-02-2021 11:26:00 Door: Saskia van Weert | Hits: 6148 | Tags:

In de aanloop van de bekendmaking van DeTijdschriften50 doen wij een serie interviews met magazine hoofdredacteuren. Vandaag spreken we met Helene van Santen, hoofdredacteur Kek Mama.

Dag Helene, kun jij Kek Mama introduceren?

Kek Mama is hét crossmediale lifestyle-mediamerk voor moeders met kinderen tussen 0 en 12 jaar. Het magazine is de #1 glossy voor moeders en verschijnt zestien keer per jaar. Met het magazine biedt Kek Mama drukke moeders een moment voor zichzelf: met eerlijke verhalen, persoonlijke interviews, herkenbare columns en fijne lifestyletips.

Naast het magazine zijn er de website KekMama.nl, de online Kek Mama Shop, het videokanaal Kek Mama TV, de Kek Mama Podcast (Mama doet ook maar wat), de online nieuwsbrief, socialmedia-accounts en de Kek Mama Voice-applicatie voor je Google Home-apparaat of de Google Assistent-app.

Wie is de doelgroep van Kek Mama?

De Kek Mama-vrouw is een leuke, enthousiaste moeder tussen de 25 en 45 jaar. Haar kinderen zijn in de leeftijd van 0 tot 12 jaar. De Kek Mama-lezeres is een vrouw die alles uit het leven wil halen (gezin, carrière, sociaal leven) en zich daar níet schuldig over voelt. Ze kan om zichzelf lachen, staat open in het leven en probeert graag nieuwe dingen uit. Ze leest om te ontspannen, ook als ze uitgeteld op de bank ligt na een lange dag. Ook houdt ze van mooie spullen, uitstapjes en vakanties met haar gezin. Ze geeft graag haar geld uit aan mode- en beautyproducten voor zichzelf en haar kinderen, aan lekker eten en fijne woonitems.

Wat wil de lezer van Kek Mama?

Kek Mama biedt haar lezeressen inspiratie, informatie, vermaak én verbinding. Herkenbaarheid is key in alle content van ons merk. Bij het lezen, beluisteren of bekijken van onze content denkt de lezeres vaak: “Hè, dat heb ik ook!” of juist: “Wat fijn dat ik dat níet heb.” De lezeressen van Kek Mama zien het magazine als hun fijne offline momentje voor zichzelf. Even lekker ontspannen. Daarom is de toon van Kek Mama luchtig, en heeft het merk veel humor en zelfspot. Moeders lezen het magazine het liefst op de bank of ze nemen het letterlijk mee in bed. De band die Kek Mama met haar lezeressen heeft, is dan ook ontzettend groot.

Wat heeft 2020 gedaan met het online en offline bereik?

Ons bereik is door het dak gegaan. Zo steeg het totale merkbereik met 153 procent, het online bereik met 275 procent en het printbereik met 6 procent in één jaar tijd. 2020 was dan ook het succesvolste jaar van Kek Mama ooit.

Heeft de coronacrisis digitalisering bij Kek Mama versneld?

Nee, de digitalisering was al volop in ontwikkeling vóór de uitbraak van de pandemie. Wel heeft de coronacrisis voor een nóg grotere toename in het online bereik gezorgd; die ging sky high en steeg met 275 procent in een jaar tijd.

Hoe zien jullie events er op dit moment uit?

Vanwege de pandemie konden veel geplande events van ons helaas niet doorgaan. Maar dat biedt ook kansen: we hebben een aantal events naar online verschoven. Zo hadden we in december een mooie samenwerking met Disney, waarin we gezamenlijk middels een verkiezing op zoek gingen naar dé supermom van Nederland. De winnares won een reis naar Disneyland Paris en een interview in Kek Mama. We hebben haar digitaal verrast via zoom met haar mooie prijs. Het decembernummer van Kek Mama was geheel aan het Supermom-thema gewijd.

Wat maakt Kek Mama aantrekkelijk voor adverteerders?

Moeders zijn voor veel merken de belangrijkste doelgroep, want zij gelden nog steeds als de gatekeepers die bepalen wat er in huis komt, wat er op tafel staat en wat de vakantiebestemming wordt. Kek Mama kent deze doelgroep door en door. We doen regelmatig onderzoek naar (de behoeften van) deze moeders. We weten wat ze lezen, liken, sharen. En wat ze wegklikken.

Kek Mama adviseert adverteerders over de doelgroep, biedt ze een crossmediaal plan om deze groep vrouwen te bereiken én zorgt voor aansprekende content.

Hoe kijken jullie naar het publiceren van branded content?

Wij werken graag samen met onze partners in het creëren van branded content die bij ons merk en onze doelgroep past. Omdat wij onze doelgroep door en door kennen, weten we wat ze willen lezen, zien of beluisteren, welke producten of diensten ze willen aanschaffen en op welk moment ze die intentie hebben. Wij zorgen voor de juiste content, op het juiste kanaal, met de juiste boodschap, op het juiste moment.

Wat is het laatste nieuws?

Kek Mama goes to the movies! We zijn partner van de nieuwe bioscoopfilm Zwanger & Co, met Lieke van Lexmond en Waldemar Torenstra in de hoofdrollen. De film wordt geproduceerd door Johan Nijenhuis Producties en gaat in september in première. We wijden een special edition van ons magazine aan deze release én Kek Mama is te zien in de film zelf. Ook heeft een gelukkige Kek Mama-lezeres een figurantenrol gewonnen in de film. We hopen op een grootse, coronavrije première (mét party) in september.

www.kekmama.nl
www.dpgmedia.nl

 

Lees ook:

[Interview] Hilmar Mulder: Libelle is en blijft een geliefde klassieker met een vast plekje in veel huishoudens
[Interview] Damiaan Hage: Als je informatie over auto’s nodig hebt, kom je al snel uit bij AutoWeek

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie