[Interview] Hilde Tholen: Ouders van Nu is een van de betrouwbaarste merken van Nederland
15-03-2021 10:51:00 Door: Saskia van Weert | Hits: 822 | Tags:

In de aanloop van de bekendmaking van DeTijdschriften50 houden wij een serie interviews met magazine hoofdredacteuren. Vandaag spreken we met Hilde Tholen, hoofdredacteur van Ouders van Nu.

Dag Hilde, kun jij Ouders van Nu introduceren?

Natuurlijk! Ouders van Nu is al bijna 55 jaar de plek, waar (aanstaande) ouders terechtkunnen voor betrouwbare informatie over zwangerschap en kinderen. Met 1,8 miljoen unieke bezoekers per maand is Oudersvannu.nl het grootste parenting-platform van Nederland. Dagelijks inspireert en informeert Ouders van Nu door middel van aansprekende en persoonlijke content. Ouders van Nu bereikt haar doelgroep via diverse kanalen: het magazine, de Zwanger- en Babybox, de Voordeelpas, het forum, social media, nieuwsbrieven en de Zwanger- en Baby app en uiteraard de website. Voor 2021 hebben is het doel om naast informatie over opvoeden en ontwikkeling ook productinformatie toe te voegen en de community van zeer betrokken ouders nog meer centraal te stellen. 

Wie is de doelgroep van Ouders van Nu?

Eigenlijk alle (aanstaande) ouders van Nederland, voornamelijk first time moms met kinderen van 0 tot 4 jaar die hun kinderen zo goed mogelijk willen opvoeden en van en met hun kinderen willen genieten. Ze zijn op zoek naar praktische informatie en advies van experts, herkenning bij en interactie met andere ouders.

Wat wil de lezer van Ouders van Nu?

Ouderschap is nieuw en onbekend terrein, er verandert opeens zo ontzettend veel. Ouders worstelen met de vraag hoe ze hun kinderen zo goed mogelijk grootbrengen en daarnaast ook tijd voor zichzelf houden. Ze zijn onzeker en zoeken bevestiging. Bij Ouders van Nu zoeken ze deskundig en betrouwbaar opvoedadvies en ervaringen van andere ouders waarin ze zich herkennen en informatie over keuzes op het gebied van goede en verantwoorde (baby)producten. 

Wat heeft 2020 gedaan met het online en offline bereik?

Ouders van Nu heeft een enorm groot online bereik van maandelijks ruim 4 miljoen bezoeken en 1,5 miljoen uniek bezoek (Google Analytics). 85 procent van de zwangere vrouwen in Nederland vroeg in 2020 onze box aan (dat zijn 135.000 boxen). Dankzij deze boxen en dataverrijking weten wij heel veel over de zwangere en jonge moeders in Nederland. Sinds 1 januari 2021 is Albert Heijn onze distributiepartner. Ophalen van de zwanger- en babyboxen wordt dus nog gemakkelijker en we verwachten dat daarmee ook het aantal aanvragen verder zal stijgen. 

Op Oudersvannu.nl schrijven we veel over onderwerpen als kinderziektes, bevallen en borstvoeding. Hierdoor heeft Google de site Oudersvannu.nl gekwalificeerd als medische website. We hebben echter ook een enorm forum. Halverwege 2020 daalde het verkeer vanuit Google opeens sterk door een wijziging in het algoritme, die medische sites met een forum hard raakte. Door diverse SEO-optimalisaties zijn we deze daling inmiddels weer te boven, maar het heeft ons wel weer geleerd hoe belangrijk het is om niet te afhankelijk te zijn van Google en dus onze eigen kanalen zoals nieuwsbrieven en onze app te optimaliseren. Ouders van Nu groeit hard op Instagram, het verkeer vanuit dit kanaal is verdrievoudigd afgelopen jaar. Het aantal abonnees blijft stabiel. Qua losse verkoop ging het in de eerste lockdown vrij goed, maar nu de winkels gesloten zijn zakken de verkoopcijfers verder weg. 

Heeft de coronacrisis digitalisering bij Ouders van Nu versneld?

We zetten bij  Ouders van Nu al jaren in op digitalisering. Ouders hebben weinig tijd en willen snel en via ieder kanaal een duidelijk antwoord op hun vragen. Daarom hebben we in 2020 onze Ouders van Nu-app volledig vernieuwd en veel nieuwe deskundigen toegevoegd aan ons online expertpanel. Ook hebben we meer Insta-livesessies georganiseerd, waarin we met artsen uit ons expertpanel in gesprek over corona en zwangerschap, bevallen en opvoeden. 

Hoe zien jullie events er op dit moment uit?

Doordat veel zwangerschapcursussen en opvoedtrajecten stil kwamen te liggen tijdens de lockdown en de behoefte aan kennis niet minder werd, hebben we het In de Wolken-festival naar de cloud verplaatst. Het driedaagse festival zou, net als de afgelopen twee jaar, in oktober plaatsvinden in de Haarlemmer Expo. Tot de zomer hebben we getwijfeld of het door kon gaan, en in welke vorm. Uiteindelijk hebben we een heel succesvol online event van een week aangeboden en door het succes hiervan besloten dit ook dit jaar volledig online uit te bouwen. Een week lang konden aanstaande ouders via onze site en social media gratis webinars en masterclasses volgen. Voor bezoekers was het evenement gratis, adverteerders konden hun doelgroep bereiken via gesponsorde sessies (zoals een online demonstratie van een kinderwagen) of aanbiedingen die rondom het programma gepromoot werden. Aangezien veel onderwerpen het hele jaar door interessant zijn voor onze doelgroep werken we nu aan een plan om deze online cursussen en masterclasses het hele jaar door aanbieden. 

Wat Ouders van Nu aantrekkelijk voor adverteerders?

Ouders van Nu stond vorig jaar (na de NPO en NOS) in de top 3 van Most trustworthy brands van Nederland en adverteerders haken graag aan op deze autoriteit. Daarnaast kunnen adverteerders hun boodschap, dankzij onze enorme database, de doelgroep heel gericht benaderen. Ook weten we dankzij het first time mums onderzoek ook op welk moment de doelgroep zich oriënteert op bepaalde onderwerpen en kunnen we ze dus ook op een relevant moment bereiken. 

Hoe kijken jullie naar het publiceren van branded content?

Er is bij Ouders van Nu al jarenlang veel vraag naar branded content. Omdat de onderwerpen met betrekking tot verzorging en opvoeding vaak gevoelig liggen, wordt de branded content voor Ouders van Nu altijd geschreven door een van onze Branded Parenting-redacteuren en zijn we ook kritisch op de merken waarmee we samenwerken. 

Wat is het laatste nieuws?

Na de overname van Sanoma door DPG media is Ouders van Nu onderdeel geworden van het onderdeel online services, waar ook merken als Independer en Tweakers deel van uitmaken. Voor 2021 hebben we als doel om naast informatie over opvoeden en ontwikkeling ook productinformatie toe te voegen en de community van zeer betrokken ouders nog meer centraal te stellen. Als mensen op zoek zijn naar informatie over het kiezen van een kinderwagen, is de kans natuurlijk ook groot dat ze er daadwerkelijk een willen kopen. Als we ouders ook kunnen laten vertrouwen op het advies dat we geven over producten, maken we hun leven nog leuker en gemakkelijker. En daar is het uiteindelijk toch allemaal om te doen. Ook hebben we na jaren eindelijk weer een pay-off: Ouders van Nu groeit met je mee...

www.oudersvannu.nl
www.dpgmedia.nl

Lees ook:

[Interview] Irene Smit: Flow heeft een unieke formule, een groot bereik en een lezersgroep die je nergens anders vindt
[Interview] Joan Lommen: Donald Duck trekt lezers van alle leeftijden[Interview] Leontine van den Bos: Margriet is een feest van herkenning voor de gewone, 55-plus vrouw; de positieve aanpakkers van Nederland!
[Interview] Nicolette Fox: vtwonen is exact daar waar de consument op zoek is naar inspiratie, informatie of een aankoop
[Interview] Helene van Santen: Kek Mama adviseert adverteerders, biedt een crossmediaal plan én aansprekende content
[Interview] Hilmar Mulder: Libelle is en blijft een geliefde klassieker met een vast plekje in veel huishoudens
[Interview] Damiaan Hage: Als je informatie over auto’s nodig hebt, kom je al snel uit bij AutoWeek

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie