[Interview] Ivo Janssens: FIRA is in staat gebleken zeshonderd procent aan omzetgroei te kunnen draaien
10-12-2019 14:24:00 Door: Katja Brokke | Hits: 4348 | Tags:

Ivo Janssens was jarenlang commercieel directeur van Audax. Begin 2019 stopte daar zijn werk en werd hij zelf ondernemer. En niet onverdienstelijk. Met FIRA stort hij zich op de paardenwereld en het bedrijf ontwikkelt zich razendsnel.

Wat bracht jou ertoe om met FIRA te beginnen?

In het merk zitten we als gezin, de afkorting staat voor: Finn, Ivo, Ravi en Anita, oftewel mijn kinderen, mijn echtgenote en ikzelf. Mijn vrouw is een enorme paardenliefhebster en ze had een langgekoesterde droom om in de paardenwereld actief te zijn. Vijf jaar geleden ben ik in Hierden (Gelderland, red.) komen wonen en hebben we een stoeterij (paardenfokkerij, red.) gekocht. We zagen toen al dat de markt van paarden heel groot is. Ik zag en zie daar als commerciële man gelijk kansen. Toen ik stopte bij Audax, zijn we het bedrijf FIRA gestart.

Hoe ziet de markt van paardenliefhebbers en paardensport eruit in termen van doelgroep en omvang?

1,4 miljoen Nederlanders doen iets met een paard. De jaaromzet in de paardenbranche bedraagt twee miljard euro. Er zijn tienduizend paardenbedrijven en Nederland telt 450.000 paarden. Deze getallen alleen al geven marketing wise aan dat de markt onderbelicht is. We zien en zagen daar onze kansen om veel meer te doen in deze markt.

Kun jij FIRA introduceren?

FIRA is een platform en een merk dat 360 graden rond is gebouwd. In feite een complete winkelstraat. We hebben een groothandel overgenomen die aan 1250 winkels levert in Nederland, we hebben een mediatak met onlinetelevisie, een magazine en kranten en zijn medeaandeelhouder van GOOISCH. We willen van begin tot einde betrokken zijn. Van de productie tot de eindlevering, alles doen we in eigen huis. We vinden het belangrijk met partners te werken, dat is onze basis. Sommigen verklaarden me voor gek dat ik in de groothandel ging, maar ik zag juist mogelijkheden om groothandel met media te combineren en partnerschappen aan te gaan. Op die manier bereiken we 1,5 miljoen mensen en zijn we in staat gebleken in zeer korte tijd tot wel zeshonderd procent aan omzetgroei te draaien. We zijn van één naar vijftig medewerkers gegroeid, volgend jaar verwachten we eveneens een sterke omzetgroei. FIRA heb ik met commercieel directeur Robert de Vries en operationeel directeur Jan Peter van de Brink opgezet. Zij participeren ook in het bedrijf.

Wat was jouw overweging om een belang te nemen in GOOISCH?

Sowieso is GOOISCH niet het laatste magazine dat ik ga overnemen. Ik zal altijd een voorliefde voor papier houden. De investering in GOOISCH is een strategische investering om bereik te vergroten, voor de adverteerders die ik heb. Bereik inkopen is lastig. GOOISCH betekent schappositie voor FIRA, die positioneer ik achter GOOISCH, met het magazine FIRA als cadeautje. We bundelen dat als het ware en kunnen doorpakken. We willen dat FIRA bij vrouwen (25-55 jaar, red.) aankomt, dat is onze doelgroep. Voor de nieuw aan te kopen bladen blijven we in het domein vrouw en blijven in ons doen en laten altijd een relatie met paarden houden.

Je staat te boek als een eigenzinnig ondernemer.

Ja, ik doe het altijd net even anders dan anderen. Daar ben ik ook trots op, want het heeft me gebracht waar ik nu sta. Iedereen moet lekker doen waar ze zin in hebben. Wij zullen excelleren in samenwerkingen en verder werken aan een netwerk waarin iedereen zich thuis voelt.

Wat zijn jouw ambities met FIRA?

We willen de bezoekers van ons platform alles leren over het domein Paard en jij. We willen de aankomende maanden de grootste worden. We zijn inmiddels met meer dan zeventig partners en bouwen dit elke dag verder uit. Passie, passie en nog eens passie!

www.fira.tv

Dit interview verscheen eerder in het DeMedia100 Magazine van DeMedia100 2020.

 

 

 

 

 

 

 

DeMedia100 en MediaBelofte worden gesponsord door

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie