[Interview] Josephine Kay over Cosmopolitans augmented reality-cover
12-06-2019 12:31:00 Door: Katja Brokke | Hits: 4341 | Tags:

Op de cover van het julinummer van Cosmopolitan (13 juni 2019 in de winkels) komt influencer Rianne Meijer tot leven door middel van augmented reality. Het is een primeur voor het magazine. Tevens is voor de eerste keer een adverteerder op de cover terug te vinden. We spreken met hoofdredacteur Josephine Kay over AR, luistermagazines, podcasts en de digitalisering van print.

Dag Josephine. Een augmented reality-covermodel! Wat zien we precies?

Het is een klassieke Cosmopolitancover met Rianne Meijer en ons logo erboven. Via een QR-code kunnen lezers een app downloaden en daarmee breng je Rianne tot leven. Ze loopt in 3D over de cover, maakt selfies en zet de O van het logo even recht, want die is een beetje naar beneden gezakt. Je kunt helemaal om haar heen kijken en bij wijze van spreken haar hoofd aanraken. We hebben hiervoor samengewerkt met AR Producties.

De cover is tot stand gekomen met Huawei. Hoe komen zij terug?

Rianne maakt een selfie met een Huawei-toestel en in de app staat de zin: Powered by Huawei. Ze zijn niet heel erg aanwezig, juist heel subtiel. Dat maakt het een heel natuurlijke samenwerking. Ik zag bij de Amerikaanse National Geographic een zwemmer op hun cover staan die via AR ook daadwerkelijk begon te zwemmen. Dat wilde ik ook! Het is alleen ontzettend duur, daarom is het zo fijn dat we dit samen met Huawei konden doen.

Is het de eerste keer dat er een adverteerder op de cover staat van Cosmopolitan?

Voor zover ik weet in Nederland in ieder geval wel.

De cover is het belangrijkste deel van je magazine. Hadden ze veel inspraak?

Nee, dat viel wel mee. De cover is een echte Cosmopolitancover gebleven, met minimale verwijzingen naar het merk.

Smaakt het naar meer?

Ik denk wel dat dit de toekomst is. Een begin om een printmagazine te digitaliseren. Ik heb ook het luistermagazine geïntroduceerd. In het julinummer staan drie artikelen die mensen kunnen luisteren als ze geen zin hebben om te lezen. De jonge generatie koopt minder tijdschriften, dus je moet dingen gaan verzinnen om ze toch aan je te binden.

Je bent sinds september 2018 hoofdredacteur van Cosmopolitan. Wat zijn je eerste wapenfeiten?

Er is een grote re-design geweest. We leken teveel op de Amerikaanse editie, nu produceren we veel meer eigen content en eigen covers en bespreken maatschappelijke thema's. Verder heb ik samen met onze onlinemanager Esther van Adrichem de podcastserie Weet ik veel opgezet waar we elke maand het centrale thema bespreken. Het maandelijkse thema van Cosmopolitan is leading en alle kanalen moeten daar iets mee doen. Ik heb net een nieuw thema geïntroduceerd: consciousness, over bewuster leven. En nu dus de eerste AR-cover van Cosmopolitan en het luistermagazine.

Nog wensen voor komende tijd?

Ik wil graag e-courses opzetten, via onlinevideo.

Wat is het laatste nieuws?

Het volgende thema is love is love. Op de cover staat een grote, internationale artieste die nog nooit op een Cosmopolitancover heeft gestaan. Ook niet internationaal. Ik vind het heel leuk dat wij de eerste zijn, want werken met dat soort mensen is eigenlijk altijd alleen weggelegd voor de Amerikaanse Cosmopolitan.

www.cosmopolitan.com/nl
www.hearst.nl

 

Lees ook: Cosmopolitan lanceert augmented reality-covermodel

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie