[Interview] Karin Swerink: Ik wil dat mensen de LINDA. zo bijzonder vinden dat ze hem willen bewaren
22-07-2019 10:33:00 Door: Katja Brokke | Hits: 8633 | Tags:

Een nieuwe hoofdredacteur voor LINDA.magazine. Karin Swerink nam in april na elf jaar het stokje over van Jildou van der Bijl en verliet hiervoor met toch een beetje pijn in het hart haar VOGUE. We spreken haar over nieuwe kansen en plannen voor LINDA.

Dag Karin. Allereerst gefeliciteerd! Wat of wie heeft je overgehaald om bij VOGUE te vertrekken en hoe?

Dank je. Dat was Jildou van der Bijl, de voormalig hoofdredacteur van LINDA.magazine. Ze belde me ineens. Ik had er helemaal niet op gerekend, maar natuurlijk was LINDA. een merk dat nog op mijn lijstje stond om ooit eens voor te werken. Ik was best een beetje overrompeld, ik was nog dolgelukkig bij VOGUE, maar tegelijkertijd deed het me wel echt wat. Met pijn in mijn hart heb ik VOGUE inmiddels verlaten, een periode die ik altijd zal blijven koesteren, maar LINDA. kwam nu op mijn pad en de kans om aan het roer te staan van dit magische merk kon ik niet laten lopen.

Je had vast al een idee bij LINDA. Hoe keek jij naar het magazine?

Ik heb LINDA. inhoudelijk altijd sterk en verrassend gevonden. Ze doet mee aan het maatschappelijk debat, schuwt geen taboe en is eerlijk. Ik heb het gezien als een groot succes, vond alles wat ze verzonnen goud. Een speciaal LINDA.-vliegtuig voor het 150e nummer dat met 150 lezeressen naar Milaan vloog. Of recent de Linda-pruik die iedereen opzette om het 15-jarig jubileum van LINDA. te vieren. Fantastisch knap.

Wat trof je aan en waar zie jij kansen liggen?

De eerste twee weken was ik vooral onder de indruk. Het is hier zo groot en stabiel. Het voelde in het begin onwennig, maar ook vertrouwd. Heel gek. Maar er werken allemaal goede en leuke mensen, ik voelde me heel welkom. Ik heb mezelf beloofd dat ik de eerste drie maanden alleen kijk en luister, dat ik me onderdompel in het merk en in de historie aan te gekke nummers. Ik vind het belangrijk om, samen met het team dat LINDA.magazine al vijftien jaar heel succesvol maakt, te kijken hoe het nóg beter en mooier kan. Ik krijg de kans om full-focus print-hoofdredacteur te zijn. Dat geeft mij de tijd en ruimte om op alle slakken zout te leggen. Om processen te bekijken, rubrieken te veranderen, het beeld – mijn grote liefde ­– eens goed onder de loep te nemen, daar liggen kansen.

Wat kan worden verbeterd?

Elk tijdschrift moet je elk moment, elke dag, elke maand, opnieuw bekijken of het nog urgent is. Dat kan ik nu doen. Ik wil de themanummers meer verdiepen waardoor deze nog unieker worden. Je wilt dat mensen over elke editie bij het koffieapparaat staan te kletsen, of dat ze een editie zo uniek en bijzonder is dat ze hem willen bewaren. Van coffee talk tot coffee table.

Wat worden je eerste wapenfeiten?

LINDA.LOVES, de nieuwe halfjaarlijkse special die vanaf 17 september in de winkel ligt. De plannen hiervoor lagen er grotendeels al. Maar ik heb dit met twee handen aangegrepen om er samen met hoofdredacteur Iebele van der Meulen een te gek lifestyle-magazine van te maken met daarin allemaal dingen waar we dol op zijn. LINDA.LOVES geeft overzicht, inspiratie, energie en tijd. Het aanbod van alles wat je elke dag in je leven wilt doen of moet hebben, is elk seizoen weer zo groot en veel dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Dus maken wij vast die voorselectie voor je op het gebied van mode, wonen, beauty en reizen. Wij denken dat het fijn is dat een merk dat je vertrouwt dit voor je doet. Wij maken dit magazine voor alle vrouwen – mannen mogen ook – ongeacht leeftijd, afkomst, dikte van de portemonnee of breedte van de heupen. Voor vrouwen die wel smaak hebben, maar geen geld, voor vrouwen die wel geld hebben, maar geen tijd, voor vrouwen die wel tijd hebben maar geen idee.

Wat zijn merken of bedrijven waar je graag mee zou willen samenwerken en hoe zou die samenwerking eruitzien?

Dat zijn eigenlijk alle merken en bedrijven. Zolang we samen met elkaar creatief kunnen zijn en het LINDA. kunnen maken. Ik geloof erg in vrijheid en creativiteit in een samenwerking. Het allerbelangrijkste is om je continu af te vragen of we iets kunnen maken waar de lezer blij van wordt. Alles wat we doen samen met een partner, of het nu een korting is, cadeautjes of content, daar moet de lezer blij van worden. Die staat in alles voorop. En we maken de dingen die we zelf graag willen zien, horen en weten. Want als het voor ons niet interessant is, waarom voor de lezer dan wel?

Wat is essentieel om LINDA. succesvol te houden?

De echtheid en nieuwsgierigheid van LINDA. moeten behouden blijven. We moeten creatief blijven, nieuwe dingen blijven proberen, fouten durven te maken en zonder ons daarvoor te schamen weer helemaal opnieuw beginnen als het niet uitpakt zoals gehoopt. Ik denk dat – als we met heel veel liefde en plezier LINDA. blijven maken, zoals dat nu al gebeurt – dit als het ware wordt meegeprint in het blad.

In welke mate heb jij te maken met Talpa Network?

LINDA. en Talpa horen vanaf nu bij elkaar, dat biedt veel mogelijkheden. Die samenwerking wordt alleen maar groter en intenser. Ik ben heel benieuwd welke kansen dit allemaal gaat geven voor het merk LINDA. en ik kijk uit naar de nieuwe dingen die we samen kunnen maken.

Wat is het laatste nieuws?

We zijn net vorige week gestart met onze eerste twee LINDA.-podcasts, daar zijn we enorm trots op. Toen de twee podcasts één dag online stonden waren ze, op alle kanalen samen, al door meer dan tweeduizend mensen beluisterd. En dan moet de campagne nog beginnen, te gek toch? Dat is zo leuk aan het merk LINDA., kijken wat we er allemaal nog aan toe kunnen voegen. Dat zijn nu podcasts maar wie weet in een later stadium ook LINDA.radio of iets heel anders. Als we er maar dat LINDA.-sausje over kunnen gieten en het eigen kunnen maken, dat is belangrijk.

[Foto: Marc de Groot]

www.linda.nl
www.talpanetwork.com

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie