[Interview] Karin Swerink: LINDA. maakt met hart & ziel en lef & liefde het beste voor de leukste vrouwen van Nederland
25-03-2021 10:47:25 Door: Saskia van Weert | Hits: 5323 | Tags:

In de aanloop van de bekendmaking van DeTijdschriften50 houden wij een serie interviews met magazine hoofdredacteuren. Vandaag spreken we met Karin Swerink hoofdredacteur van LINDA.

Dag Karin, kun jij LINDA. introduceren?

Zeker! LINDA. is het leukste én grootste vrouwenmaandblad van Nederland (verspreide oplage: 207.122, NOM). LINDA. groeide uit tot een mediamerk, met naast de maandelijkse themanummers, ons jongere zusje LINDA.meiden, en onze lifestyle gids LINDA.loves. Met LINDA.nl, het nieuwsplatform met een fijne mix van nieuws en lifestyle met een vrouwelijke invalshoek, onze social kanalen en de LINDA.foundation.

Een merk dat met hart & ziel en lef & liefde het beste maakt voor de leukste vrouwen van Nederland. Met lef kom je ver, zonder liefde kom je nergens. We zoeken naar daar waar het schuurt. We zijn een spiegel voor vrouwen, en durven te zeggen waar het op staat, we zijn je eerlijkste vriendin. We belichten thema’s van alle kanten, de positieve en optimistische kant, maar we lopen niet weg voor de vervelende nare en moeilijke kanten van het leven. LINDA. gaat het voeren van een discussie niet uit de weg, is taboedoorbrekend, en heeft een duidelijke beeldtaal: onverwacht, een beetje brutaal, met een goede dosis glamour en internationale allure.

Wie is de doelgroep?

De leukste vrouwen van Nederland.

Wat wil de lezer van LINDA.?

Dat wij de dingen bespreken waar zij zich op dit moment mee bezig houdt of net over nadenkt. Ze wil vermaakt, geïnformeerd en ontroerd worden. Content met impact die je raakt.

Wat heeft 2020 gedaan met het online en offline bereik?

Gezien de omstandigheden gaat dat eigenlijk hartstikke goed. We moesten ons natuurlijk ook aanpassen, zoals iedereen, maar we hebben een goed jaar gehad qua verkopen. Door corona moesten mensen meer thuisblijven en gingen ze meer lezen. We hadden heel goede zomer resultaten met LINDA.193 – het bikininummer – en het LINDA. is (niet) op Vakantieboek. Aan de andere kant zijn het laatste halfjaar wel 1800 van onze verkooppunten gesloten, maar dan nog blijven onze cijfers stabiel. We zien dat er nu meer online verkocht wordt via onze site en bol.com. En we hebben een gezonde verhouding losse verkoop/abonnees/leesportefeuille. LINDA.meiden stijgt zelfs in oplage. Daar zijn we natuurlijk ontzettend blij mee.

Verder stijgt online ons bereik ook nog steeds. LINDA.nl heeft 4,4 miljoen gebruikers per maand (web en app) en meer dan 21 miljoen pageviews per maand. Ook op social groeien we nog elk kwartaal en staan we in de top 5 van de populairste magazinemerken op social media (MMA social media monitor)

Heeft de coronacrisis digitalisering bij LINDA. versneld?

Intern zeker, maar er gaat niets boven het nummer aan de muur zien hangen en op de redactie alle cover opties printen en bespreken. Helaas moeten we het nu nog even via videocalls doen.

Onze edities konden al online besteld worden, wel zien we dat dit het afgelopen jaar een enorme vlucht heeft genomen.

Hoe zien jullie events er nu uit?

Die zijn er nu even niet, maar ik kijk uit naar ons LINDA. hotel, dat we zodra dit weer kan, gaan openen in Hotel de L’Europe. Dit was een winactie voor onze lezers bij LINDA.200, ons jubileumnummer.

Daarnaast maken we nieuwe plannen voor events, maar het is afwachten vanaf wanneer dit weer mogelijk is.

Wat maakt LINDA. aantrekkelijk voor adverteerders?

Kwaliteit en bereik, zeker met radio & tv dat we via Talpa Network kunnen aanbieden. Daarnaast is LINDA. een oer-Hollands product dat weet hoe ze haar doelgroep kan raken en bereiken.

Hoe kijken jullie naar het publiceren van branded content?

Positief, mits we de vrijheid krijgen van de adverteerder om de boodschap op een LINDA.-manier te vertellen. Een beetje schuren, humor en met lef & liefde. En we hebben als voorwaarde dat het nieuwe extra content is voor de consument, op een andere en eigen manier gebracht.

Wat is het laatste nieuws?

We gaan van LINDA.nl de grootste vrouwennieuwssite van Nederland maken. Mijn collega-hoofdredacteur van LINDA.nl, Irene de Bel, heeft het plan al klaarliggen, daar gaan we echt in investeren dit jaar.

Foto: Paul Bellaart

www.linda.nl
www.talpanetwork.com

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie