[Interview] Léon Bouwman: Special interest dicht ik een zonniger toekomst toe dan general interest
29-11-2019 13:32:00 Door: Katja Brokke | Hits: 1873 | Tags:

De Mercurs 2019 komen eraan. Nederlands MediaNetwerk maakt een serie interviews met uitgevers over de ontwikkeling van tijdschriften. We trappen af met Léon Bouwman, uitgever bij New Skool Media.

Dag Léon, hoe ziet het portfolio waarvoor jij verantwoordelijk bent eruit?

Delicious., Beleggers Belangen, Fiets, ProCycling, Moto73, Promotor, Classic & Retro Magazine, Knip Mode, Knippie en Truckstar.

Hoe zie jij de lezers- en advertentiemarkt voor tijdschriften in 2020 ontwikkelen?

De meeste van onze titels zijn echte community-titels. Met een stevige, loyale abonnee-base. Dat is het voordeel van special interest-uitgever zijn. Onze lezersmarkten zijn ook in 2020 behoorlijk stabiel. Groei halen we vooral uit partnerships met branche-organisaties, grote adverteerders en andere partijen. Losse verkoop ontwikkelt zich grilliger, daar zitten we – met zeer deskundige mensen – bovenop, om snel en scherp te kunnen bijsturen waar nodig. We analyseren covers, monitoren onze marketinginspanningen, et cetera. Losse verkoop staat weliswaar onder druk, maar onze indexen zijn vooralsnog beter dan de markt. De advertentiemarkt blijft ook in 2020 uitdagend. Alhoewel voor ons businessmodel beperkt in omvang, maken we daar flinke slagen, met een geheel nieuwe salesstrategie onder leiding van commercieel directeur Sam Bremer.

Wat heeft het mediumtype tijdschrift adverteerders te bieden?

Merken zoeken commitment van doelgroepen. Onze special interest-titels bieden dat commitment. Onze lezers léven onze merken. Of het nu beleggers zijn die blind varen op de portefeuille-adviezen van de redactie van Beleggers Belangen of truckchauffeurs die een weekend lang het jaarlijkse Truckstar Festival bezoeken: onze doelgroepen voelen zich meer dan verbonden met onze merken. Dat sluit naadloos aan bij de behoeften van adverteerders. Zij willen geen 1/1 advertentiepagina’s meer, maar partnerships in gezamenlijke concepten, om nog dichterbij de doelgroep te komen. Sales, marketing en redacties trekken vaak samen op om dat soort partnerships te ontwikkelen.

Tijdschriften zijn allang niet meer alleen van papier. Hoe belangrijk zijn digitalisering en events voor tijdschriften?

Digitalisering is key voor onze – van oorsprong – tijdschriftmerken. Op alle disciplines: redactie, marketing (abonneewerving), sales. We bouwen ‘straatjes’ om vanuit content abonnees te werven, we hebben voor EW en Beleggers Belangen met digital only-abonnementen inmiddels een zeer houdbaar en financieel succesvol verdienmodel opgebouwd, en we hebben onlangs een webshop overgenomen in het domein van zelfmaakmode (Knip Mode). Met events geld verdienen is niet makkelijk. Wij focussen op het uitbouwen van een beperkt aantal events, zoals het eerder genoemde Truckstar Festival, dat financieel zeer succes is en waar in een weekend 55.000 bezoekers op af komen. Als we echte kansen zien, zoals met het dit jaar gelanceerde Vogelfestival van Roots, laten we die natuurlijk niet liggen. 

Adverteerders zijn dol op relevante consumentendata. Wat kunnen tijdschriften hierin betekenen?

Adverteerders en onze merken zijn waardevol voor elkáár. Met slimme partnerships kun je de doelgroepkennis van beiden inzetten, zodat meer relevantie en overtuigingskracht ontstaat.

Gaat New Skool Media in 2020 nieuwe tijdschriften lanceren?

Nee. Nieuwe tijdschriftmerken lanceren in een volle markt is onbegonnen werk. Bestaande, sterke merken uitbouwen heeft veel meer kans van slagen. Zo’n titel als Knip Mode rollen wij, als licentie, nu uit in zo’n acht landen. En er gaan nog meer van onze titels volgen.

Hoe ziet de toekomst van tijdschriften eruit?

Special interest dicht ik een zonniger toekomst toe dan general interest. En echte, interactieve community-merken zullen succesvoller zijn dan eendimensionale tijdschriftmerken. Er werken hier bevlogen redacties, echte domeinspecialisten die precies weten waar de lezer behoefte aan heeft. Vanuit die community-kracht hebben veel van onze merken nog flink wat groeipotentie, maar dat gaat niet vanzelf.

De Mercurs worden op donderdag 12 december 2019 uitgereikt in het DeLaMar Theater in Amsterdam. Klik hier om jouw kaarten te bestellen.

www.mercurs.nl
www.newskoolmedia.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie