[Interview] Marscha Krouwel: HearstLab draagt bij aan een kleinere gender investment gap
24-09-2019 14:40:00 Door: Saskia van Weert | Hits: 4002 | Tags:

Marscha Krouwel is als Publishing Group Director Women Brands bij Hearst Magazines Netherlands verantwoordelijk voor magazine als Vogue, ELLE en Harper’s Bazaar. Daarnaast is ze sinds kort lead scout van HearstLab, het programma waarmee Hearst investeert in door vrouwen geleide startups. We spreken haar.

Kun jij HearstLab introduceren?

Hearstlab is een initiatief van Eve Burton, Senior Vice President and Chief Legal Officer van Hearst, dat in 2016 is gestart in de Verenigde Staten. Het is een programma waarmee Hearst investeert in door vrouwgeleide startups die innoveren op het gebied van media, data en technologie. Daarbij kijken we naar de mate waarin Hearst de startup kan laten groeien door raakvlakken met onze bestaande business.

De startups zijn gevestigd in Hearst Tower in New York City en sinds kort ook in de Amsterdamse Houthavens, het nieuwe kantoor van Hearst in Amsterdam. De startups krijgen een cash investment en gedurende een periode van negen maanden de kans te groeien met ondersteuning van Hearst. Ze mogen gebruik maken van het internationale netwerk van Hearst en het vaste HearstLab team voor dagelijkse ondersteuning.

Ze krijgen ook toegang tot de afdeling juridische zaken van Hearst International en last but not least tot de scouts en friends van HearstLab. HearstLab is geen accelerator maar biedt maatwerk naar gelang de behoefte van de betreffende startup. Het is eerder een incubator. Wij noemen het een greenhouse.

Wat was de noodzaak voor Hearst voor de introductie van HearstLab?

HearstLab is opgericht met als doel de gender investment gap  te dichten.  Uit onderzoek blijkt dat in de huidige investeringsmarkt in de Verenigde Staten slechts 2,2 procent van het totale investeringsgeld naar door vrouwen geleide startups gaat. In Nederland is het percentage nog lager: 1,6 procent. En 6,8 procent gaat naar gemixte teams.

Dat betekent dat meer dan 90 procent van al het investeringsgeld in Nederland naar door mannen geleide startups gaat. Dit terwijl uit diverse onderzoeken blijkt dat investeren in startups geleid door diverse teams goed is voor het rendement en resultaat van de business. We zien deze investeringskloof als een kans waarop op dit moment nog in onvoldoende mate door investeerders wordt ingespeeld. Behalve geld verdienen door middel van investeringen en het ondersteunen van door vrouwen geleide startups, is innovatie van de bestaande business een belangrijke doelstelling. 

Hoe groot is HearstLab in de Verenigde Staten en wat zijn de resultaten van HearstLab?

Sinds de start van HearstLab hebben we meer dan 2100 startups geëvalueerd waarvan ruim 60 in Nederland. We hebben geïnvesteerd in 23 bedrijven, waarvan er 21 zijn gevestigd in New York en twee in Amsterdam met een collectieve waarde van ruim 400 miljoen dollar.

En toen werd jij gebeld met de vraag of jij als lead scout HearstLab wilde gaan opzetten in Nederland. Hoe leuk was dat?

Ik ben er heel trots op dat HearstLab nu ook in Nederland is gestart en Hearst Nederland een bijdrage kan leveren aan aan het dichten van de investeringskloof tussen mannen en vrouwen. Ik heb het gevoel dat we een belangrijk probleem aanpakken en we als Hearst awareness kunnen creëren voor de situatie. Daarnaast kan Hearst Nederland zichtbaarheid geven en een podium bieden aan de vrouwen die ondernemen en in leidinggevende posities werken. Tenslotte is het investeringsklimaat voor startups in Nederland in het algemeen en Amsterdam in het bijzonder ideaal. Het is daarom een logische stap voor HearstLab om Nederland te kiezen als eerste land voor expansie.

De eerste twee investeringen zijn inmiddels bekend. Om welke bedrijven gaat dat en wat gaan jullie met deze bedrijven doen?

We Are Eves en HelloMaaS zijn de eerste twee startups die vanaf 1 september bij ons aan aan de Moermanskade in Amsterdam zijn ingetrokken. We Are Eves is een sociaal netwerk op het gebied van beauty waar vrouwen hun favoriete producten delen en ervaringen en tips en tricks uitwisselen. HelloMaaS is een Saas platform waar bedrijven en freelance marketeers worden verbonden. Nu de startups zich in onze kantoren zijn gevestigd, is de belangrijkste focus hen te helpen groeien en hun bedrijf verder te ontwikkelen met de steun van Hearst en het HearstLab team.

Jullie hebben een mooi team van scouts samengesteld, die gaan de markt in. Wat zijn de ambities met HearstLab in Nederland?

Het team van HearstLab scouts bestaat uit tien vrouwen in leidinggevende posities met verschillende vaardigheden die op verschillende afdelingen binnen Hearst Nederland werken. Al deze vrouwen brengen een zeer specifiek pakket aan kennis mee om nieuwe startups te helpen evalueren en te ondersteunen. We zullen samen op zoek gaan naar meer geschikte startups en meer aandacht vestigen en een bijdrage leveren aan de gender investment gap.

Wat is het laatste nieuws?

Op het moment werken we aan verschillende samenwerkingen rond de thema’s empowerment van vrouwen en gender investment gap. We willen discussie starten over de missie en visie van HearstLab en samenwerken met andere organisaties die dezelfde waarden hanteren.

www.hearst.com
www.hearst.nl

 

Lees ook:
[Nederlands MediaNetwerk TV] Louise Doorn over HelloMaas

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie