[Interview] Rob Kolkman over Sanoma: De groei komt weer terug
05-07-2019 10:30:00 Door: Katja Brokke | Hits: 2414 | Tags:

Rob Kolkman heeft een indrukwekkende carrière opgebouwd in Nederland en daarbuiten. Aan hem nu de taak om als CEO leiding te geven aan Sanoma Media Netherlands. Chris Helt, reporter bij NU.nl, vraagt naar zijn plannen, The Wizzard of Oz en op je bek gaan.

[Credits] Tekst: Chris Helt en Jeannette Verleg Foto: Gerard Wessel

Je bent na een verblijf in Groot-Brittannië weer terug in Nederland. Had je aanpassingsproblemen?

Ik heb daarvoor jarenlang in Australië gewoond. De terugkeer naar Nederland was toen veel moeilijker. Qua levensstijl blijf ik Australië prevaleren boven Nederland of Engeland, maar we wonen in het centrum van Amsterdam en dat is heel prettig. Het uitgaansaanbod, de musea en restaurants zijn geweldig en als ik door de stad loop, vind ik het heerlijk om in de massa op te gaan. We hebben ook een huisje aan de Engelse kust, daar verblijven we graag in het weekend, als de agenda het toelaat.

Kun je je hoofd tijdens zo’n weekend snel leegmaken?

Nee, ik blijf graag nadenken. Dat vind ik helemaal niet erg. Ik zie gewoon constant dingen die iets te maken hebben met wat we met Sanoma aan het doen zijn. Onlinekansspelen bijvoorbeeld, dat doen ze in Engeland al jaren.

En wat denk je als je langs zo’n verloederd, oud Engels wedkantoor wandelt waar mensen hun leed wegdrinken?

Dat er dus grenzen zijn aan wat je als bedrijf wel of niet wilt. Het is een enorme kans en er zijn veel verdienmodellen mogelijk, maar die passen lang niet allemaal bij ons.

Om te slagen bij Sanoma heb je mensen nodig die direct de taken uitvoeren die jij ze geeft, maar je hebt ook behoefte aan onervaren krachten die je kunt opleiden. Hoe zorg je voor een goede balans?

Dat is een van mijn belangrijkste taken. Wat doe je met iemand die een paar stappen omhoog kan en wil? Tegelijkertijd heb je met experts te maken die niet per se een managementfunctie ambiëren. Wat kun je hun bieden, zodat het uitdagend blijft?

Als buurman van Gordon zag jij laatst hoe hij verkleed als Dorothy uit The Wizzard of Oz zijn nieuwe horecazaak opende. Wat kan een CEO daarvan leren?

Dat past bij zijn persoonlijkheid. Het komt natuurlijk over, daardoor is het succesvol. Ik complimenteerde hem met het feit dat hij voor zoveel publiciteit had gezorgd, waarop hij zei: "Laat dat maar aan mij over." Dat kun je vertalen naar een organisatie als Sanoma. Ik was bij het Libelle Nieuwscafé, fantastisch hoe dat is neergezet. Dat lukt alleen omdat het zo dicht bij hun kerntaak staat.

Je hebt meerdere langetermijndoelen vastgesteld, waaronder print op peil houden. Betekent dat ook acquisities?

Acquisities zijn geen doel op zich. In het vrouwensegment zijn we de grootste, maar als je daar een bepaalde titel aan toevoegt trek je het aantal abonnees wel omhoog. We kijken ook naar mogelijkheden om nieuwe, eigen titels toe te voegen. Daar moet logischerwijs een goede businesscase aan voorafgaan.

Sanoma is beursgenoteerd, daardoor heb je altijd een akkoord van de aandeelhouders nodig. Baal je van die traagheid?

Die traagheid valt heel erg mee. Ik stuur een mail naar Susan Duinhoven (CEO Sanoma Group), daarna gaat het naar de board en kan erover besloten worden. Kijk naar de recente overnames van Panel Inzicht en Pro Shots. Daar hebben we geen maanden over gedaan.

Kun je uitspreken dat NU.nl niet te koop is?

NU.nl staat als apart onderdeel niet te koop. Daarvoor is het een te belangrijk onderdeel in onze groeistrategie. Tijdens introductiegesprekken is mij vaak gevraagd of NU.nl of Veronica te koop zijn en wat nou onze strategie is. Dat gaf me te kennen dat Sanoma meer profiel nodig heeft. We moeten de weg naar groei terug zien te vinden, maar we zijn op dit moment evengoed al hartstikke groot en succesvol. Dat moeten we vaker uitdragen. We zijn geen grijze muis die in een hoekje zit.

Ik werp een prognose op: in 2030 zit NU.nl achter een paywall.

Zoals ik er nu tegenaan kijk niet. We willen het gratis houden, dat is de basis. Maar misschien moeten gebruikers wel gaan inloggen. 50.000 mensen waren bereid dat te doen, zodat ze deel konden nemen aan ons Grand Prix-spel. Maar je ziet ook dat bezoekers openstaan om voor specifieke, kwalitatief hoogwaardige content te betalen. Op tijdschrift.nl hebben we nu 25.000 abonnees en dat aantal groeit snel. Daar zie je ook de bereidheid om voor tijdschriftcontent artikelsgewijs te betalen.

Het Blendle-model?

Tijdschrift.nl zal zich in die richting gaan door ontwikkelen. Wij beschikken over goede content waarmee we op de Nederlandse markt het verschil kunnen maken. Daarom zijn we ook blij met de samenwerking met uitgever Hearst binnen tijdschrift.nl. Daarmee heb je de Nederlandse magazinecontent in belangrijke mate gedekt.

Als een team meer mensen nodig heeft, zeg jij dan: Kijk vooral naar wat je wel kunt doen, of geef je blind gehoor aan zo’n verzoek?

Blind nooit. Het Innovate & Create-team is een mooi voorbeeld. Binnen Sanoma is er een ongekende rijkdom aan ideeën. Dit team moet al deze ideeën inventariseren, maar gaf vrij snel aan dat het ze met de bestaande bezetting niet ging lukken. In zo’n geval vind ik dat je geld moet vrijmaken, maar daar hoort een grote verantwoordelijkheid bij. We gaan dan scherp in de gaten houden of zo’n investering terugverdiend wordt. Met de ideeën die er liggen heb ik daar alle vertrouwen in.

Ben je weleens verrast door het succes van een plan waar jij aanvankelijk geen brood in zag?

Ik heb wel vaak gedacht: Go for it, maar ik ben heel benieuwd. Als ik ergens aan twijfel, maar het wordt toch een succes, dan ben ik de eerste die het team feliciteert, maar je kunt niet zomaar een voorstel doen zonder gedegen onderbouwing. Dat heeft geen enkele zin.

Ook niet als iemand echt een dringend beroep op je vertrouwen doet?

Als ik alleen zijn of haar blauwe ogen heb, dan is dat niet genoeg. Dat ik niet precies weet hoe het verdienmodel eruit gaat zien of hoe snel we de investering terugverdienen, daarover kunnen we discussiëren. Daarin vertrouw ik op het vakmanschap en de professionaliteit van die persoon.

Ben je zelf weleens op je bek gegaan op zakelijk niveau?

Meerdere keren. Hard? Zeker wel. Soms geloof je ergens volledig in en blijkt het niet te werken.

Hoelang duurt het in dat geval voordat het vertrouwen in jezelf hersteld is?

Niet zo heel lang. Ik stel mezelf dan de vraag: wat kan ik er nú nog aan doen? Kan ik het nog  veranderen? Daardoor blijf je niet te lang in geschiedenislessen hangen. Dat is wel een persoonlijke eigenschap. Je mag best een tijdje van iets balen, maar op een gegeven moment moet je beseffen dat het is wat het is.

Wat zijn de grootste uitdagingen voor Sanoma op dit moment?

Het laten groeien van de bestaande business, ook in tijden waarin het economisch minder goed gaat, blijft een grote uitdaging. Daarnaast moeten we ervoor zorgen dat het vinden van nieuwe verdienmodellen door de hele organisatie wordt gedragen en dat we het momentum dat nu ontstaat echt als vliegwiel voor nieuwe plannen gaan gebruiken.

Dit interview is afkomstig uit het Sanoma B2B-magazine, dat in juni 2019 verscheen. Wil je het magazine ontvangen? Neem dan contact op met de B2B-marketingafdeling van Sanoma: B2Bmarketing.nl@sanoma.com.

www.sanoma.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie