[Interview] Sanne Groot Koerkamp: Dylan Haegens veroorzaakt gekte, net Michael Jackson
11-12-2018 10:08:00 Door: Katja Brokke | Hits: 5125 | Tags:

Dylan is de meest recente aanwinst van Hearst. Het nieuwe magazine is vernoemd naar - en gaat over - de populaire YouTube'er Dylan Haegens. Aan Quest-hoofdredacteur Sanne Groot Koerkamp om alles in goede banen te leiden en van Dylan een succes te maken.

[Fotocredits] RvdA

Hallo Sanne. Wie is de doelgroep van Dylan?

De doelgroep zijn jongens en meisjes uit groep 6, 7 en 8 en de eerste en tweede klas van de middelbare school.

Hoe combineer je je werk voor Quest en Dylan?

Dat doe ik nu een paar maanden en het gaat prima. Dat komt doordat Dylan door hetzelfde team wordt gemaakt als Quest en Quest Junior. Daarbij zijn we bij Quest gewend om allerlei verschillende edities tegelijk te maken. Dit jaar hebben we 12 keer Quest, 12 keer Quest Junior, 2 scheurkalenders, 3 vakantieboeken, 2 puzzelmixen, 4 keer Quest Historie, 4 keer Quest Psychologie, 1 familiespecial, 1 beeldspecial, 1 keer 101 Vragen, 1 keer 15 jaar Best of Quest-boek en 2 specials voor Shell en Rijksmuseum. En de eerste editie van Dylan dus. Dat zijn 46 uitgaven! Dus we zijn wel wat gewend, haha.

Is Dylan een commercieel initiatief vanuit het merk Dylan Haegens of redactioneel?

Onze voorgaande brandmanager Ilka Schreurs kwam met het idee. Zij had Dylan ingehuurd bij de lancering van Quest Junior en had met eigen ogen gezien hoeveel gekte hij veroorzaakt bij kinderen. Alsof Michael Jackson binnenkomt. Ik was net begonnen als hoofdredacteur toen ze  opperde om een magazine rondom Dylan te beginnen. Het leek me meteen een goed idee en we zijn met hem gaan praten. Dylan was enthousiast. Daarop volgde een lange onderhandelingsperiode. Daar zijn we goed uitgekomen en toen konden we van start. Met veel plezier hebben we het eerste nummer gemaakt, dat sinds 29 november 2018 in de winkel ligt. Het tweede nummer is voor de kerst af en ligt vanaf 29 januari 2019 in de winkel.

Hangt er een crossmediale strategie aan de titel?

Dylan is de creatieve geest. Hij kent zijn doelgroep door en door en we vertrouwen hem dan ook volledig in zijn benadering van de doelgroep. Hij komt zelf met ideeën om het magazine onder de aandacht te brengen. Zo is Dylan een guerrilla-actie gaan doen op scholen. Hij verraste op 3 verschillende scholen de groepen 6, 7 en 8 allemaal met een gratis magazine. Daarvan maakt hij dan een video voor zijn YouTube-kanaal. Onze marketingafdeling coördineerde de guerrilla-actie. Dylan's team filmt en edit de video. In het blad komt een terugblik.

De doelgroep is generatie Z, ook wel digital natives. Waarom is ervoor gekozen om Dylan in print aan te bieden en niet als online magazine?

Omdat kinderen - net als wij - het heerlijk vinden even een offline moment te hebben. En ouders vinden het prettig als kinderen lekker lezen, en zij moeten toch het tijdschrift kopen. Daarbij houd ik van de kunst van het bladenmaken en gun ik het generatie Z ook om van dat speciale gevoel dat een tijdschrift je geeft, te genieten.

Print heeft het zwaar. Is het inzetten van een bekende YouTuber de manier om print te laten (her)leven?

Dit is een manier, ja. Het bereik is daarmee geen probleem meer. Maar het is  geen garantie voor succes. Hoogstens voor de eerste uitgave. Om ook die volgende uitgaven te verkopen, moet je blad origineel, goed, verrassend en duidelijk zijn. Je kunt immers net zo lang blazen op een slecht product als je wilt - als mensen er niets aan vinden, gaan ze het niet kopen.  

Op wat voor manier verschilt Dylan met de content die Dylan Haegens maakt op YouTube en andere social media?

In het blad zoeken we de verdieping. Natuurlijk is er een overlap met de content die hij ook voor zijn kanaal maakt - het hoofdverhaal van het magazine is telkens een top 10, bijvoorbeeld. Maar daarnaast maken we ruimte voor de thema's die aan bod komen via zijn stichting Durf te Vragen. De stichting is in het leven geroepen om moeilijke onderwerpen bespreekbaar te maken voor kinderen, zoals psychische stoornissen, angsten en verslavingen. Dylan's vriendin en manager Marit heeft zelf een eetstoornis gehad. En Dylan kampte met angsten. Ik vind het mooi en belangrijk dat we zulke volwassen thema's bij kinderen onder de aandacht brengen.  

Waarom Dylan Haegens?

We kenden Dylan al. We wisten dat hij en zijn vriendin Marit hun YouTube-kanaal niet als een hobbyproject zagen, maar als een serieuze business. Een blad maken vergt een grote investering, in tijd en geld. Dat wil je alleen maar met iemand samen doen die er net zo serieus instaat als jij. En dat is met Dylan en Marit het geval. Dat is heerlijk werken, kan ik je vertellen!

Welke influencer is de volgende met een eigen magazine?

Ik kan me voorstellen dat Nikkie Tutorials een eigen magazine zou kunnen starten.

www.hearst.nl

 

Lees ook: Hearst presenteert Dylan Magazine

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie