[Interview] Tjangja Galdeij: Het geprinte tijdschrift blijft interessant voor adverteerders.
03-12-2019 11:59:00 Door: Saskia van Weert | Hits: 928 | Tags:

De Mercurs 2019 komen eraan. Nederlands MediaNetwerk doet een serie interviews met uitgevers over de ontwikkeling van tijdschriften. Vandaag spreken wij Tjangja Galdeij, adjunct-directeur en uitgever bij Senior Publications Nederland.

Dag Tjangja, hoe ziet de portfolio van Senior Publications Nederland eruit?

Senior Publications Nederland – SPN – heeft een zeer breed portfolio aan producten. Het wordt te veel om die allemaal te benoemen. De producten die we ontwikkelen, hebben allemaal op een of andere manier een relatie met Plus Magazine en haar doelgroep. Dit is de senior en diens belangrijkste interessegebieden: gezondheid, financiën en mens & maatschappij. Hieromheen is onze portfolio, zowel offline als online opgebouwd.

Een voorbeeld is bijvoorbeeld ons platform rondom gezondheid. Gezondheid vormt een van de belangrijkste pijlers in Plus Magazine – betaalde oplage 231.500 exemplaren. Via onze website Plus Online met 1,1 miljoen unieke bezoekers per maand wordt deze pijler verder uitgebouwd. Daarnaast kent het portfolio: +gezond magazine – betaalde oplage 108.000 exemplaren, de Plus Online gezondheidsnieuwsbrieven, oplage 370.000 abonnees, Gezondheidsnet.nl met 2,2 miljoen unieke bezoekers per maand, de Plus Gezond-zorgverzekering, een aantal praktische gidsen zoals de Mantelzorggids of de Geheugengids, de Nationale Gezondheidsbeurs – 40.000 bezoekers – Gezond Gesprek, een reeks gezondheidspodcasts, de video’s en de digikits.

Soortgelijke platforms met een portfolio aan producten hebben we ook ontwikkeld rondom financiën en vrijetijd, met een fietsplatform. Daarnaast zijn er de 50+Beurs – 100.000 bezoekers – en de Plus Cruises.

Hoe zie jij de lezers- en advertentiemarkt voor tijdschriften zich in 2020 ontwikkelen?

Wij denken dat het zwaarste weer is geweest en hebben ons gelukkig goed staande kunnen houden. Zowel op de lezers- als advertentiemarkt voorzien we stabilisatie en wellicht ook een kleine groei, en dat met name op vlak van digitale omzet.

Wat heeft het mediumtype tijdschrift adverteerders te bieden?

Het geprinte tijdschrift blijft interessant voor adverteerders. Zeker voor onze doelgroep. De senioren hebben de tijd en zijn nog een generatie van lezen. Ook blijken senioren vaker  meer relevante en praktische, diepgaande informatie te willen lezen. Een tijdschrift kan hierin een perfect umfeld voor de adverteerder bieden.  

Tijdschriften zijn allang niet meer alleen van papier. Hoe belangrijk zijn digitalisering en events voor tijdschriften?

De belangrijkheid danwel urgentie van de digitalisering hangt voor een tijdschrift mede af van de doelgroep, het type tijdschrift, genre en content. Hoewel wij geloven dat het papier zeker voor ons nooit zal verdwijnen, is digitalisering ook voor ons belangrijk. Ons doelpubliek staat open voor digitale ontwikkelingen en wij spelen daar op in met een paar succesvolle nieuwe producten, zoals het digitale fietsroute-abonnement.

Adverteerders zijn dol op relevante consumentendata. Wat kunnen tijdschriften hierin betekenen?

Plus beschikt over een uitgebreid lezerspanel, dat regelmatig wordt geconsulteerd door onze redacties en commerciële afdelingen, maar dat ook ter beschikking staat van onze adverteerders. Op deze wijze worden wij constant voorzien van relevante consumentendata. Verder zijn onze lezers erg respons-minded ingesteld, en maken zij graag gebruik van antwoordcoupons en/of vragenlijsten.

Gaat Senior Publications in 2020 nieuwe tijdschriften lanceren?

Wij zijn steeds bezig met het ontwikkelen van nieuwe producten, maar of het een nieuw tijdschrift zal zijn... wie weet.

Hoe ziet de toekomst van tijdschriften eruit?

Dat is moeilijk te zeggen voor tijdschriften in het algemeen. Zoals gezegd, hangt dit sterk af van type en genre tijdschrift. Wel zal papier blijven bestaan, om het simpele feit dat het moment van rust, ontspanning en beleving op de bank groter is met een tijdschrift dan met bijvoorbeeld de iPad.

Wat is het laatste nieuws?

Dat wij, na dertig jaar, zijn genomineerd voor de Mercur Tijdschriftmerk van het Jaar.

De Mercurs worden op donderdag 12 december 2019 uitgereikt in het DeLaMar Theater in Amsterdam. Klik hier om jouw kaarten te bestellen.

www.mercurs.nl
www.spn.nl

  

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie