[Interview] Tom Kellerhuis over HP/De Tijd in 2020
27-10-2020 21:59:00 Door: Bas Vlugt | Hits: 1837 | Tags:

Tom Kellerhuis is hoofdredacteur van HP/De Tijd. Wij spreken hem over de dynamiek van zijn mediamerk in het buitengewone jaar 2020.

Dag Tom, kun jij HP/De Tijd introduceren?

Het iconische merk HP/De Tijd is in september 1990 ontstaan uit het samengaan van opinieweekblad Haagse Post (1914) en het weekblad De Tijd (1845). In 2003 baarde HP/De Tijd opzien door het publiceren van een vierdelige reeks interviews met prinses Margarita en haar toenmalige echtgenoot Edwin de Roy van Zuydewijn. In 2006 publiceerde HP/De Tijd tevens het eerste interview met Alicia de Bielefeld, de oudste van de twee buitenechtelijke dochters van prins Bernhard.

In 2012 is HP/De Tijd een maandblad geworden. Vanaf februari 2014 staat HP/De Tijd onder mijn redactionele leiderschap. Ik werd in 2017 genomineerd als Hoofdredacteur van het Jaar tijdens de Mercurs. Opiniemaandblad HP/De Tijd is nog één van de vier overgebleven  traditionele landelijke opinieweek- en maandbladen naast Vrij Nederland, De Groene Amsterdammer en Elsevier. HP/De Tijd bestond tot 2012 als zelfstandig weekblad, daarna als zelfstandig maandblad. HP/De Tijd verschijnt tien keer per jaar, in acht reguliere edities en twee dubbeldikke: het winternummer en het zomernummer. Sinds 2014 heeft het magazine een zelfstandige website, hpdetijd.nl, die het afgelopen jaar is vernieuwd, verder is geprofessionaliseerd en sinds juni 2020 achter een paywall zit.

Wie is de doelgroep?

Zowel mannen - 60 procent -  als vrouwen - 40 procent - lezen HP/De Tijd. Zij zijn 35 jaar of ouder en hoog welstandig. Kritische verdiepingszoekers  - they don’t take it for granted - met een eigentijdse instelling en een enorme informatiebehoefte. Er is een sterke affiniteit met nieuwe - maatschappelijke - ontwikkelingen, reizen, kunst & cultuur, literatuur, mode en woon- en interieurtrends en gezondheid. Behalve cultuurliefhebbers en kritische wereldburgers zijn HP/De Tijd– lezers levensgenieters met een bovengemiddeld bestedingspatroon. Waarden als zelfontplooiing en beleving staan hierbij op de voorgrond. De lezers van HP/De Tijd maken intensief gebruik van zowel nieuwe als oude media.

De lezer van HP/De Tijd en hpdetijd.nl is kortom een hoogopgeleide en mondaine bon vivant van 35 jaar of ouder met een brede maatschappelijke interesse en een grote culturele belangstelling. Hij/zij woont vaak in grootstedelijk gebied, is hoogopgeleid, heeft een bovengemiddeld inkomen en werkt meestal in een leidende posities. Hij/zij houdt ervan zijn of haar mening te scherpen en doet mee aan het maatschappelijk, wetenschappelijk, cultureel en politiek debat. Hij/zij wil up-to-date geïnformeerd worden over actuele en brede maatschappelijke kwesties over duurzaamheid en klimaat, binnen- en buitenlandse politiek, die het nieuws en de waan van de dag overstijgen. Hij/zij is een opinieleider, is daarnaast maatschappelijk betrokken, en volgt ontwikkelingen en trends op alle gebieden op de voet. Hij/zij wil weten welke boeken, films, voorstellingen en muziek hij of zij moet lezen, zien of luisteren. Hij/zij reist veel, dat zijn ook de momenten dat HP/De Tijd mee gaat.

We zagen het aanvankelijk somber in, maar met het dubbeldikke zomernummer hebben we het hele jaar goedgemaakt


Wat wil de lezer van HP/De Tijd?

HP/De Tijd volgt de actuele ontwikkelingen in de politiek, economie, cultuur, wetenschap, technologie, sport en media, en houdt een vinger aan de pols van de samenleving. Het merk verbindt zich niet aan welke politieke of maatschappelijke beweging dan ook, maar bericht altijd onafhankelijk, scherpzinnig en waar kan met een vleugje ironie. Dat is ook wat onze lezers dus waarderen. HP/De Tijd is hét opinieblad voor de hoogopgeleide, vrijdenkende Nederlander met smaak en gevoel voor humor. HP/De Tijd is immer in beweging: al dertig jaar opinie die je pakt. 

Wat heeft 2020 gedaan met het bereik? (zowel print als online)

Door de coronacrisis heeft onze printoplage, en dan met name de losse verkoop, in de eerste drie maanden van dit jaar een forse knauw gekregen. Belangrijke verkooppunten op Schiphol en de NS-stations sloten hun deuren of hadden nauwelijks klandizie. We zagen het aanvankelijk somber in, maar met het dubbeldikke zomernummer hebben we het hele jaar goedgemaakt. Die verkoop was weliswaar iets minder dan het jaar ervoor, maar toch hebben we er meer omzet op gedraaid. Ik verwacht voor heel 2020 wel een lichte daling van de printoplage. Daar staat tegenover dat we het online uitstekend doen. Het aantal unieke pageviews is in 2020 verder toegenomen met zo’n 20 procent naar zo’n 720.000 pageviews per maand. Ook de aanwas van digitale abonnees begint sinds juni, toen we de site bijna geheel achter een paywall hebben gegooid, goed te lopen.

Heeft de coronacrisis digitalisering bij HP/De Tijd versneld?

Nee, we waren namelijk al net goed digitaal op weg, voordat de crisis uitbrak. Maar de toename is door de crisis wellicht wel hoger uitgevallen, omdat mensen meer thuis zitten achter hun laptop of smartphone.

Wat maakt HP/De Tijd aantrekkelijk voor adverteerders?

HP/De Tijd heeft nog steeds een high-end lezerspubliek, waarop doelgericht kan worden geacquireerd. Met name interessant voor luxe-artikelen als (dure) auto’s, (exclusieve) huizen, smaakvolle meubelinrichting of exotische reizen, hoewel die laatstgenoemde branche het nu bijzonder moeilijk heeft. En niet te vergeten de banken.


HP/De Tijd is hét opinieblad voor de hoogopgeleide, vrijdenkende Nederlander met smaak en gevoel voor humor


Hoe kijken jullie naar het publiceren van branded content?

Journalistiek gezien opereren wij onafhankelijk, maar branded content in het magazine en op de site is geen enkel probleem, als het er maar duidelijk boven staat.

Wat is het laatste nieuws?

Het laatste goede nieuws is dat we net onze eerste podcast hebben geproduceerd: Bob Soeverijn Zonder Filter: dagboek van een oude witte man. De enige echte Bob-cast dus. De eerste aflevering is sinds kort te beluisteren via Spotify, iTunes en Soundcloud. Hier alvast voor bezoekers van Nederlands MediaNetwerk gratis te beluisteren.

www.hpdetijd.nl

Foto Tom KellerhuisFrank Ruiter

HP/De Tijd maakt onderdeel uit van het portfolio van Value Zipper. Met meer dan 50 titels in het portfolio is Value Zipper de grootste onafhankelijke aanbieder van mediaruimte. Eén loket met print, digitale en social media, buitenreclame en zelfs bioscoopfilms. Crossmediale maatwerkoplossingen voor adverteerders en mediabureaus.

www.valuezipper.nl

Lees ook:

[Interview] Anke Braam over Denksport
[Interview] Alida Dijk over Zin en digitalisering door de coronacrisis


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie