[Nederlands MediaNetwerk TV] Mark Miedema over de events van Sanoma
04-03-2019 12:53:00 Door: Bas Vlugt | Hits: 4721 | Tags:

Mark Miedema is sinds 3,5 jaar Director Events bij Sanoma. Hij zorgt er samen met zijn team voor dat lezers en lezeressen op optimale wijze in contact komen met mediamerk, redactie en adverteerders.

Sanoma Events organiseert activiteiten voor zes merken: De Libelle Zomerweek, Margriet Winterfair, Viva 400, vt wonen&design beurs, Tina Festival en het nieuwe In de wolken Festival samen met het merk Ouders van Nu. De redactie is daarbij in nauw contact met Mark Miedema’s afdeling om alles uit zo’n event te halen. Het event is een verdienmodel op zichzelf, Sanoma organiseert winstgevende events, maar heeft ook een positieve impact op veel andere onderdelen van de business.

Mark Miedema: “Op een merk als Libelle vertegenwoordigt de Zomerweek een interessant deel van de omzet, maar zeker niet het grootste deel, dat is nog steeds de abonnementenomzet. Het mooie van een event echter is dat het ook zoveel impact heeft op andere vlakken. Het is een onderdeel van je merk waar je live in contact komt met je doelgroep. Op dat moment moet het gebeuren, het moet wel goed zijn. In positieve zin is het confronterend door de live-gesprekken met de doelgroep. We organiseren de events in nauw contact met de redactie, die collega’s lopen daar de hele week rond. Er wordt veel content gecreëerd, niet alleen op het event zelf, maar ook in de aanloop en na afloop van het event. Het is daardoor ook een belangrijk deel van de contentstrategie.”

Mark Miedema noemt in het interview meteen het thema voor de Libelle Zomerweek van dit jaar: Tropical Party. “We werken elk jaar met een thema, zodat onze bezoekers in een hele aantrekkelijke omgeving kunnen genieten van al het moois wat het evenement te bieden heeft en sponsoren en exposanten kunnen nadenken hoe ze erop kunnen aanhaken. Het thema kan bijvoorbeeld een aanleiding zijn voor merken die al tropische producten verkopen om voor de eerste keer deel te nemen. Maar het is vooral voor onszelf een haakje om het evenement in gang te zetten.”

Van evenementen wordt ook een hoop geleerd. “Een mooi voorbeeld van learnings is het Tina Festival. Je ziet de opkomst van vloggers en YouTubers van de laatste jaren. Wij hebben die heel nadrukkelijk onderdeel gemaakt van het evenement. Sindsdien zijn de bezoekersaantallen serieus gestegen. We zijn van rond de 24.000 gestegen naar boven de 30.000. Door goed te kijken naar de doelgroep ben je in staat snel een beweging de goede kant op te krijgen.”

Kijk dit video-interview hier:

 
www.sanoma.nl

Bekijk nog veel meer interviews op Nederlands MediaNetwerk TV

www.nederlandsmedianetwerk.tv

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie