New Skool Media haalt hoger bedrijfsresultaat bij dalende omzet
01-06-2021 16:34:00 | Door: David de Jong | hits: 318 | Tags:

New Skool Media heeft in 2020 met 43 miljoen euro een omzetdaling van 12 procent gerealiseerd met een bedrijfsresultaat van 1,2 miljoen euro. Dat is een stijging van 15 procent. De genormiseerde ebitda-winst kwam uit op 5 miljoen euro, een stijging van 4 procent.

De omzetdaling werd volgens de uitgever vooral veroorzaakt door het wegvallen van grootschalige events zoals het Truckstar Festival, een lagere losse verkoop vanwege de lockdown en druk op de advertentiemarkten. New Skool Media stelt dat het opvallend is dat het een stijging van bedrijfsresultaat laat zien, aangezien andere magazine-uitgevers juist onlangs herstructureringen en het staken van titels moesten aankondigen wegens aanhoudend slechte resultaten. New Skool Media telt 19 consumentenmerken, 300.000 abonnees en 167 werknemers. Merken als EW, delicious., KIJK, Seasons en Knip Mode maken deel uit van New Skool Media.

Erwin van Luit, CEO van New Skool Media: “De basis van alles is dat wij sterk zijn in het bouwen van community’s rond special interest-merken. Juist in deze tijd is daar een enorme behoefte aan. New Skool Media bewijst dat het exploiteren van magazine-merken wel degelijk zeer succesvol, rendabel en leuk kan zijn. Als je maar een heldere strategie hebt, tijdig duidelijke portfoliokeuzes maakt, altijd kostenbewust opereert, slim investeert, maar bovenal de loyale abonnee centraal stelt in je bedrijfsmodel. In de pers wordt recent de indruk gewekt dat de magazine-markt implodeert. New Skool Media bewijst dat dit in haar geval geenszins het geval is. Ik ben er erg trots op om te zien hoe we in het coronajaar 2020 ons bedrijf verder hebben kunnen ontwikkelen, zeker ook op digitaal vlak. Dat is een groot compliment waard aan iedere NSM-collega.”

Lars Duurinck, CFO bij New Skool Media: “De sterke focus op efficiency-verbetering tijdens deze coronacrisis heeft duidelijk zijn vruchten afgeworpen. Daarnaast hebben we de crisis ook kunnen aangrijpen om een aantal (digitale) ontwikkelingen te versnellen en tegelijkertijd hebben we de focus op betalende (loyale) abonnees vergroot door verder te investeren in marketing-intelligence. Daardoor hebben we in 2020 onze abonnementen-omzet verder gestabiliseerd en voor verschillende merken laten groeien. Denk bijvoorbeeld aan de digitale abonnementen van EW Magazine en Beleggers Belangen. Onze user-omzet bedraagt hierdoor inmiddels 90 procent van onze totale omzet.”

De omzet en winst laten ook in de eerste maanden van 2021 een verdere groei zien en geven volgens Erwin van Luit en Lars Duurinck veel vertrouwen voor de toekomst van NSM. Naast de volgende stappen op het gebied van marketing en digitalisering staat een aantal gerichte innovaties op de rol. Erwin van Luit: "Hiermee ontstaan nieuwe verdienmodellen voor bestaande en nieuwe doelgroepen. Ook blijven we zoeken naar acquisitie- en samenwerkingsmogelijkheden voor onze merken."

www.newskoolmedia.nl

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie