Overname is een feit: Sanoma Media Netherlands voortaan DPG Media
20-04-2020 16:18:00 | Door: David de Jong | hits: 1650 | Tags:

De overname van Sanoma Media Netherlands door DPG Media is per 20 april 2020 om 15:00 uur een feit. Het bedrijf noemt zich voortaan DPG Media. DPG Media heeft 460 miljoen euro betaald voor de overname.

In 2001 betaalde Sanoma nog 1,25 miljard euro voor het bedrijf, dat tot dan bekend stond als VNU Tijdschriften. Sanoma zegt haar eigen schulden te zullen verminderen en een buffer aan te houden voor overnames. In Nederland blijft Sanoma actief met Sanoma Learning, waar onder meer de educatieve uitgeverijen Malmberg en Iddink Group onder vallen. Rob Kolkman blijft CEO van Sanoma Learning en heeft afscheid genomen van Sanoma Media Netherlands.

DPG Media is voortaan eigenaar van bladen als Libelle, vtwonen, Donald Duck, Veronica Magazine, Autoweek, Flair, Viva en onder de meer de nieuwswebsite NU.nl. Ook het belang van 25 procent in Bindinc, uitgever van onder meer Avrobode, Televizier, Mikrogids en NCRV-gids is meeverkocht. De verwachting is dat een integratieproces van start gaat, waarbij er rond de zomer er een integratieplan wordt gemaakt. De bedoeling is dat dit voor eind 2020 geëffectueerd wordt. Adil Bouchmal zal dit proces begeleiden als directeur integratie en strategie. Het is nog niet duidelijk hoe dit in de werkgelegenheid zal uitpakken. Wel dat DPG Media fors zal inzetten op het multimediaal maken van titels en meer content niet langer gratis zal zijn.

Susan Duinhoven, CEO Sanoma: "De effectuering van de verkoop van Sanoma Media Netherlands is een belangrijke stap in Sanoma's transformatie naar een groeiend Europees educatieve uitgeverij en crossmediaal Fins mediabedrijf. Met Sanoma Learning en Sanoma Media Finland zijn we klaar voor groei en hebben we een goede balanspositie met 400 miljoen euro voor toekomstige overnames en aquisities. Eind april 2020 verwachten we Alma Media's regionale nieuwsmedia-activiteiten over te nemen in Finland voor 115 miljoen euro. Ik wil het Nederlandse mediateam bedanken voor hun excellente waardecreatie, creativiteit en toewijding gedurende de laatste jaren. Als onderdeel van DPG Media zal zowel het team als de business voordelen hebben van de mogelijkheden die alleen een leidend lokaal crossmediabedrijf kan bieden. Ik wens al onze gewaardeerde collega's het beste voor de toekomst."

Met de overname van Sanoma Media Netherlands door DPG Media komt het voormalige VNU Tijdschriften weer samen in één bedrijf met het voormalige VNU Media, dat in 2001 niet aan Sanoma was verkocht. In 2012 kocht DPG Media VNU Media waar merken als Intermediair, Computable, Tweakers en Nationale Vacaturebank in waren ondergebracht.

Overigens verkocht Sanoma in de loop der jaren bladen als Beau Monde, Playboy, Marie Claire, Nieuwe Revu en Panorama aan Pijper Media en meer specialistische bladen als Kijk, Vorsten en FietsActief aan New Skool Media. Het belang in het goeddraaiende LINDA. dat mede door Sanoma werd opgezet werd in 2019 aan Talpa Network verkocht. Anderzijds werd het bedrijf eigenaar van Veronica Magazine dat na de aankoop én verkoop van SBS Broadcasting bij Sanoma Media Netherlands bleef.

ACM gaf op 10 april 2020 toestemming voor de overname die op 10 december 2019 werd aangekondigd.

www.sanoma.com
www.dpgmediamagazines.nl
www.dpgmedia.nl
www.dpgmediagroup.com

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie