Sanoma Media Netherlands ziet in eerste kwartaal 2020 halvering nettoresultaat
30-04-2020 18:34:00 | Door: David de Jong | hits: 1542 | Tags:

Sanoma Media Netherlands behaalde in het eerste kwartaal van 2020 een halvering van haar nettoresultaat. Dit blijkt uit de rapportage die het beursgenoteerde Sanoma bekend heeft gemaakt.

Het bedrijf behaalde een sales omzet van 81,3 miljoen euro. Dat is een daling van 4,7 procent vergeleken met het eerste kwartaal van 2019. De overige omzet daalde met 11 miljoen naar 0,8 miljoen. Deze overige omzetten bestaan uit persdistributie, marketingdiensten, event marketing, custom publishing en boeken. Het is onduidelijk is of de daling aan overige omzet door de coronacrisis komt of door een andere oorzaak te verklaren is; Samona geeft daar in haar beursraportages geen verklaring voor.

Het EBIT-resultaat bedroeg 12,2 miljoen euro, terwijl dit in het eerste kwartaal van 2019 nog 22,4 miljoen euro was. Het netto resultaat werd vergeleken met 2019 meer dan gehalveerd in het eerste kwartaal naar 9,1 miljoen euro euro.

Het is voor het laatst dat over dit bedrijf een openbare rapportage is geopenbaard, aangezien Sanoma Media Netherlands per 20 april 2020 is overgenomen door DPG Media die daarbij onmiddelijk de naam Sanoma Media Netherland heeft vervangen door DPG Media. Sanoma is een beursgenoteerde onderneming die verplicht is te rapporteren over haar resultaten. DPG Media is niet berusgenoteerd aangezien het (via Epifin) in handen is van de familie Van Thillo, maar openbaart jaarlijks wel een jaarrekening aangezien dat in Belgie. waar de holding van DPG Media Group gevestigd is, daartoe verplicht is.

De Nederlandse tak van Sanoma Learning verdubbelde haar omzet naar 32,3 miljoen euro dankzij de overname van Iddink. In totaal bedroeg de omzet in het eerste kwartaal van Sanoma 187,7 miljoen euro, 24,7 miljoen euro meer dan over hetzelfde kwartaal in 2019.Het EBIT-resultaat daalde naar 17,6 miljoen euro waarmee het totale resultaat uitkwam op een verlies van 3,8 miljoen euro verlies, tegenover 7,3 miljoen euro winst in 2019. Dit komt onder meer door hogere uitgaven aan personeel en een hogere afwaardering. Sanoma blijft bestaan als mediabedrijf in Finland met radio- en televisiezenders alsmede tijdschriften en kranten, alsmede met Sanoma Learning die in Nederland met onder meer met de educatieve uitgeverijen Iddink en Malmberg actief is. Rob Kolkman die voorheen CEO was van Samona Media Netherlands is eerder benoemd tot CEO van Sanoma Learning die actief is voor Nederland, Finland, Zweden, Denemarken, België, Spanje, Noorwegen, Duitsland, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk, Polen en de Verenigde Staten vanuit 6 Europese landen met Nederland en Finland als kernlanden.

www.sanoma.nl
www.sanoma.com

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie