Sanoma merkt impact verkoop LINDA. in resultaten tweede kwartaal
25-07-2019 20:15:00 | Door: David de Jong | hits: 1754 | Tags:

Sanoma merkt de impact op de verkoop van Mood for Media, oftewel de uitgeverij waar het blad LINDA. onder valt. Het bedrijf boekte bij de Nederlandse mediatak 14 procent minder omzet in het tweede kwartaal van 2019 ten opzichte van een jaar eerder.

Het tweede kwartaal van 2019 is met 93,6 miljoen euro omzet het eerste volle kwartaal zonder dat LINDA. in handen van Sanoma was. Het operationeel EBIT-resultaat zonder PPA daalde met 3 procent naar 19,6 miljoen euro. Over het geheel boekte Sanoma een omzet van 353,4 miljoen euro met 80,8 miljoen euro EBIT zonder PPA. Beiden zijn daarbij respectievelijk 3 en 2 procent gedaald.

Het nettoresultaat voor geheel Sanoma in het tweede kwartaal bedroeg 49,8 mijoen euro, dat is 25,3 procent lager dan het tweede kwartaal van 2018, verklaarbaar door de afgestoten onderdelen. Het aantal medewerkers is bij de Nederlandse mediatak van Sanoma in een half jaar tijd gedaald naar 937 FTE.

Sanoma zag resultaten overigens ook dalen, omdat het het marketingcontentbedrijf Head Office en het Belgische Home Deco zijn verkocht. Toch noemt Sanoma een stijging in omzet voor NU.nl, maar spreekt het zorgen uit over de app Scoupy, die de omzet zag dalen door wijzigingen in het productportfolio. NU.nl heeft over het eerste halfjaar een omzetgroei gerealiseerd van 16 procent.

Susan Duinhoven, president en CEO van Sanoma zegt blij te zijn met de resultaten in het eerste half jaar. Sanoma kijkt uit naar de overname van leerboekenuitgever Iddink, de uitbouw van Rockfest, een Fins rock- en metalfestival en het overgenomen Finse persbureau STT.

www.sanoma.com
www.sanoma.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie