Tijdschriften populair bij vakantiegangers
28-05-2019 10:15:36 | Door: Saskia van Weert | hits: 4450 | Tags:

Hoewel adverteerders minder uitgeven in de zomermaanden, is adverteren juist in die periode heel relevant. Dat blijkt uit onderzoek van Sanoma in samenwerking met No Ties. Mensen op vakantie maken veel gebruik van media zoals tijdschriften en zijn daardoor goed te bereiken door advertising.

Adverteerders besteden in de zomer bijna een derde minder aan media. Dit omdat 11,7 miljoen Nederlanders dan op vakantie gaan. Sanoma deed in samenwerking met No Ties een onderzoek naar het mediagebruik van vakantiegangers in de zomer. Een van de uitkomsten is dat vakantiegangers media op een andere manier gebruiken dan thuis.

Zo blijken makkelijk mee te nemen media favoriet te zijn. Vooral de smartphone en tijdschriften gaan mee op vakantie. Websites en apps worden wel flink minder gebruikt, en meer dan de helft van de ondervraagden geeft aan veel minder te doen met social media.

Tijdschriften favoriet

Tijdschriften springen eruit waar het gaat om mediagebruik. Ze zijn het enige medium dat (veel) meer wordt gebruikt op vakantie. Vooral vrouwen in de leeftijd 30-49 jaar lezen er flink op los: 66 procent geeft aan vaker tijdschriften te lezen als ze op vakantie is. Redenen hiervoor liggen vooral in het feit dat magazines makkelijk kunnen worden meegenomen en dat de lichte content van een tijdschrift past bij de vakantiestemming.

Wat magazines betreft zien we dat zowel thuisblijvers, vliegvakantiegangers als mensen die met de auto op vakantie gaan meer magazines kopen. 43 procent koopt tijdschriften voor of tijdens een autovakantie, 18 procent koopt extra tijdschriften als hij/zij thuisblijft tijdens de vakantie en 25 procent koopt op het vliegveld magazines. Meer dan de helft van de vakantiegangers leest tijdschriften aandachtiger en intensiever dan in het dagelijkse leven en 20 procent geeft zelfs aan advertenties op vakantie aandachtiger te lezen dan thuis. 

Nieuws volgen

Hoewel minder tijd aan internet wordt besteed, zijn Nederlanders op vakantie nog steeds benieuwd naar het wel een wee in eigen land. 61 procent van de vakantiegangers blijft in het buitenland via websites/apps op de hoogte van nieuws en 41 procent krijgt nieuws uit eigen land door via social media. NU.nl is veruit de meest populaire nieuwsbron en wordt door bijna 50 procent van de Nederlanders bekeken op vakantie. De hogere consumptie van deze mobiele media, gaat gepaard met een hoger bereik.

Foto: Pixabay

www.sanoma.nl
www.noties.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie