Motivaction: Wereldgeluksdag; ook geluk gaat door de maag
20-03-2017 06:56:00 | Door: Arjen Westra | hits: 5214 | Tags:

Negen op de tien Nederlanders hebben vaste ontbijt- en lunchproducten waarvan ze gelukkig worden. Als het om de verschillende keukens van de wereld gaat, wordt de Nederlandse consument het meest gelukkig van de Italiaanse.

In de top vijf van meest gelukkig makende gerechten staan nasi en stamppot echter bovenaan, gevolgd door pizza, spaghetti en lasagne.

Dít en nog veel meer blijkt uit representatief online onderzoek van Motivaction onder 1048 Nederlanders naar aanleiding van de International Day of Happiness op 20 maart.

De Verenigde Naties hebben 20 maart uitgeroepen tot International Day of Happiness.

Dit jaar wordt Wereldgeluksdag voor de vijfde keer georganiseerd en gevierd, in Nederland onder meer op een tweedaags gelukscongres aan de Erasmus Universiteit (The Happy Economy).

De dag was voor Motivaction aanleiding om te inventariseren of ontbijt- en lunchproducten en bepaalde keukens een bijdrage leveren aan het geluk van consumenten. Het antwoord is een volmondig en driewerf  ja.

Negen van de tien Nederlanders (91%) noemen desgevraagd één of meer producten waar ze bij het ontbijt gelukkig van worden.

Buitenissig is dit geluk niet.

Verse broodjes voeren de ranglijst van geluksproducten aan, gevolgd door koffie, een gekookt ei, een croissantje en kaas.

Gemiddeld worden bij deze vraag maar liefst zes producten per persoon genoemd: een volle ontbijttafel dus. 

Eveneens 91 procent van de bevolking ervaart dit soort geluksbrengers bij de lunch.

De productkeuze wordt dan zeker niet meer exotisch, maar wel hartiger.

Verse broodjes blijven op de eerste plaats staan, gevolgd door kaas, gewone boterhammen, vleeswaren en een gebakken ei.

Tosti's staan met stip op plek zes. Ook hier worden per persoon gemiddeld zo'n zes producten genoemd. 

Precies negen van de tien Nederlanders noemen één of meer keukens waar ze gelukkig van worden als het gaat om het avondeten.

De Italiaanse keuken staat op de eerste plaats, gevolgd door de Hollandse, de Oosterse en de Mexicaanse.

De Franse keuken, toch lang beschouwd als een van de beste ter wereld, komt niet verder dan plaats vijf.

De ranglijst van gerechten wordt aangevoerd door nasi en stamppot, die hun toppositie deels danken aan de winterse veldwerkperiode van het onderzoek.

Pizza, spaghetti en lasagne completeren de top vijf. 
 
Waar mannen en vrouwen bij de keuze van ontbijt- en lunchproducten behoorlijk van elkaar verschillen, denk aan thee en koffie, zijn ze over gelukzalig avondeten juist behoorlijk eensgezind. Jong en oud differentiëren hier veel meer.

Senioren kiezen vaker dan gemiddeld voor de Franse en de Hollandse keuken.

Jongeren tot 25 jaar worden juist gelukkig van de Italiaanse, de Turks/Marokkaanse en de Spaans/Portugese keuken.

Bij de groep 25 tot 44 jarigen, waaronder veel huishoudens met jonge kinderen, bestaat een sterke voorkeur voor Mexicaanse, Turks/Marokkaanse gerechten. 

Als er één categorie van producten is waarvan op voorhand verwacht kon worden dat mensen er gelukkig van kunnen worden, dan is het die van snoep en andere zoetwaren.

Die verwachting komt uit. En natuurlijk is chocolade met 58 procent de geluksbrenger bij uitstek.

Drop (40%) volgt op gepaste afstand, en weer ver daarachter staan pepermunt en winegums met 21 procent op een gedeelde derde plaats.  

Voor het online onderzoek is gebruikgemaakt van het StemPunt-panel van Motivaction met meer dan 60.000 leden. 1048 respondenten in de leeftijd van vijftien tot zeventig jaar hebben de vragenlijst volledig beantwoord.

Het onderzoek is representatief voor de kenmerken geslacht, leeftijd, opleiding, regio en waardenoriëntatie volgens het Mentality-model.

www.motivaction.nl 
www.happinessday.org


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie